Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Jag tycker våra politiker matar oss med att vi ska åka kollektivt.
Jag pendlade tidigare till arbetet och försökte åka tåg, jag höll ut i tre månader men gav sedan upp pga att arbetsdagarna blev så väldigt långa när tågen nästan aldrig kom i tid. Boka in ett möte före kl.09 på morgonen var omöjligt då jag inte kunde vara säker på att ha hunnit till kontoret då.
Sen började jag åka bil.

I lördags var jag på bröllop och på söndagen så ville jag inte köra bil sådär dagen efter, även fast klockan var 15 på eftermiddagen.
Funderade ett tag på en långpromenad, men sambon ville inte så vi tog bussen.
Vi åkte 4km enkel resa fram och tillbaka, dvs totalt 8km. Från centrala stan till ett av "ytterområdena". Detta kostade oss 120kr, 30kr / riktning.
Räkna på att bilen kostar 50kr/mil och att jag kommer dörr till dörr så är valet rätt enkelt (om jag anser mig vara i kördugligt skick dvs).

/Anders
Ja, det är verkligen eländigt.
Pendlar mellan sthlm och karlstad på helgerna nu och får jag inte tag i sistaminutenbiljetter är det ren ekonomisk vinst att ta bilen trots den höga soppaförbrukningen.
400 spänn kostar en enkel resa -utan- sittplats, för att sedan avlösas av kollektivtrafiken på strax över tjugan.
Bil knappt 30 mil ~400 spänn soppa. Dörr till dörr. Med sittplats.
Har man bara en person till med sig halveras ju priset direkt.

Det är det gamla vanliga, mycket snack och liten verkstad från både rött och blått håll. Det enda vettiga är gratis lokaltrafik eller ~5 spänn resan. En välfungerande infrastruktur är en av de första saker ett någorlunda rikt land borde skaffa sig tycker jag. Men som sagt, det är det gamla vanliga. Vi får höra att vi ska göra A, men ekonomiskt puttas vi mot B.
Ja de vill de för det är nog så, att om vi alla skulle åka kollektivt så skulle kollektivtrafiken kollapsa både kapacitetsmässigt och ekonomiskt. Det bästa för samhället är att många åker bil och att alla betalar till kollektivtrafiken via skattsedeln som nu. Sen tar de ut en så stor avgift att de som kan tar bilen.
Spontanåkning med kollektivtrafik blir aldrig billigt. Däremot månadskort brukar vara en ordentlig besparing. Jag kan på mitt SL kort exempelvis åka från Nynäshamn till Märsta varje dag = 20 mil för 690kr/mån. Det blir 1.70kr per mil om man pendlar 20 dagar vilket är helt omöjligt att hamna i närheten av med en bil.

Nu bor jag iofs varken i Nynäshamn eller Märsta men ändå ;)
Ja, fast sedan tillkommer hur man värdesätter tiden. De gånger jag jobbar i Nykvarn (lager/fabrik) så är avståndet ca 3 mil. Kommunalt tar det knappt 1,5 tim inkl gångtid. Bil ca 20 min, moppe som jag åker rätt mycket nu ca 35 min. Moppen kostar ca 3.50 kr/mil (ej optimerad samt lite trim) vilket blir 400 kr/mån. om jag åker moppe varje dag. Åker jag bil så kostar det ca 100 kr/dag vilket blir 2000 kr om jag skulle åka det varje dag. Det är 1300 kr mer än månadskortet. 1300/40 = 35 kr/timme som jag kan göra annat på. Då jag är rätt stressad med ungarnas aktiviteter så värdesätter jag de timmarna enormt. Klart värt 35 kr/timme.

Med moppen räknar jag med att jag tjänar ca 10 kr/mil jämfört med bilen, sedan förra sommaren har jag åkt ca 800 mil. Min och dotterns moppe har jag tjänat ihop till med mina jobbresor. Bara för att det är så kul så köpte jag ytterligare en moppe i måndags för 2000 kr, den hade gått 77 km. När jag hade puttat hem den (kunde inte köra hem) så hade den gått drygt 79, och jag var VÄLDIGT svettig. Bromsen låg på också så jag fick även putta i nedförsbackar. Men nu går den bra.

Men precis som Crumpets skriver, ska man åka långresor kan man bara snegla på kommunaltrafik/tåg m.m. om man ska åka själv. Det räcker med att man är två så sparar man oftast rejält med pengar på att åka bilen, är man ännu fler blir det skrattretande jämförelser. Trots att man vill åka miljövänligare så är det väldigt svårt att motivera sig till det.
Vardag Brommaplan - Tumba 1tim 45min. Dörr till dörr.
Helgdag Brommaplan - Tumba 2tim 35min. Dörr till dörr.
Bil 25min.

Betalade gärna det dubbla på biljettpriset om kollektivtrafiken klarade av samma resa under en timme.
Det är ju så att man har ett liv utanför kollektivtrafiken med.
Vilka tider åker du på dagen?

Brommaplan - Påfart Essingeleden = 40 minuter när jag åkte på morgonen.
Politikerna vill jämt höja bensinskatten, för att hema bilåkandet. Men jag är övertygad om att alla åker lika mycke bil i alla fall, bara det att man får mindre pengar kvar i plånboken vilket leder till 2 negativa saker. 1 vi konsumerar mindre (= hela sverige går sämre) 2 vi kräver högre löner (= inflationen ökar)
Det största problemet är att politiker lever i sin egen värld. Det märks mycket tydligt när man får olika inlägg och råd såhär i valtider.
Sverige statistik hämtas i stockholms grannkommuner. Det har inget med resten av sverige att göra.
Kollektivtrafikens möjligheter utgår ifrån stockholms tunnelbana. Klart att vi alla kan åka tunnelbana? Jag personligen har 23 mil till närmaste.
Med ordet SVERIGE tycker så menas att man sträcker sej ytterligare nån mil ifrån centrala stockholm och gör statistiksamtal. Fortfarande inom tunnelbanans räckhåll.
Då jag bor utanför motala hade man ypperligt fina råd redan till förra valet..
0/ en minuskommentar av personer som inte visste vart i landet dom befann sej. Spara vår miljö få bättre miljö, åk mera tunnelbana, inget som riktigt kändes så bra då det är som sagt 23 mil bilåka innan man kan borda tunnelbanevagnen.. Men jodå dom som propagerade var helt säkra på att ALLA städer har tunnelbana annars pratar vi glesbyggd och det är norrlands lappmarker.
1/ åk mera tåg.. Samtidigt lade man ned den mesta av persontrafiken av kostnadsskäl. Bättre skulle det bli vid dubbelspårsbyggnaden, staten skulle stå för allt. Nu är spåret på G Motala får bygga sin egen station och lägga 100 miljoner av egna pengar. Tåget däremot är INTE garanterat att stanna då man inte vet om det kommer att bli nån plats för pendling på spåret...Det är ändå överklagat nu för tredje gången så än lär inget extratåg passera.
2/ åk mera buss, en god ide om det inte var landstinget som driver den typen av trafik. Lanstinget fick dåligt om pengar och drog ned trafiken till 1/4 del av vad den var tidigare. Idag kan ingen som börjar senare än 07 pendla med bussen om man inte har gott om vilja att sitta från 06,30 o framåt i nästa stad. Hembussen går 16.20.. jobbar du senare så antingen 21 tiden eller om grisbilen passerar. Arla har dragit ned på sina transporter..
Däremot har vi naturligtvis fått bättre sjukvård. Man plundrade motala lasarett, plundrade norrköping. Byggde upp linköping. Plundrade linköping byggde i motala o norrköping. För att plundra de bägge o lägga i linköping. Naturligtvis sker allt kostnadslöst..
Bilar.. ett kärt kapitel. Koldioxidskatt var det, ja så hette ju ett av dom större påläggen.
OM du köper utsläppsrätter för att neutralisera dina utsläpp så ska naturligtvis detta vara avdragbart på skattsedeln. Det är ungefär dubbelt så dyrt att betala koldioxidskatten som att köpa en utsläppsrätt. Naturligtvis går ju inte detta det skulle förstöra hela kassakon.
Heh... Här uppe i Lappland rullar vår kollektivtrafik hellre än bra, inlandsbanan är i det närmaste död på vår breddgrad.
Skatt på koldioxid, drivmedel mm är inget annat än ett delikat statligt instrument för att göra livet surt för oss bilister.
Luktar lite moment 22 över det här.
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]