Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fribbe_740
Hej! Som rubriken lyder... Man är ju rätt förbannad i skrivande stund. Vill höra era åsikter om prövotid (då jag är 19 och haft kortet ett år) och att bli av med kortet.

I vintras körde jag omedvetet mot en stopplikt. Länsstyrelsen gav då tillbaks mitt kort tillsvidare i väntan på dom, eftersom jag behövde kortet i arbetet. Domen kom i april, skyldig. 2500 i böter.

När jag nu fick beskedet att jag inte kom in på den utbildning jag sökt, beslutade jag att ta ett sabbatsår och jobba istället.
För ett par veckor sedan ifrågasatte de mitt körkort igen pga domen. Jag skickade in ett yttrande, där jag beskrev min situation och att jag inte skulle få ha kvar mitt jobb om jag blev av med körkortet, undertecknat av min chef och min arbetsledare. Ändå drar dom in mitt körkort i två månader mitt under den värsta lågkonjukturen på länge.
Straffet för att ha kört mot stopplikt ska vara två månader indraget körkort och 2500 kronor i böter, i standardfallet.
Men eftersom jag har min j*vla prövotid så måste jag ta om körkortet när spärrtiden är slut. dvs ytterligare många tusen kronor i kostnader, + långa väntetider för körprov, teoriprov, alkoholutbildning, halka mm. Jag räknar med att vara utan körkort det närmaste halvåret. Jag räknar inte med att det finns en chans att en nittonåring med endast gymnasial utbildning och utan körkort ska kunna få jobb i dessa tider. Men det skiter dom tydligen i på länsstyrelsen. Visst har jag brutit mot en allvarlig trafikregel, men alla gör vi misstag, ska detta behöva förstöra ens liv eller?
Vad är era åsikter om det här? Har jag rätt eller fel när jag tycker att detta är hårt och orättvist? jag tål kritik.
mvh david
Användarvisningsbild
av bjompa
De är ju rätt av dom då de hände under din prövotid.
Är de ett brott som vanligtvis drar in kortet en stund så får man ju räkna me att bli av me de helt när de händer under en prövotid.
Du kan ju glömma att de funkar att säga att de va omedvetet, skulle de funka så tror ja fler skulle köra me den ursäkten.

Nog för att ja kan tänka mej att de är jävligt surt för dej.
Men men de är ju bara att bryta ihop å komma igen.
av LarsBd
Naturligtvis är det tråkigt om man omedvetet gör ett fel som leder till körkortsindragning men syftet med detta straff är ju att du aldrig ska göra om misstaget igen. En körkortsindragning borde kunna ske lika som en fotboja dvs tillåtet att köra till och från jobbet men inte något annat alls dvs inte ens stanna på vägen och köpa en läsk utan raka vägen till och från jobbet på i förväg överenskommna tider, naturligtvis beroende på vilket brott som har begåtts. Anledningen till straffet är ju att ditt misstag hade kunnat leda till att någon annan fått sitt liv förstört utan att ha gjort något fel alls vilket är ännu mer orättvist. Dessutom tycker jag inte att behov av körkort i jobbet (tex yrkeschaufför) ska vara en förmildrande omständighet för traffikbrott utan snarare tvärt om.
Som kommentar till din sista fråga så har du rätt att tycka följderna är hårda och orättvisa men lagen säger tydligen att detta är rätt påföljd för bristande uppmärksamhet i trafiken. Jo jag håller också med på att det nog var i hårdaste laget om du för övrigt aldrig bryter mot någon trafikregel, men om du åker för fort lite då och då, ibland inte håller avstånd samt inte alltid håller bilen i trafiksäkert skick och xxxx och xxyy är det nog kanske rättvist ändå.
Vem är du förbannad på förresten den som bröt mot lagen, polisen som övervakar, domaren som straffar, eller den som verkställer straffet?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Surt, men du visste att du hade prövotid och innebörden av det så jag kan inte säga att jag tycker synd om dig.
Du var ju uppenbarligen inte uppmärksam i korsningen och det var säkert stopplikt av en anledning i korsen.
av Amarace
Men du överklagar väl? Se till att skriva ett väl formulerat brev och förklara varför du behöver körkortet och skicka in för överklagan till Kammarrätten, skriv att du godtar en varning, men inte körkortsindragning.

FÖrövrigt tycker jag du får skylla dig själv, alla kan vi göra misstag, men då får vi ju "betala" för det, vet man att man måste ha körkort för jobbets skull ska man vara ännu mer uppmärksam och försiktig, allrahelst om man även har Prövotid. Dock kan man tycka att dom hade kunnat stanna vid en varning istället just på grund av att körkortet behövs.

Sen köper jag inte alls att du körde mot stopplikt omedvetet, det ska du absolut inte skriva i en överklagan. Omedvetet i mina ögon är lika med att du är så ouppmärksam att du hade lika gärna kunnat köra på ett barn som kutat ut i vägen. Stopplikt är alltid utmärkt med skylt, ich i många fall med en varnings skylt en par hundra meter innan om det inte är i stad/samhälle.

Håller för övrigt med LarsBD i det han skriver.
Användarvisningsbild
av Lilja
När jag fick mitt körkort var jag hela tiden livrädd under hela prövotiden, körde jätteförsiktigt precis som varenda dag var en uppkörning haha.
Kör faktiskt fortfarande lugnt sansat och trafiksäkert men man har inte lika stor press på sig kanske.

Iallafall tycker inte jag heller ditt straff är orättvisst, väldigt många kör mot stoppskyltar och det finns en anledningar till varför det står STOPP och inte bara lämna företräde. Skulle aldrig falla mig in att köra mot en stoppskylt.
Däremot kan jag tycka att det är ganska fucked up att komma i efterhand och "ångra" domen. När man fixat jobb och allting, detta är vad jag hade yrkat på i en överklagan. Men men... lycka till iallafall :-)-)
Användarvisningsbild
av Nexus
under prövotiden körde man riktigt uppmärksamt,livrädd bli av med lappen för mista lilla som LILJA skrev.
Har fått det indraget på tidigt 2000-tal .2 mån p g a fortkörning men lyckades få ner tiden till 1 månad p g a mitt dåvarande jobb som mekaniker.Efter det så fick man sig en tankeställare och har lugnat ner sig betydligt.
Användarvisningsbild
av bjompa
Ja du kan ju faktist klara dej om du lyckas få till ett bra brev där du överklagar.
Lyckades själv me bedriften att dynga ner en telefonstolpe, köra in i röven på en fiesta vid ett rödljus och åkte dit för fortkörning (10km/h) under min prövotid.

Har en far som tydligen vet va man ska skriva (polis)... :lol:

Ja måste erkänna att ja har haft en jävla tur när ja träffat på farbro blå efter vägarna.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Det här är ju så löjligt.... visst ska en "ny" körkortsinnehavare få en smäll på fingrarna men vilken nytta uppnår man med att förstöra för en produktiv skattebetalande (det blir som bekant färre & färre som bidrar till ekonomin i det här landet :wink: ).

Bättre med ordentliga böter istället. Då kan man ju ha så att under prövotiden för nya körkortsinnehavare så fördubblas eller tre dubblas eventuella böter.

Sverige är fantastiskt..... Vägarna kryllar av påverkade förare & det resulterar i... värsta fall ignorerar vi & i bästa fall utdöms lite böter..... MEN, dra kortet från någon som gjort ett misstag som INTE resulterat i personskador...wow! :roll:
Senast redigerad av 1 V70BiFuel03, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag tycker det är utmärkt med en prövotid då det är enklare att bli av med kortet för det är ju faktiskt då man visar att man är redo att ha kökort. Kör man då som en idiot eller inte inte kör ansvarsfullt så är man inte mogen att köra en bil själv och då är det inte mer än rätt att straffet känns ordentligt.
Som jag skrev tidigare så har man ju stopplikt av en anledning.
Alkisarna som åker fast i kontroller kanske också jobbar och betalar skattepengar och då är det väl synd om vi ska dra kortet för de stackarna. :lol: :wink:

Att köra som en idiot och/eller påverkad borde resultera i en återkallelse av kortet, prövotid eller ej!
bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]

Det är ju ett märkligt land, jag tycker […]

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]