Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Severin
Är på G att köpa min första smartphone snart så jag läser överallt om dessa telefoner, hetast just nu för min del är HTC Desire men framförallt Samsung Galaxy S i9000.

Kan ingenting egentligen om "smartphones" så när man har köpt en så tar det nog en tid innan man blir kompis med den.

Så jag vill få igång en diskussion om allt som har med "smartphones" att göra och gärna vilket abonnemang som är prisvärt och bra.
av llesrof
Jag har faktiskt en Samsung Galaxy. Det är den uppdaterade men något enklare modellen som heter Galaxy Spica. Det är min andra smartphone. På förra jobbet hade jag en windows-mobil, en HTC Touch Diamond. Den hatade jag. Den var seg, buggig och när den ringde i fickan och man råkade peta på fel ställer på skärmen när man försökte fiska upp den nekade man samtalet. När jag bytte jobb lovade jag att jag aldrig skulle välja en pekmobil igen. Det gick ju sådär...

Själva telefonfunktionen känns rätt ovidkommande, man kan ringa med den och det fungerar bra. Det är nog så med de flesta smartphones. Hela idén med smartphones bygger på att man har ett abonnemang med datatrafik till ett vettigt pris. Jag saknar detta både privat och på jobbet. Det finns en mängd abonnemang som ha fri mobilsurf och då jag för privat bruk är i valet och kvalet att helt slänga ut mitt fasta bredband och telefoni så har jag kollat lite på olika abonnemang. Jag är kund hos Telenor och de har ett alternativ som heter "Mobilsurf Bas" för 99:-/mån där man har fri surf och upp till 1 Mbit/s. Jag är dock inte säker på att jag behöver något sådant abonnemang eftersom jag främst använder telefonen för att ringa. Allt handlar om ens behov. Mina behov är inte dina och tvärt om.

Allt jag kan göra med en smartphone kan jag göra med min vanliga mobiltelefon samt en dator. Skillnaden är att datorn gör allt bättre när det kommer till internettjänster. Jag sitter inte och slösurfar på min telefon när jag har min laptop. Det är vid ytterst få tillfällen jag känt behov av att maila, surfa och sånt när jag vart iväg och bara haft min lilla mobiltelefon med mig. Men som sakgt, vi har alla olika behov.

Iphone verkar ha blivit någon slags standard. Alla skall ha iPhones. Det är en bra telefon som kör sin egen standard och världen får rätta sig efter den. Och det verkar världen göra. Precis som med Apples datorer. Alternativet är en Android-telefon. Det är nästan som ett PC-alternativ till iPhone. Vilket man föredrar är en smaksak och en fråga om attityd. Personligen ratar jag iPhone av ren princip. Min Samsung Galaxy Spica är en Android-telefon. Direkt ur kartongen var den ganska naken, bara de viktigaste programmen fanns i den, exempelvis telefonbok, mailklient och lite annat. Resten kan man ladda ned gratis från "Android Market". Klienter för Facebook, Twitter och en massa annat bjäfs finns också från början. Även gmail-klient. Jag gillar denna telefon och jag gillar att jag kan ladda ned mer eller mindre användbara program. Vad sägs till exempel om en metalldetektor? Eller ett program som får telefonen att låta och blinka som en amerikansk polisbil? Eller diverse knep & knåp-spel? Det finns hur mycket som helst.

Sony Ericsson X-10 vet jag inte något om mer än att många verkar ha problem med dem och andra är nöjda. Min Samsung känns helt skottsäker.
Användarvisningsbild
av Severin
Tack för ett bra och inehållsrikt inlägg!

Iphone gillar jag inte alls och Samsung Galaxy S i9000 verkar vara Androids flaggskepp just nu och jag tänker som så att min gamla nokia sjunger på sista versen efter 4 år och egentligen har jag ingen nytta med en smartphone men tänker att när det är dags att byta så kan jag lika gärna byta till en smartphone och köpa en som är ordentlig för jag har inga planer på att byta ut den så snabbt.

Sitter med ett kontantkort nu och funderar på att byta till abonnemang om jag byter telefon med fast surf, abonnemang är en djungel oxå så vilket vet jag inte än
Användarvisningsbild
av Ticken
Severin skrev:Dom nya med tuchskärm aka iphone,sonyericsson x10 mfl kallas för "smartphones"
Då har jag lärt mig nått nytt! Tack för den :)

/Ticken
av Noodles
Beroende på vad du tänkt använda telefonen till så bör 1Gb data räcka till en början, kanske mindre också.
Kolla om du kan börja med låg trafikmängd och öka om du märker att det inte räcker.

Så, vad är ditt huvudsakliga användningsområde? :)
Användarvisningsbild
av Severin
Alltså jag ringer och messar mest eftersom jag inte har en surftelefon nu men känner att jag kommer nyttja det mer och mer om jag köper en surftelefon.

Så det kommer väl bli spotify,forumsurfning,mail mm.

Får väl se vad mitt nya användningsområde blir med en ny lur :)

På ex halebop så skiljer det 40:- mellan 0.5gb och 3gb så det känns inte som man har stora pengar att tjäna på att ta den lägre surf
av matzen10
Här finns 2 (än så länge med få inlägg) trådar om/kring Androider:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 36&t=55034
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 36&t=55027
På min blogg kan du hitta länkar till forum som behandlar Andrioder mer till molekylnivå. Har även någon video på Desire där.

Själv har jag då en HTC Desire som jag e nöjd med. Nu börjar jag bli klok på hur widgets funkar och olika startskärmar som man kan ha. Internet går blixtsnabbt!
Kan rekommendera HTC Desire! Galaxyn blir säkert bra den med och innehåller i stort sett samma hårdvara, men den är väl inte släppt ännu?

Fråga på om det är något. Och glöm inte att fylla i trådarna som jag länkar till här ovan!

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Ticken
Har faktiskt en liten fundering här som jag kom på.. Jag har rätt nyligen köpt en ny telefon. En SonyEricsson ELM.

Det är visseligen inte en smartphone men den är totalt fullsmetad med olika "apps" som tex facebook, youtube, twitter osv osv osv..

Dessa saker intresserar mig inte det minsta, då jag har min telefon att ringa med och att smsa med. MEN, jag hittade en funktion i den som verkar lite småkul. Wisepilot heter den och är en GPS.

Nu till frågan, alltså. När man startar det här lilla programmet i telefonen så kommer man direkt till en sida där man får godkänna ett licensavtal. Det är där jag backar direkt.
Jag kör kontantkort i min telefon och laddar på vid behov. Frågan är - Vad kostar det egentligen att köra detta program? Svindyyyyyyyyrt?

/Ticken
ABS ring/sensorring

Bara så du vet,inga tandhjul varesig fram el[…]

Service Peugeot 107 2007

IMG_20250820_171628.jpg Peugoten är nu nybes[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Hat bytt tändstift för ungefär 1,5 […]