- tor 14 jan 2010, 09:34
Efter att ha läst allt för många trådar på forumet om miljö så startar jag nu en till! :D
Här vill jag att vi ska kunna ta del av och diskutera varandras smarta tips på vad vi gör för att vara miljövänner.
Dels för att det är intressant och dels för att vi ska få en större uppfattning om varandras vanor!
För vårat hushålls del ser det ut såhär:
-Frun cyklar/går till jobbet året runt. Hon har ca 600 meter till jobbet
-Jag cyklar när det är möjligt (mer än 70% av året) till jobbet. Har drygt en mil enkel resa.
-vi har lysdiodslampor och lågenergilampor på alla ställen där det passar och endast 2 vanliga glödlampor i hela huset.
-Vi har inte supervarmt inne (ca 18-19 grader)
-Vi eldar Pellets.
-Har rörelsesenor på flera av belysningarna innomhus för att minimera att de är på i onödan
-Har masteruttag vid Tv/hemmabio och dator så det inte står i standby i onödan.
-Vi källsorterar allt.
-Kör vattenkokare istället för att värma upp vatten på spisen när vi lagar mat å sånt
Hmm. Har säkert glömt något..
Fyll på nedan på ungefär samma sätt som mig tack!
Här vill jag att vi ska kunna ta del av och diskutera varandras smarta tips på vad vi gör för att vara miljövänner.
Dels för att det är intressant och dels för att vi ska få en större uppfattning om varandras vanor!
För vårat hushålls del ser det ut såhär:
-Frun cyklar/går till jobbet året runt. Hon har ca 600 meter till jobbet
-Jag cyklar när det är möjligt (mer än 70% av året) till jobbet. Har drygt en mil enkel resa.
-vi har lysdiodslampor och lågenergilampor på alla ställen där det passar och endast 2 vanliga glödlampor i hela huset.
-Vi har inte supervarmt inne (ca 18-19 grader)
-Vi eldar Pellets.
-Har rörelsesenor på flera av belysningarna innomhus för att minimera att de är på i onödan
-Har masteruttag vid Tv/hemmabio och dator så det inte står i standby i onödan.
-Vi källsorterar allt.
-Kör vattenkokare istället för att värma upp vatten på spisen när vi lagar mat å sånt
Hmm. Har säkert glömt något..
Fyll på nedan på ungefär samma sätt som mig tack!
Assumption is the mother of all f ups.