Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

http://www.spfonster.se/index.php?optio ... &Itemid=74

Har planer på att byta fönster på övervåningen i huset till att börja med (8st), dels börjar dom bli dåliga samt att isolerförmågan inte är den bästa (huset byggt 1976).

Oavsett vilken fönstertillverkare vi väljer, vill vi ha sådana vändbara, verkar smidigt.

Har en svåger som jobbar på Beijer, så jag får köpa på hans personalrabatt.
Har själv bytt fönstren i vårt hus från kopplade två-glas till tre-glas fönster av vrid typ. Vi har köpt Traryds Fönster, vilka jag tycker funkat bra.

Tror dock inte det är någon större skillnad mellan olika fönstertillverkare om du ska ha standard vridfönster, utan jag hade nog gått på priset.
Nu är jag förvisso partisk. Men eftersom ingen sagt något om SP tänkte jag säga något:

Jag har jobbat på woody och sålt SP-Fönster. Enda reklamationerna jag var med om under de åren om var rena fraktskador och en gång där färgen var fel vid leverans men det berodde på en person, säger inte vem :oops: . som råkat skriva fel färgkod i beställningen och detta löstes ganska snabbt till kundens belåtenhet. Klagomål fick man dock ganska ofta på en sak och det var leveranstiden som var väldigt lång, speciellt under senvåren/försommaren när alla skulle ha fönster och dörrar. Har för mig leveranstiden på måttbeställda tingestar låg på närmre 15 veckor när det var som värst, lagervaror var det bättre tider på. Är kanske inte så konstigt egentligen men kan vara bra att kolla upp om du hade tänkt byta under semestern :idea: Tror det dock är samma sak hos alla fönstertillverkare, kanske värre hos de små som inte har standarddimensioner.

Mina föräldrar har SPfönster 3glas vändbara med löstagbar spröjs. De får gå ut vintertid och peta ner snön som lägger sig på spröjsen trots att de har ca 20 grader inomhus :-)

Generellt om fönster/dörrar är det du ska titta på U-värdet, garantier, och eventuella beläggningar som är(vissa fönster har en beläggning som reflekterar solstrålning). Sen vill jag slå ett slag för fönster som INTE är delbara, är så skönt att slippa tvätta dubbelt så många fönster(i den lägenheten jag bor nu är vissa fönster delbara på 3 :-(O). På samma sätt slår jag ett slag för aluminiumramarna om du ska ha vita fönsterkarmar(säljs träramar fortfarande?), det håller längre så du slipper skrapa+måla. De flesta tillverkare har ungefär samma specar och hittar du med samma uvärden och garanti är de nog väldigt lika.

Vad gäller garanti ska du ha papper på garantitiden och vad den gäller. Förut fanns det vissa fönstertillverkare som lämnade 10 års garanti vilket kan vara skönt att ha i ryggen.
Okay, vi vill gärna ha såna vändbara som man står inne och putsar utsidan på.

Dom gamla fönstren på övervåningen börjar bli ruttna i nederkant (jodå jag har försökt underhålla dom med olja/färg/kitt genom åren), samt att isolervärdet borde vara bättre därav bytet.
Ska man ha fönster så vill man ju helst att de ska vara så underhållsfria som möjligt (fönsterputsning undantaget). Då föreslår jag fönster i PVC från Rolso-Impex. Syrran har två såna fönster på sin drygt 100 år gamla sommarkåk (kommer säkert bli fler framöver). Lätta att montera är dom också och inte alltför dyra.

Finns visserligen inte som vändbara, men det går lika bra med inåtgående på övervåningen.

http://www.rolsoimpex.se

Ett stort plus är att personalen på företaget är väldigt tillmötesgående.

/Håkan

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]