Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

IPRED - JA eller NEJ?

JA
4
10%
NEJ
35
90%
Användarvisningsbild
av halmstaden
Jag tror att många av er har hört talas om IPRED. Men hur mycket vet ni egentligen?

Innan du röstar: läs på !!! Som minst min text nedan.

Jag skapade denna tråd för att jag vill göra er medvetna om vad som händer inom riksdagens väggar och inte tro på allt som staten säger (dock inte förutsatt att de har fel)

Skyddar IPRED upphovsrätten eller inte?

För det första vill jag skilja på två saker: rätten att ladda ned vad du vill och att ge skivbolag laglig rätt att begära ut din IP-adress av bredbandsleverantören - en del i IPRED-lagen. Detta inlägg handlar om IPRED.

IPRED innebär kortfattat:
* Film- och skivbolagen får rätt att begära ut namnet bakom ip-adressen om de anser att någon fildelar olagligt.
* Internetleverantörerna måste lämna ut namnet, annars får de böter.
* Film- och skivbolagen får rätt att bygga personregister med ip-nummer och namn för att kunna administrera hotbrev och stämningar i stora mängder.
* Torrent-trackers (exempelvis Pirate Bay) kommer att bötfällas varje gång de vägrar samarbeta och lämna ut uppgifter om användare.

Privata skivbolag får med IPRED större befogenheter än självaste polisen ! Ska privata bolag utreda ett misstänkt brott? Är inte polisen till för detta? Hur ska man kunna lita på att de privata bolagen inte missbrukar sin rätt, utan istället ser möjligheten att tjäna hundratals miljoner kronor? Till exempel genom att förfalska en skärmdump, vilket är mycket lätt gjort.

Skivbolagen känner sin existens hotad, och alltså sina inkomster hotade.

Lite mer fakta: Du köper en CD på stan. Hälften av pengarna går till handlaren, och andra hälften går till skivbolaget. Från skivbolaget får sedan artisten 1-10 procent av pengarna. Alltså, köper du en skiva för 200 kr får artisten 1-10 kr. Någon mer än jag som tycker det är orättvist? Det är väl artisten vi gillar, inte skivbolaget eller handlaren?!?
Handlarens del kan man eliminera till nästan noll genom att handla på nätet.

Vi antar att du har ett trådlöst nätverk hemma, ett låst. Du tror förstås att det endast är du som har tillgång till det. Men sanningen är att det inte alls är omöjligt att hacka. Denna hackare börjar sedan ladda ner genom din nätverksanslutning vilket du förstås inte känner till. I brevlådan får du några månader senare ett "varningsbrev" (som förespråkarna gärna kallar det) där skivbolagen hotar att stämma dig i ett civilrättsligt (observera) mål. För att undvika detta kan du betala 20'000 kr till skivbolaget, "Göra upp i godo" eller förlika heter det rent juridiskt. Du behöver inte betala denna summa - men då löper du risken att få betala flera hundra tusen kronor istället om man blir fälld i domstolen. Plus alla advokatkostnader som skivbolaget har haft. I ett civilmål måste man dessutom själv anlita en advokat vilket förstås kostar pengar.
En väldigt svag länk i lagen är det faktum att företag kan begära ut personuppgifter från internetleverantörerna och skicka ett "varningsbrev" till dig - utan att du har möjlighet att överklaga det. När skivbolagen frågar efter IP-adressen finns alltså bara ena sidan representerad. Är det så demokratin i Sverige ska fungera?

Man kan jämföra IPRED med att en person/företag köper sig några fartkameror och går ut och börjar bötfälla bilister. (rent principiellt)

Sist men absolut inte minst: regeringen ville att IPRED skulle gälla RETROAKTIVT !! Hur sjukt är inte det?!?! (detta är efter massiva protester tillbakadraget)
Du körde alltså för fort för 4 år sedan, och betalade 1300 kr i böter. Nu kommer en lag som säger att alla som kört för fort, även de som gjorde det för fyra år sedan, ska bli av med körkortet i ett år !!! (till exempel)

Gratis nedladdning är inte bra, detta måste göras något åt. Men att lösa det genom att låta privata företag leka poliser för sin egen vinning är ett meningslöst men framförallt integritetskränkande sätt att försöka lösa det.

Ett förslag: människor registrerar sig gratis på sidan http://www.xyz.se där de kopplar sitt kontokort till. De laddar ner de låtar och album de vill ha - och en summa dras från kontot. Är detta tillräckligt billigt, och tillräckligt mycket går till artisten, kommer många ansluta sig. Då behövs inga privatpoliser.

Glöm nu inte att rösta !

P.S. Läs gärna denna chatt med Jan Guillou på aftonbladet, bara för att se hur påläst han är i ämnet.....
Och sedan kanske denna: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3862478.ab

/merzo
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag brukar göra så att om jag ser/hör något intressant album/låt så laddar jag ner det för att höra om det är bra, om så är fallet så knallar jag in på nån skivaffär och köper CD:n.

Ska jag istället bötfällas för att jag vill provlyssna en CD före jag köper den? Nej, jag tycker inte det
av metalHJ
Å andra sidan kan man hårddra det Kalle, välsorterade skivbutiker brukar kunna erbjuda provlyssning. Men jag är med dig på vad du menar, och jag känner likadant själv... Kruxet är ju att långt ifrån alla är lika ärliga. Alltså skulle detta ganska omgående missbrukas, precis som det görs i dagsläget varav regeringens aktuella åtgärder.

Tanken bakom IPRED är bra, men utvecklingen av idén åt helvete! Varken hotbrev eller betalningskrav ska kunna skickas ut, eller således att de skulle ha rätt att lagra mina personuppgifter i syfte att kunna trycka dit mig. Detta är Polisens jobb, precis som skrivet ovan! Däremot anser jag att de ska ha rätt att kunna få information via IP nummer, och göra en traditionell polisanmälan utifrån detta! Polisen ska sköta utredning och åtgärder, inte skivbolagen.

Men även jag är inne på att något måste göras för att stoppa den illegala fildelningen, då det framöver kommer få betydligt större konsekvenser, dels för artister och dels för skivbolagen. Alla måste ha sin rätt till att utveckla sin talang i samhället och på något vis få ersättning för jobbet, då självklart också musiker! Så tids nog kommer skivbolagen dö ut, i fallet kommer musikkulturen att reduceras kraftigt och snart nog har vi knappt någon utveckling på musiken.

Musik för mig är en väldigt viktig ingrediens i livet, så givetvis värnar jag om de grupper jag diggar och gör mitt bästa för att sponsra deras utveckling. Delvis genom att köpa deras plattor, delvis genom att gå på koncerter och slutligen köpa produkter relaterade till gruppen. Således blir musiken alltså ett intresse för mig! Hur vore det om vi bilintresserade skulle kunna "ladda ner" våra stylingprodukter gratis, och var o varannan svensson skulle åka runt i en stylad/modifierad bil. Jo, företagen för eftermarknadsprodukter skulle fullständigt gå omkull och därtill skulle vårt bilintresse bli väldigt svårt att utveckla! Hur kul vore det?

Så absolut, visst är jag positiv till att sätta in åtgärder för den illegala fildelningen! Men låt polisen sköta bestraffningen av de systematiskt kriminella fildelarna/uploaders... Försvinner dessa människor/grupper, kommer heller inget material finnas att ladda ner för oss "vanliga svenssons".
av metalHJ
Yepp! Jag får erkänna mitt nederlag i tidigare inlägg av mig...

Efter jag läste artikeln som Pettsson länkade till, fick iaf. jag en annan bild av det hela! Jag trodde aldrig att det var så långa led, innan något når artisten själv, såsom inkomster från plattor. Att dom lever på sina gig, var faktiskt föga förvånande... Att dom drar in i stort sett alla inkomster på den biten, och att skivförsäljningen inte ger ett dugg. Kanske än mer tragiskt att skivförsäljningen inte ger något åt artisten själv?
Användarvisningsbild
av halmstaden
Av en skiva på 200 kr är för det första 25% moms, vi har alltså 160 kr att spela med. Av dessa går hälften till handlaren, 80 kr. Andra hälften går till skivbolaget, 80 kr. Av dessa 80 kr får artisten 1-10 %, alltså från 80 öre till 8 kr. DET är för mig helt sjukt.

Min åsikt? Jag är mot IPRED, och mot fri fildelning.

Skönt att se att ni håller med mig om IPRED, samtliga röster är hittills negativa :wink:
av metalHJ
Märkligt fenomen, av 22 röster är 95% emot förslaget och 4% för förslaget. Alltså har 1% försvunnit spårlöst :roll:

IPRED förslaget kommer definitivt inte ha någon majoritet bakom sig!
av *pettson*
metalHJ skrev:Yepp! Jag får erkänna mitt nederlag i tidigare inlägg av mig...

Efter jag läste artikeln som Pettsson länkade till, fick iaf. jag en annan bild av det hela! Jag trodde aldrig att det var så långa led, innan något når artisten själv, såsom inkomster från plattor. Att dom lever på sina gig, var faktiskt föga förvånande... Att dom drar in i stort sett alla inkomster på den biten, och att skivförsäljningen inte ger ett dugg. Kanske än mer tragiskt att skivförsäljningen inte ger något åt artisten själv?
Tyvärr är det så tragiskt att om du laddar ned ett album, tar och lägger en tjuga i ett kuvert.. skickar det till artisten så har du gjort honom mera belönad än skivbolaget någonsin gjort..
av I.H.P
Tyvärr är våra beslutsfattare lika tröga som skivbolagen.
Om skivbolagen redan för några år sedan dragit nytta av ny teknik & distributionssätt och skapat billiga smidiga nedladdningssajter hade det blivit en win-win-win situation.
Konsumenten hade billigt och enkelt haft laglig tillgång till musik & film.
Artisten hade enklare nått ut till oss och kunnat få större del av kakan.
Skivbolagen hade tjänat mer pengar än nu.
Och våra politiker fattar inte att nått är fel när ett parti med bara en punkt på agendan(fritt internet) bildas och får röster?
//Björn
av anp
*pettson* skrev:JAG håller fullständigt med medlemmen i The Leathernuns som skrev i aftonbladet..
http://www.aftonbladet.se/debatt/article3824576.ab
Lagen har INGET med upphovsrättsproblemen att göra. Lagen säkerställer endast att skivbolagen får sina pengar oavsett om du faktiskt vill ha deras produkt eller inte.
Men stöder Stim förslaget eller inte?
http://www.stim.se/stim/prod/stimv4.nsf ... 050031E0FA

Huruvida ipredförslaget är rätt eller inte låter jag vara osagt, dock är jag för allt som går emot alla som stjäl musik/film mm via nätet.

Kanske känner jag fel personer, ibland tror jag det efter att ha läst hur hela internetvärlden gör. Men ingen av dem jag känner som laddar hem musik/film från nätet, har några originalskivor. Endast det som laddats ned från nätet.

Själv köpte jag mig en film igår, 199 kronor, Skitdyrt, och kanske även en skitfilm. Det visar sig väl, men det som stör mig mest är inte priset. Utan att jag köpte den på den lokala bensinstationen. Några fysiska skivbutiker finns ju inte kvar längre tyvärr. Postorder finns ju, än så länge. Men det är inte riktigt samma sak, och ger inga spontanköp.

Och appropå bensinstationen, deras hyrfilmsutbud har minskat från ett tidigare, relativt stort rum. Till en liten hylla i hörnet av butiken.
Är det för att alla köper sina filmer nu, eller vad?
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]