- tis 23 feb 2010, 19:09
Skjutsade farsan (född 1939) härom veckan som något förvånad - trots att han åkte flera gånger förr - kommenterade en omkörning. "Dieslar sägs ju vara så slöa i acc'et". För fjärde eller femte gången sedan inköpet i våras förklarade jag att "alla" dieslar sedan 15+ år är turbomatade och minst lika kraftfulla per ccm som bensin ditto. Det var väl provkörningen av en Audi 100 diesel i slutet av 70-talet som satt outplånliga intryck.
Men min fråga är: vilka privatpersoner köpte frivilligt en diesel innan de turbomatades? Vilka ville frivilligt utsätta sig för accelerationstiden ned mot 25 sek till 100km/h och obefintligt vrid med 60hk motorer till fullstora mercor och Ford Granador? Även att åka med en dieselmerca var allt annat än bekvämt med oupphörliga växlingar för att komma upp i en marschfart på 50km/h i stan.
Förklara - vem köpte och körde oturbade dieslar frivilligt?
Men min fråga är: vilka privatpersoner köpte frivilligt en diesel innan de turbomatades? Vilka ville frivilligt utsätta sig för accelerationstiden ned mot 25 sek till 100km/h och obefintligt vrid med 60hk motorer till fullstora mercor och Ford Granador? Även att åka med en dieselmerca var allt annat än bekvämt med oupphörliga växlingar för att komma upp i en marschfart på 50km/h i stan.
Förklara - vem köpte och körde oturbade dieslar frivilligt?
Nu: Mercedes-Benz A-Klass 180CD 2017 Tidigare: 2017-2018 Renault Megane 1.5 diesel 2011 • 2009-2017: V50 D5 2008 •