Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Ny TV ska inhandlas. Nånstans mellan 37 och 42" blir det,full HD,Många anslutningsmöjligheter, normal användning såsom TV,film och Xbox 360, runt 8000 kr kommer jag lägga ut. Men jag kan inte bestämma mig om det blir PLASMA eller LCD :shock: (givetvis kommer besöket i butiken spela störst roll). Har ni egna erfarenheter så berätta om ni vill.

Några frågor:

En PLASMA är ju så mycket billigare än LCD, men vad skiljer egentligen? Blir det sån inbränning som alla talar om på Plasma? Hur skiljer sig bildkvalitén? Hur är det här med Hertz? Vad omfattar en garanti ungefär på TV?

Tack på förhand :-)-)
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Tänkte mest på personliga erfarenhter härifrån men visst :)

Du skriver "50'' plasma för det passar mina behov bäst, dvs bara kolla film/tv."

Är det inte det man brukar göra på en tv? Varför föll valet på plasman och inte LCDn? Frågvis javisst :-)-) Försöker inte låta grinig, så ursäkta :)
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Frågvis ska man helt klart vara, hur ska man annars få reda på saker & ting :D .

När jag köpte plasman runt 3-4år sedan, var dom ju ganska känsliga för inbränningar, och att då använda den till tv-spelande/pc skärm var ju uteslutet-
då var ju lcd skärmar bättre/mindre känsliga till detta.

Till hösten blir det ett köp av en ny plasma fast då en 60'', varför då plasma, jo jag själv/familjen tycker om bildkvaliteten på plasma-
som sagt smaken är ju som baken, vissa tycker si vissa tycker så :D .

Försök skaffa dig en egen uppfattning om dom olika systemen genom att kolla runt och jämför olika skärmar-
hos någon seriös handlare (undvik dom stora elektronik ladorna) som har justerat inställningarna till normala nivåer.

I dom stora elektronik ladorna är oftast apparaterna uppsatta direkt ur kartongen med alla inställningar på max, för att just den skärmen ska utmärka sig bland dom andra bredvid.
Sådana inställningar blir sällan eller aldrig bra i hemmamiljö.
av frippe87
Jag anser att plasma har gjort sitt, tycker inte om den tekniken alls. Lcd är väl nästan bättre på alla punkter, plasma tv görs ju knappt längre. Jag skulle satsa på en lcd eller LED tv om jag vore du.
Användarvisningsbild
av Severin
frippe87 skrev:Jag skulle satsa på en lcd eller LED tv om jag vore du.
LED är oxå LCD, skillnaden är bakgrundsbelysningen.

Jag har både Plasma och LCD och jag föredrar bilden som LCD ger framför plasma.
Har min 46"lcd som dataskärm och kan inte vara nöjdare.
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Jojjeblom du gav ett bra svar där, med inställningarna i storaffärerna, värt att ha i minnet! :-)-)

När jag jämfört LCD och PLASMA så är uppfattningen att PLASMAN gett klarare färger. LED blir det inte, visst lite bättre skärpa men har inte dom pengarna ännu..

Sen skrivs det om olika HERTZ, Vad är grejen med det?
Användarvisningsbild
av falcon
Det är väl svärtan som blir ngt bättre med plasma mot lcd?
Led ger en bra svärta iaf mot lcd.
vad ska du göra mest på den? se film eller på "vanlig" tv?
Användarvisningsbild
av Funk
Det är ganska fantastiskt att reklamen slått igenom så brett att man kan kasta ur sig ett kategoriskt "LED är bättre än LCD" när det är samma grundprincip i båda.... det är LCD i båda medan bakgrundsbelysningen är lampa/lysrör eller LED.
LED ger möjlighet att bara tända bakgrundsbelysningen på LCD-panelen "där det behövs", men det är inte alla som använder den tekniken. Just att nästan alla LCD lyser upp mer än bara de pixlar som behövs är det som ger en av LCD teknikens svagheter, dålig kontrast. Det är inte så stor skillnad idag som det var för bara et par år sedan, men skillnaden finns.

Personligen tycker jag generellt att plasmorna ger den mest naturlig bilden, men det finns bra LCD idag också, man får kolla sig fram helt enkelt.

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 0 gånger.

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]