Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av prahna
Vad är ett par Maxxis dubbdäck som är ett år gamla värda som idag sitter på plåtfälg? Har haft dem ute på blocket men det är ganska tyst. Så vad skall man begära som är ett rimligt pris.
av metalHJ
Till vilken bil/modell är fälgarna till? Storleksspecifikationer på däcken?
av metalHJ
Nypris på Maxxis dubb ligger runt 700 lappen, runt en 2800 riksdaler för komplett uppsättning däck. Dina är 1 år gamla, mönsterdjup och körda mil spelar in ganska mycket...

Men runt en 3500 inkl. fälg känns ganska rimligt. Såvida både däck och fälg är fräscht!
av LarsBd
Om man antar att köparen (läs jag) redan har fälgar med gamla vinterdäck och nya däck kostar ca 3400 monterade och klara skulle jag inte betala mer än max 2500 inkusive frakt hem för begagnade däck, 3500 är i just det fallet orimligt.
Saknar jag fälgar kanske 3500 är acceptabelt men inte speciellt billigt så att köparna står i kö då det krävs att man värderar begagnade plåtfälgar till minst 300kr/styck och begagnade vinterdäck till nära 600kr/styck (endast 100 kr mindre än ett helt nytt däck med garanti och konsumentköpslagar).

Vissa påstår att 5 år gamla vinterdäck är värdelösa pga själva däckets konstruktion oavsett om däcket är i skick som det var 5 år tidigare nytt.
Utvecklingen går oftast frammåt även på däcksidan så det resonemanget betyder att värdeminskningen skulle bil minst 20% av nypriset/år.
av Amarace
Hur långt är dom körd?

Jag värderar plåtfälgar till ingenting i princip, däcken om dom gått runt 750 mil (normalt för én vinter) och är ett år gamla skulle jag dra av minst 30% från nypriset. Annars skiljer det för lite för att jag ska anse det vara värt att köpa begagnade däck.

Så om nypriset är 2800kr, skulle dom begagnat hamna på max 2000kr som 1 år begagnade däck med väldigt bra dubbutstick samt inga dubb borta och minst 7-8mm kvar av mönsterdjupet.

Sen fälgarna har jag ingen aning om vad dom ligger i för pris till en sån bil.

(det är min åsikt, o en annan åsikt är väl att kinesiska vinterdäck inte hör hemma i vårt klimat)

Sen verkar Maxxis i den dimensionen ligga mellan 527,60kr - 632,20kr beroende på modell på däcket och hastighetsklassning. Det innebär att man får 4st nya för mellan 2110kr - 2528kr inklusive frakt. Detta på dackonline.se
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]