Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Cornelia
Vad kör ni för något och vad fotar ni mest?
Vi går i tankarna nu att allvarligt byta upp oss. Är riktigt sugen på Canons 450D eller snäppet under 1000D och har också kikat lite på Nikons D40X och D60...
Vad har ni som sagt?
För och nackdelar? :)
Senast redigerad av 1 Cornelia, redigerad totalt 0 gånger.
av Fronten
Har en "gammal" trotjänare från Nikon, Nikon D50 men den presterar jämt känns det som ...

Har aldrig blivit besviken på den här kameran så när det blir dags för att byta så blir det en ny Nikon :-)

Förstår att valet är mellan Canon och Nikon, det är ju dem som tävlar om första-plats :-) Inte provat Canon själv så kan inte uttala mig om dem ...

Tillägg...

Glömde ju, tar mest porträtt & "action-bilder" på hundar och landskapsbilder och det är nästan jämt strålande färgåtergivning och bilder.
Senast redigerad av 1 Fronten, redigerad totalt 0 gånger.
av Cornelia
Fronten skrev:Har en "gammal" trotjänare från Nikon, Nikon D50 men den presterar jämt känns det som ...

Har aldrig blivit besviken på den här kameran så när det blir dags för att byta så blir det en ny Nikon :-)

Förstår att valet är mellan Canon och Nikon, det är ju dem som tävlar om första-plats :-) Inte provat Canon själv så kan inte uttala mig om dem ...
Aha! Känner fler som säger mycket bra saker om Nikon så man är ju bra sugen. Skiljer ju inte så mycket i pris på dessa jag nämnde om man letar på rätt ställen i fysiska butiker.
Vad fotar du mest?
För oss skulle det ju bli väldigt mycket blandat, allt från bilar till natur, barn och djur.
Är nog ute efter en så mycket allroundkamera som möjligt.
Användarvisningsbild
av Gizz
Kriget mellan Nikon och Canon har väl pågått mellan användare sen länge. De är nog ganska lika en fråga om tycke och smak. Jag kollar också lite på digital systemkamera men jag har nog fastnat mest för Sonys kamera. Mest för att mina gamla Minolta AF objektiv passar rakt av. Sony har antiskakfunktionen i kameran vilket gör att man inte behöver skaffa särskilda objektiv. Vet inte riktigt hur det är med Canon och Nikon nu men förut satt denna funktion i objektivet vilket gör varje objektiv lite dyrare.

Vilket fall som helst så känn dig för och åk iväg och kläm på kamerorna. Jag brukar kolla in på Mediamarkt eftersom dom har alla kameror att klämma på.

Lycka till med ditt val. Kameran är bara en del av ett bra foto.
Användarvisningsbild
av Phantom
Vi har en Canon 400D och är mycket nöjda. Fotar djur(inkl. akvariebilder), familj och natur med denna och resultatet är lysande. Men skulle vi byta idag så skulle det bli Nikon. Finns ett bättre utbud på tillbehör till Nikon, och flera bekanta har Nikon och man kan då låna delar av varandra.
Men som sagts tidigare, åk och känn på kamerorna du är intresserad av. På vissa ställen har man även möjlighet att låna med sig kameran för att prova att fota med den. Man måste ju inte köpa den där, utan handla där den är billigast :wink:
av Cornelia
Jo vi har varit på Media o klämt och fotat o pratat med en väldigt duktig tjej där. De är även billigast på de vi kikat på och för oss som inte har någon erfarenhet av systemkameror så blir vi säkert nöjd med vad vi än köper känns det som men att höra andras egna erfarenheter tycker jag är bra dte med. Få lite tips osv och det med att Nikon har mer tillbehör och större utbud är ju något man tar med i beräkningen såklart.
av Lövet
Förvånad att ingen nämnt Nikon D80 ännu. En riktigt bra kamera med bildprocessor från den betydligt dyrare Nikon D200. Jämfört med exempelvis EOS 450 så känns Nikon kameran betydligt mer gedigen och stabil att hålla i. Bildkvaliteten är strålande också.

(Ja, jag har en själv...)

Här finns för övrigt all information, inklusive tester, av digitalkameror du kan tänka dig. Det tar flera timmar att läsa igenom all information här. http://www.dpreview.com. Sedan finns också denna site som är en proffsfotograf som delar med sig av sina erfarenheter av 30 års fotografering. Han testar en hel del kameror och objektiv http://www.kenrockwell.com
Användarvisningsbild
av Brainy
Sambon ska byta jobbkamera (fastighetsmäklare).
Så jag vill ju såklart att hon ska skaffa en systemkamera så jag kan låna den :roll: .

Men kravet då är att den ska ha ett automatläge där den helt utan manuella inställningar klarar av att ta tillräckligt bra foton för att ha med i tidningsannonser, på hemnet osv. Klarar de kameror ni tipsar om ovan detta eller bör vi välja en annan då?

mvh
Anders
av Lövet
D80 klarar det definitivt. EOS 450 gör det säkerligen också. Automatiken i D40 är sämre, då den har sämre bildprocessor.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 19

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]