Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Efter att ha läst allt för många trådar på forumet om miljö så startar jag nu en till! :D

Här vill jag att vi ska kunna ta del av och diskutera varandras smarta tips på vad vi gör för att vara miljövänner.
Dels för att det är intressant och dels för att vi ska få en större uppfattning om varandras vanor!

För vårat hushålls del ser det ut såhär:

-Frun cyklar/går till jobbet året runt. Hon har ca 600 meter till jobbet
-Jag cyklar när det är möjligt (mer än 70% av året) till jobbet. Har drygt en mil enkel resa.
-vi har lysdiodslampor och lågenergilampor på alla ställen där det passar och endast 2 vanliga glödlampor i hela huset.
-Vi har inte supervarmt inne (ca 18-19 grader)
-Vi eldar Pellets.
-Har rörelsesenor på flera av belysningarna innomhus för att minimera att de är på i onödan
-Har masteruttag vid Tv/hemmabio och dator så det inte står i standby i onödan.
-Vi källsorterar allt.
-Kör vattenkokare istället för att värma upp vatten på spisen när vi lagar mat å sånt

Hmm. Har säkert glömt något..

Fyll på nedan på ungefär samma sätt som mig tack!
av Lövet
Men du kör ju inte Etanol, usch och fy på dig! :wink:

Jag fyller väl på då:
-Fjärrvärme
-Lågenergilampor så långt det är möjligt (och trivsamt)
-Tunnelbana till jobbet
-Åker aldrig småsträckor med bil (<5 km)
av matzen10
Bra TS! Intressant tråd!

-Vedeldar = koldioxidneutralt = kan ha hög värme inomhus
-Har tilläggsisolerat vinden
-Källsorterar
-Har massor med lågenergilampor. Kommer konvertera till LED under (våren) hösten
-Har masteruttag till tv och dator
-Åker gammal bil istället för att köpa en fabriksny
-Använder vattenkokaren mycket
-Laddningsbara batterier
-Använder motorvärmare ;-)

För mig skulle det kosta 1160:- att bli klimatneutral, räknat på ett år.
Senast redigerad av 5 matzen10, redigerad totalt 0 gång.
av Cicaro
Får väl fylla på

- Tunnelbana t.o.r. jobb
- Lågenergilampor nästan överallt
- Drar ur TV/Stereo när vi inte är hemma

Alltid försöka laga om det gör att göra snyggt istället för att köpa nytt, oavsett om det är tv/stereo vi pratar om eller jeans.
Användarvisningsbild
av SvenB
Fyller på

-Kör etanolbil som jag kör enbart på etanol (hittills)
-Använder motorvärmare, el, i bilen när det är kallt
-Har installerat värmepump i huset (inte bara för miljöns skull utan även för kostnadsbesparing)
-Har max 18 grader inne.
-Har aldrig TV,Video,CD-spelare och annat i standbye-läge
-Använder vattenkokare när det går
-Källsorterar det mesta. Jag diskar inte mjölkpaket och sådant för att kunna lägga det i papperåtervinningen.
Jag anser nämligen att det går åt mer energi i form av varmvatten än vad som pappersåtervinningen ger tillbaka
-Lågernergilampor på alla ställen (nästan) Några lampor som an vänds mindre än 1 min åt gången har glödisar kvar.
-Min huvudhobby använder solenergi, segelflyg. (men vi har tyvärr ett bensindrivet bogserflygplan)

Fyller på med mer om jag kommer på något
Senast redigerad av 4 SvenB, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av cybermunk
Hmm jag ses nog som en riktig bov :)

Vattenburen värme "Fjärrvärme"
ett fåtal lågenergilampor
Laddningsbara batterier där det finns möjlighet.
På tok för mycket elektronik. :)
Nästan aldrig belysning på i mitt eget rum.

Skulle klassa mig själv som MILJÖBOV :)
Användarvisningsbild
av Brainy
Hmm. Ja nu får jag skämmas.

-Jag har många "halogenspotlights" som väl ska vara lite mer miljövänliga än vanliga glödlampor?

-Har även en del lågenergilampor men stör mig otroligt mycket på uppstartstiden.

-Stänger alltid av datorskärmen när jag går från jobbet så den inte ska stå på standby.

-Fjärrvärme, men har hittills inte dragit igång elementen i vinter :shock: 8)

- Släcker alltid lyset i ett rum när jag lämnar det.

- Flyttat närmare jobbet för att kunna promenera.

- Källsorterar.

- Letar bränslesnål dieselbil

- har talat med föreningen om att fundera på att sänka värmen i garaget från 18 grader till lite mindre vintertid.

På minuslistan då?
- Kör stor bil, anser att min säkerhet är viktigare än någon dl bensin per mil.

- Åker ofta och hälsar på vänner och bekanta runt om i landet samt att sambon pendlar till jobbet, ger c.a. 3000-3500mil om året.

- Har 3st stora 100watts extraljus på bilen, bidrar till ökad förbrukning även när de inte är påslagna.

- Använder alltid ac'n i bilen sommartid istället för att veva ner rutan om jag t.ex. bara kör inom tätbebyggt område.

- Sommartid så bränner jag gärna många liter bensin på ren nöjjeskörning på någon fin bana.

- Har en hel del utrustning på standby. Har funderat på mastersuttag, men då jag på min "digitalbox" áka htpc kör linux så har jag en viss uppstartstid som jag inte vill ha för att titta på tv, så den sätter jag bara ner i viloläge när jag inte använder. Hembioförstärkaren tappar sina inställningar om strömmen bryts så den vill jag också ha på stand by.

- Stänger endast av datorn på jobbet när jag går för helgen, övrig tid när jag inte använder den. (Ironiskt nog så ringde telefonen precis nu, det var min chef som frågade om det var vanligt att "sladden till dockningsstationen" börjar "brinna", låter som gud straffar snabbt och obarmhärtligt.)
Iaf, jag blir tokig på Windows Vistas uppstartstider, det är inte rimligt att jag ska behöva sitta och rulla tummarna i 10min från att jag slår igång datorn tills att den är inloggad och klar mot servern. Därför sätter jag den endast i viloläge.
Vi har dock (på mitt initativ) dragit igång ett projekt för att byta ut operativsystemet till windows 7 i alla datorer så vi slipper förlora så mycket tid. Jag installerade det på en netbook före jul så att alla skulle få testa, hittills verkar det positivt.

-Behöver jag något smått hem så tar jag hellre bilen och åker till ICA Maxi och storhandlar istället för att gå till lokala ICA och köpa mina ägg.

- Har i princip alltid stereon igång med musik påslagen med htpc'n som källa när jag är hemma.

- ~2 utlandsresor per år.

Ja, det finns tyvärr många punkter som jag skulle kunna förbättra mig på.

/Anders
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
+ Tar cykeln istället för bilen kortare sträckor <-5km, året om.
+ Använder motorvärmare upp till +10 grader (Är jag den enda som gör det verkar det som :wink: )
+ Stänger av på knappen (aldrig stand-by)
+ Kör lugnt, ECO driving oftast.
+ Fjärrvärme som inte räcker till i lägenheten vintertid..
+ Vedeldat i stugan, gör min egen ved
+ Källsorterar
+ Köper LOKALPRODUCERAT ( Blir vansinnig på folk som köper mejeriprodukter från södra sverige
när det finns närmare)

- AC:n i bilen är igång året runt, på sommaren har jag riktigt kallt i bilen..
- Många strömförbrukare på i bilen vintertid om det gör någon skillnad..

Finns säkert mer att skriva men inte som jag kommer på just nu

/Kalle
Användarvisningsbild
av bjompa
Å ja tankar bara bensin i mina bilar, en me 95, den andra me 98 å den tredje me 98 + oktanbooster (stora förgasare å ingen katalysator)
På jobbet kör ja ju lastbil å där är man ju knappast nån miljöaktivist heller, tar mina raster när ja lossar/lastar vilket betyder att motorn alltid är igång. :-)-) (Få undantag)
Hemma drar ja ur tvn för att min elräning inte ska bli för överdriven.

Varför bry sej så mycke om miljön?
Ozonlagret har väl aldrig vart så tjockt som de är nu, -20 varje jävla dag.. "Växthuseffekten gör att de bara blir varmare å varmare." Kyss mej i arslet.

Tack för mej.
av matzen10
Hittade en länk där man kan räkna ut, i stort, hur mycket koldioxid man bidrar med. Fast bara ett 10-tal olika punkter. Men det är nog de stora!
Jag skriver in länken här och i mitt inlägg ovan för jag på hur mycket det skulle kosta mig i kronor att bli klimatneutral på mitt årliga utsläpp. Skriver i värdet i fetstil.

O här va länken: http://www.klimatbalans.se/raknaut.html

M V H
---> M

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]