Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Så gör du dig oumbärlig på jobbet

Av Elisabeth Vene
Publicerad 23 Oct 2008 13:53

Många anställda är med rätta oroliga för sina jobb. Både i byggbranschen och industrin liksom i servicesektorn kan det bli kärvt om den finanskrisen fördjupas.

Rekryteringsfirman Adecco består med några goda råd för hur man ska kämpa för att få behålla sitt jobbet. Såhär säger kommunikationschefen Nikolaj Henum till Business.dk:

http://www.nyteknik.se/nyheter/karriara ... 437291.ece
Sköt jobbet, och var lojal! Och var beredd på att suga tag i nya krafter för att hitta nytt jobb, så är min arbetsmoral i nuläget. Jag tror många känner sig väldigt otrygga i dagsläget, och en klick med extra energi kan nog gå åt de kommande året.

Behöver företaget sparka, kan du ändå sitta i farozonen hur mycket du än anstränger dig! Delvis kan många arbetsgivare dömma av ålder och antal år man vart anställd... Dock syftar jag på ett större företag, hur de kan tänka i kommande varsel!

Mindre företag är ju alltid lättare att "smöra" in sig på, då leden är avsevärt mindre för att mina prestationer ska nå till högre cheferna. Men å andra sidan sitter mindre företag lösare till i marknadssituation som denna, och har kanske inte samma ekonomiska resurser för att lösa en kris inom bolaget, och tvingas konka istället.

Läget är hur som hellst svårt, och kanske är det vänner och bekanta som drabbas istället för dig själv. Moral och etik sätts på spel, hur bra vän är du egentligen?
Jag var med när ett större telecombolag varslade för några år sedan....en kamrat till mig som jobbat där väldigt länge och på fina befattningar fick "erbjudandet" att gå tillbaka till en av hans gamla avdelningar och ta tillbaka sin gamla tjänst, eller att bli uppsagd pga arbetsbrist.

Kruxet var bara att den som hade hans gamla tjänst idag var hans gamla kompis, som han hade jobbat tillsammans med i många år, men som hade några år färre på anställningspappret.

Så situationen han ställdes inför var i praktiken -> bli uppsagd, eller ta Din kompis jobb.

Konsekvensen därefter var att om han tog kompisen jobb, så skulle kompisen bli uppsagd. Den ens bröd. Den andres död.

Vad gör man? Om man har familj att försörja och stora fasta kostnader? Är man schyssta killen och tar smällen till förmån för sin gamla kompis, eller är man självisk och tar jobbet och sätter kompisen på bar backe istället?

Diskuterade detta dilemma med lite folk tidigare och förvånansvärt många var helt överens om att man skulle se till sig själv och därmed ta jobbet, och risken att förlora sin gamle kompis.

Och som Du säger...det hjälper tyvärr inte att vara bäst eller riktigt duktig. Fackliga regler kan ha lite märkliga vägar ibland, och i det stora hela så kanske Du är värd att offras för att få till en på sikt bättre situation för bolaget.

Sen kan Du också bli bortprioriterad av folk i omgivningen som ser Dig som ett hot...

Men i grund och botten så tror jag det handlar om att göra ett bra jobb, och att se till att det syns att man gör ett bra jobb, och i synnerhet att det görs inom kärnområdet och det område som man just nu vill fokusera på.

livsfarligt att sitta i ytterkanterna och i flummiga delar som inte direkt kan tillhöra kärnan. De ryker ofta fort som bara den.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]