Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

TJo.. jaha ja då var det dags.. 102km på 70 väg... 3600 i böter.. och indraget körkort.. men hur länge?? När får man veta det?
Ska överklaga då jag har stort behov av det i jobbet och kommer förmodligen att bli friställd utan lön under tiden kortet är indraget.
Ska även be chefen skriva ett intyg om detta.

Har tidigare vid 2 tillfällen kört för fort dock över 6 år sen. Inga andra föreseelser. 40 år gammal.

Hastigheten mättes med laser på lång raksträcka max 10 sek efter omkörning. Landsväg öppet på båda sidor med åkermark. Låg trafik. 15.29 på klockan.

Får man överstiga rådande hastighet vid omkörning? Fick det då jag tog körkort -88, vet ej hur det är nu.

I pappren står det hastighet och tidpunkt men EJ mätavstånd.

Har erkänt, ska dock överklaga.

Vilka är chanserna att få behålla kortet med en varning samt böter?

Om någon har erfarenheter eller dyligt ang detta så skriv gärna det.

MVH Thomas
Varning är nog nästan omöjligt att du slipper undan med, praxis är ju 2-3 månaders spärrtid, 1 månad vid mycket speciella skäl.
Jag har då sällan hört om någon som fått mindre än 2 månader trots att dom är yrkeschaufför, en som överklagade fick nej på gund av att han var just yrkeschaufför och då ska dels "veta bättre" då han kör så många bil per år, dels för att som yrkeschaufför ska man vara väldigt rädd om sitt körkort = hålla sig inom gränserna, 2 månader var vad han fick. (och det var en torsdagkväll med ingen trafik efter en väg som är lite trafik på)

Men detta är ju väldigt olika från länsstyrelse till länsstyrelse också, en del bedömmer hårdare, en del lösare. Vet att för några år sedan var Västerbotten (som jag tillhör) ett av dom län som var hårdast i bedömmningarna.

Det som händer är ju att du får ett brev inom 10 dagar från Allmänna ombudet i körkortsfrågor där dom underrättar om körkortsingripande, sen får du ju besvara det varvid dom endera ger avslag eller går med på det du yrkar. Ger dom avslag får du överklaga beslutet.
Iomed att du godkänt är det väl nästan noll chans för dig att vinna något.
Vad är förmildrande omständigheter?

Rakväg?
600 meter åker på båda sidor av vägen?
Bra lyse på bilen? (900W) ville helt enkelt se bättre.
Bilen jag körde om uppträdde oroligt på vägen. (skiftande hastighet)
Ingen trafik att prata om.
Behov av körkort till/från jobbet samt i jobbet. förmodligen friställd utan lön under tiden.

2 km/h är ju inte mycket över.. en sak om det handlat om 10 eller 20 över körkorts gräns. eller i mera bebyggt område.
för många år sedan körde jag 122 på 90 väg och fick 2 månader men yrka på att jag behövde kortet i mitt jobb som bilmekaniker och fick nerdraget till 1 månad utan problem.
Du har ju inga förmildrande omständigheter av det du räknade upp tycker jag, tror inte dom på Länsstyrelsen tycker det heller om jag ska vara ärlig.

O du körde ju inte 2km/h för fort, du körde 32km/h för fort.

Men det är ju bara att skriva ihop något bra, se till att hålla det sakligt bara.
Charmed skrev: Har tidigare vid 2 tillfällen kört för fort dock över 6 år sen. Inga andra föreseelser. 40 år gammal.
Maximal otur om detta var din tredje gång du körde för fort.

Shit happens...
Hehe.. jo skulle ha kunnat vara den rakan.. men var över skokloster.. från enköping mot märsta.. mitt på skogen..
Jag klarade kortet när jag körde med 560 kg överlass, transporterade bil på trailer. Några fåtal kg överlass på kroken men destomer på kärran vilket blev mitt fall, men jag klarade mig med en varning och 4000 i böter. Dock helt ostraffad sen tidigare, men i mina ögon är det en värre företeelse än den fortkörningen du uppger. Så jag hade ju krigat för att klara kortet!

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]

Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]