Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

[youtube]SIOFWHdFIxs[/youtube]

Det började att snöa rejält och snön var så otroligt lätt, ingen som helst blöthet i den. Så när vi skottade rent uppfarten hemma så hade det blåst igen helt en timme senare igen.
Att smhi's mätstation i Hille registrerade ett snöfall på 1.4meter under dessa 3 dygn och att det i vissa delar föll ännu mer underlättade såklart inte heller.

Fönstren på nedervåningen mot tomten där vi inte varit med och skottat undan kunde jag inte se ut igenom utan det krävdes att jag gick upp på övervåningen. Vår häck var drygt 2meter hög, av den syndes ingenting och det var ett rätt så jämnt men högt snötäcke över hela tomten.

Undantagstillstånd utlystes och vi fick bl.a. köra snöskoter och andra terrängregistrerade fordon på vanliga gator.
En kommentar som jag verkligen kommer ihåg var av en polis som stod och vaktade i en korsning så att ingen skulle åka in på en avstängd gata. "och försök inte att köra genom terrängen för att komma runt mig för min skoter går snabbare än din".

Helgen efter att snöfallet kom så var Gävle fortfarande i mångt och mycket fortfarande igensnöad men vi hade ju en sm-final att vinna och taket på huset där vi hade våra matcher hade ju rasat in :cry:
Men, att få tag på en kommunal gympasal var som jag minns det inget större problem, alla andra idrottsevangemang var ju inställda!
Så vi fick nyttja stans största gympasal men var då tvugna att skotta av taket som buktade oroväckande mycket.
Sakt och gjort, något som jag verkligen minns och nog aldrig kommer att glömma är synen av mina vänner och lagkamrater bärandes på ett flak öl vrålandes sm-guld, sm-guld... så slitet hade verkligen varit väl värt! Varför man bar på ett flak öl och skrålade? Segerfesten var ju på O'learys inne i stan ;)

Det finns saker som förenar väldigt många människor och som folk kommer ihåg i mannaminne. Det här ovädret var en sådan sak!

Lite foton http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.278612

/Anders
Vi hade en snöhög på vändplanen utanför där jag bodde som låg kvar långt in i Juli.
Men det var väl en dryg vecka som det var riktigt illa och sen började snöröjjningen bita.
I övrigt så packades snön ihop på tomter och dyl men försvann gjorde den inte förrän våren.
Jag var på väg upp till norrland då,när jag i princip var framme i gävle så stängde vägen var bara att vända om och köra de 30 milen tillbaka.
dock så öppnade dom en väg via ockelbo (har jag för mig) morgon dan där på så det vara bara att hoppa ibilen och ge sig i väg igen, så det dygnet blev det ca 160 mil i bilen.
Ja, den där filmen har jag tittat på många gånger. Och förundrats över naturens krafter och ibland oberäknerlighet..
Som tur var gick inga människoliv till spillo och värnpliktiga/kommunanställda/frivilliga gjorde allt de kunde under rådande omständigheter. Men som sagt, det tog just inget under den första veckan..! Det är svårt att föreställa sig omfattningen och logistikproblemen som uppkommer i en sån där extrem situation; äldreboenden och övriga sjukvårdsinrättningar måste ju fortfarande fungera. Liksom delar av infrastrukturen för framkomlighet och värmetillförsel.
Vet du om det blev stora skador efter detta oerhörda snöfall, Brains? Ett antal tak rasade in, sa du. Kan tänka mig att cykel/förrådsskjul, garage, häckar och säkert en hel del annat blev åtgånget!? Lyktstolpar som plogades ner..?

M V H
---> Matz
Jag är uppe i Gävle nu för att flytta ur det sista ur lägenheten. Det har börjat snöa, lite lätt på fredag förmiddag för att sen tillta nu framåt lunchen. Upprepar sig historien? :twisted:

Mats: De materiella skadorna var som jag minns det mycket stora, lyktstolpar syns ju även om det är 2meter snö men parkerade bilar visades det ingen nåd mot.
Tak ja, jo ett antal. I och med att allt kom så fort och vägarna blev icke färdbara så var det svårt att skotta av tak på kommersiella fastigheter.
Har något svagt minne om att pappa när han skulle försöka öppna fabriken igen erbjöd snöröjjarna mer än dubbla normala taxan för att dom skulle komma direkt och ploga upp vägen från e4 fram till fabriken, då var det helt plötsligt inte 2 veckors kötid längre :lol:
Vad fan har det redan gått TIO år sedan, snacka om att åren försvinner :shock: Kom ihåg hur man såg rapporteringen på tv, samtidigt som man skrattade åt gävleborna så kunde man ju inte låta bli att vara avundsjuk på all snö ändå.

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]