Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Dum fråga kanske, dom vill självklart tjäna pengar dom också. Men till vilken gräns får det gå?

Har en stor hp-skrivare på kontoret, till den brukar jag beställa toners som klarar 12 000 utskrifter.
Jag brukar klara något fler innan den säger stopp "byt svart kasett". När detta meddelande kommer upp så går det inte längre att skriva ut en enda utskrift, dvs skaka kasetten är lönlöst.
Men nu senast så hittade min kollega funktionen "åsidosätt", då gick det helt plötsligt att fortsätta skriva ut.
Dock så slocknade räknaren för förbrukningsmaterialet så jag har inte sett hur många utskrifter vi hunnit med som dess, men nu testade jag logga in i skrivaren och gå in i händelseloggen, det visade sig att vi tryckte på "åsidosätt" för 2074 sidor sedan och än så länge visar utskrifterna ingen tendens till att bli sämre. Det är rätt så mycket extra på en toner som sägs klara 12000 utskrifter! Med det kan jag ta att den säger att inga garantier gäller för utskriftskvalitet och materialfel beroende på att jag tryckt på åsidosätt.

Nog för att vi scannat rätt mycket på senaste, men det borde väl inte ge fler utskrifter? ;-)
På endel av HP-skrivarna kan man åsidosätta i två steg, i steg 1 så kör den på tills toner collection är full och säger därefter till att byta toner. I steg 2 struntar den fullständigt i om toner collection är full utan kör på ändå, detta kan orsaka läckage och skador på skrivaren. Har man care pack (förlängd garanti) och kör på steg 2 så kan man faktiskt tappa care packen och kan få betala för en eventuell service, osäker på vad som gäller för steg 1 men bör inte orsaka nån garantiförlust vid eventuella issues.

Beror ju förstås lite på vad det är för skrivare vad man har för val och vad de gör. :)
Care pack har jag. Du menar att det är något i tonern som blir fullt? Ett sådant utrymme borde väl inte vara mindre dimensionerat än stället där "förbrukningsmaterialet" ligger? Dvs den borde väl inte kunna bli tom förrän tonern är slut/tom?

Jag har inte sett något om 2st steg. Vår förra toner läckte som ett såll strax efter inköp, de kollade inte alls på skrivaren utan skickade oss bara en ny toner så särskilt mycket skada verkar de ju inte ta av ett ev. läckage?
Bör jag vara oroad och byta toner direkt trots att det uppenbarligen går att skriva ut minst 2100 utskrifter extra?

mvh
Anders
Nu vet jag inte vad det är för modell på din maskin, men antar att det är en sv/vit.
Tyvärr så kollar inte alla hpskrivare hur mkt toner det är kvar i maskinen utan antalsidor samt täckningsgrad på de sidor som är utskrivna, därför kan man många gånger skriva ut fler sidor efter den är "tom".
tar man ex en större copy printer så räknar den ut toner dens i framkallaren/developern inte vad som finns i patronen.
Med åsidosätt så säger du bara åt maskinen att kör bry dig inte om kassetten.
Du behöver knappast vara orolig om det är en servicekassett du har ( dvs toner, framkallare, trumma i samma)
i dom så är collection( antar att det är tonerwaste som det syftas på) dimensionerat så att det klarar det.
Jo eftersom vi inte vet vilken skrivare det handlar om så kan man inte säga något precist, iom att du skrev en stor HP så antog jag att det var en av de större färgskrivarna. På endel maskinerna har du en separat toner collection och det är när den blir full och printern bara kör på som det kan uppstå problem.

En toner patron som springer läck kan i värsta fall kräva CE onsite, så länge det är originalpatroner så täcks det av garantin förstås även om skrivaren i sig är utanför garantin. På en lasertoner har du ju dessutom i stort sett livstids garanti till skillnad mot bläckpatroner som oavsett om det är dye, uv eller vivera-bläck har en begränsad livstid (färskvara).

Har bättre koll på HP storformatsskrivare (DesignJet) med bläck iom att det är dem jag pysslar med dagligen men lite snappar man ju upp om lasrarna också. :)
Service kassett, den finns i 6,5 sidor eller 13´ sidor, i den är allt inbyggt så det är ingen farligt att tvinga den att köra ut allt ur den.
tar du kassetten från en annan likadan maskin som säger att tonern är slut och sätter den i en annan maskin så kör den på utan att skada ngt.
Jag ser kunder som skakar och gör allt för att få ut max ur sina kassetter flera ggr i veckan och jag har inte behövt laga ngn pga det.
Jag kör en Xerox 6110N hemma,(färglaser). Den skrev ut ca 1500 sidor svart på testtonern man fick med innan den började gnälla om att tonern var slut(den var specad 1200 sidor). Då började jag skaka på den, lyckades skriva ut 1800 sidor innan skrivaren helt enkelt slutade skriva ut för det fanns ingen toner i trumman eller vad det heter. I med en ny toner så gick den igång igen trots 5 månaders stillestånd innan jag fick tummen ur och köpte ny toner(som för övrigt var billigast att finna på nordicink). Den skrev dock bra till sista gången då den vägrade skriva ut något mer innan den fick en ny toner.
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]