Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sveax
Läste en debattartikel i en landsortstidning,skriven av en riksdagskvinna från MP. Man blir fundersam hur man skall rösta i höstens val, ifall bilkörningen skall styra. Om de rödgröna vinner valet kommer med största sannorlikhet MP få hand om bilbränslet i sitt depardement. Det har framförts, inte minst i detta forum, att de fossila bränslena kommer att beskattas väldigt hårt. Det styrks ju av denna debatt artikel. Så man får nog sitta med andan i halsgropen. Vad beträffar etanolen är dert ju bara FP som tycker att skattelättnaderna på etanol skall bort. Här nedanför har jag kopierat in det i artikeln som berör det jag srivit

Oljan börjar sina och kommer att bli ännu dyrare att få fram. Katastrofen som BP orsakat med sin djupborrning visar att bolagen nu tar allt större risker för att få upp oljan. Då är det bättre att redan nu ställa om samhället, inte sen eller någon annanstans. Vi måste se till att bli kvitt fossilberoendet och satsa på förnybara drivmedel i stället. Fortfarande är mer än hälften av alla nya bilar som säljs inga miljöbilar, de kan inte ens tankas med något annat än fossila bränslen.

Det borde vara självklart att nya bilar ska kunna köras även på ett förnybart bränsle. Alla har inte råd att köpa nya bilar så vi föreslår också ett konverteringsstöd så att man kan bygga om sin gamla bil att gå på till exempel etanol eller biogas

Ps Går det att bygga om en dieselbil till något av dessa bränslen? Ds
Användarvisningsbild
av nolimits
Det enda som sinar hos våra riksdagspolitiker är en ordentlig IQ oavsett parti så länge det gäller skatter på våra drivmedel.

Lyssna på de bolag som tar upp denna olja i världen och det finns rejält med olja minst 150 år till.Allt detta om bristande resurser och sinande tillgångar är som vanligt ett fult spel för att komma över mer av de arbetandes pengar, inget annat.Om dessa politiker varit så smarta som de nu vill ge sken av så hade de ju aldrig behövt höja någon skatt överhuvudtaget.För höjd skatt kan vi få vilken individ som helst i världen att ta till när kunskap för att lösa problemet utan dessa skattehöjningar uppenbart saknas alltför många gånger i bla Sverige.

Det som många behöver och är i behov av är just bränsle och eftersom våra minst av allt kära politiker nu vet om detta så är det ju också himla effektivt att jämt och ständigt höja dessa drivmedelsskatter för det är det vi minst kan försaka om landet fortfarande ska hållas igång.Hur går då detta ihop med en blomstrande utveckling i t ex transportfrågor runt om i landet för att kunna fortsätta sträva efter en bra tillvaro för varje innvånare !?.Gör man då detta för att sänka landet fullständigt i skiten !?.Man undrar !?.

Det kommer aldrig att gå ett X2000 tåg till varje bostadsinfart däremot kommer det tydligen för evigt att finnas snyltande och IQ befriade politiker som livnär sig som parasiter på varje innvånare.Landet Sverige är redan utsålt och nu gäller det bara för dessa politiker som sålde ut hela landet att gripa efter resterna om så varje innvånare ska hållas upp och ner tills varje mynt trillat ur fickorna.Om jag inte minns fel så ville ju ingen av dessa politiker blanda sig i när Saab och Volvo såldes ut så varför är de då så intresserade av drivmedlet till dessa bilar.

Precis, invånarnas behov för att transportera sig logiskt samt komma över dera spengar i brist på en egen lösning på dessa politikers frånvarande IQ.Nu ska jag snart till arbetet.Och finns det inget drivmedel kvar som man vill beskatta ihjäl så kan jag ju skita i det och bli hemma så får regeringen betala mitt uppehälle istället.Låter ju himla smart, eller !?.Jag betalar mer och mer skatt just nu och får bara mindre och mindre tillbaka i resurser när jag är i behov av detta.Knappast logiskt.Tack för ordet ... Javisst, vi har ju Demokrati i landet Sverige säger man.Men bara en dag vart fjärde år sedan så ska vi hålla käften och betala oavsett hur dumt styrt landet än må vara oavsett politiskt parti. :D
Användarvisningsbild
av SvenB
Nu tolkar väl inte jag sveax inlägg som nolimits gör. Bara att de som inte gör som MP vill, får öppna plånboken lite mer än nu om de rödgröna vinner valet.
av *pettson*
Märkligt att man skulle vara vänligt inställd till ickefossila bränslen när man idag efter utredning på utredning nätt och jämt får bygga om sin personbil till alternativt bränsle om man en gammal bil. Det låter så enkelt om vi kikar på etanolsidor, hur man konverterar, hur man bara kör ett helt år innan man orkar rulla in i sbp. Väl där så har alla åkt igenom med E85 i tanken. Det har man säkert, men man har INTE registreringsbesiktigat sin bil på ett kick. Inte om man följer reglerna.
Vad krävs idag för att få regga?.. Vi ska se, jag klipper in texten från sbp nedan.

*Om man väljer att använda egenutvecklad / icke typgodkänd utrustning gäller följande:
- Det är helt nödvändigt att utgå från Vägverkets krav
- Bränsleslangar måste tåla etanol. Observera att intyg, dokumentation och/eller produktblad krävs för att Bilprovningen ska kunna bedöma detta!
- Packning av kork tål inte etanol. Detta kontrolleras dock inte av Bilprovningen.
- Otäta packningar och/eller slangar medför läckagerisk, vilket ökar risken för brand.

Vid registreringsbesiktning av egenutvecklad / icke typgodkänd utrustning för nyare fordon (93 och senare) kontrolleras bland annat
- intyg för bränsleslang
- intyg på att effekttest (så kallad "rullande landsväg") gjorts
- intyg på avgasrening enl EG 70/220 (typ 1-test)

Vid registreringsbesiktning av egenutvecklad / icke typgodkänd utrustning för äldre fordon (92 och tidigare) kontrolleras bland annat:
- intyg för bränsleslang
- intyg effekttest (så kallad "rullande landsväg

Att köra på ett bränsle och att ha konverterat sitt fordon lagligt är två skilda saker, känner ni många som sitter och pratar om att ha E85 konverterat och samtidigt sitter på ett avgas och ett effektintyg på sin bil o viftar? Jag känner ingen?
Däremot vet jag lätt 30st som kör på E85. Men E85 är inte lösningen heller, lösningen kommer att vara att skippa vår ottomotor så som vi ser den idag. Den är så ineffektiv att det inte spelar nån direkt roll vad vi eldar i den. Våra politiker vill verkligen inte att vi ställer om och är påhittiga, då skulle dom hamna efter med kassakon och därmed uteblivna slantar att slösa bort.
av Lövet
Det enda du åstadkommer genom att rösta på miljöpartiet är att skatterna höjs eftersom du då får sossarna och vänstern på köpet. Biltillverkarna kommer inte tillverka fler miljöbilar bara för att skatterna höjs i Sverige. Det är befängt. Det enda som händer är att du som privatperson får mindre pengar i plånboken och staten får mer pengar att slösa bort.

Det som driver på biltillverkarna är gemensamma regler inom EU och där är det låga co2 utsläpp som gäller. Etanolbilar räknas inte in där. Hmmm, undrar varför?
Användarvisningsbild
av SvenB
andreas_lofgren skrev:
Det som driver på biltillverkarna är gemensamma regler inom EU och där är det låga co2 utsläpp som gäller. Etanolbilar räknas inte in där. Hmmm, undrar varför?
Hur är det med biogasbilar? Är det inte bensin som styr CO2 utsläppsvärdena där också.
av Lövet
Såvitt jag vet så får de räkna co2 utsläpp baserat på metangas, dvs en viss reduktion men långt ifrån den som skulle uppstå om de körde på biogas.

Passat Ecofuel är exempelvis klassad med 122 g/km på gas och 167 g/km på bensin.
Användarvisningsbild
av crumpets
Man kan tycka vad man vill om att oljan skulle vara påväg att sina (skitsnack då du kan göra diesel av kol som vi har bisarrt mycket av), men utsläpp är aldrig någon höjdare och att köra på gammalt mög "bara för att" är aldrig intelligent.

Hur det kommer bli för bilbranschen bestämmer tyskarna och ingen annan.
Det som europas lagar får audi, merca och bmw att välja som alternativbränsle är det som kommer bli standarden. Oavsett vad de säger är det i slutändan dessa som sätter ribban.

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]