- tor 19 nov 2009, 07:39
Förbjuds dubbdäck så kommer betydligt fler dö i trafiken(må så vara att partikelhalterna i storstäder minskar) om man BARA kör i storstäder så klarar man sig bra på ickedubbat. Om man däremot åker som jag ofta utanför och norrut så finns inte en chans att klara sig utan dubbdäck, förbjöds dubbdäcken skulle jag vara tvungen att köpa snökedjor för att kunna ta mig fram på många ställen, ja jag är en av dem som bor i stockholm och har dubbdäcken på, de monterade jag i oktober när det var kallt ett tag och jag åkte hem en natt och det var skridskobana hela vägen från Nyköping till Solna... Att byta tillbaka till sommardäck och hålla på så beroende på väglag har jag inte möjlighet till eftersom jag saknar både varmgarage och lyft, stå på en kall blåsig utomhusparkering och släpa däck upp och ner ur källaren pallar inte min rygg, alltså så kommer jag ha dubbdäcken på fram tills i vår.
Således, låt den som vill ha dubbdäck ha detta och övriga välja dubbfria vinterdäck, däremot skall det vara samma krav på vinterdäck för alla oavsett var bilen är registrerad, (och som offtopic om man vill komma åt partikelhalterna är enda sättet att sätta biltullar efter procent på inkomst så att den slår lika hårt mot alla det är inte dubbdäcken som är boven utan antalet bilar som är ute och åker)
//Cicaro
Long will they live in my memory
Olu 460 -94 R.I.P
Hoppsan 740 -89 *Såld*