Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Som några av er vet så har jag flyttat till Arboga.
Nu försöker jag få igång min digitaltv (dvb-t, boxer, marksända nätet) så jag kan nyttja mitt canal + abbonemang.
I Gävle så har jag haft en bordsantenn med inbyggd förstärkare som kostade i runda slängar 400kr på audio video, en helplatt sak med stödben.

Men här i Arboga verkar den tyvärr inte räcka till :(
Enligt terracom så ska jag rikta in mig på Västeråsmasten, då kan jag inte ställa antennen i något fönster utan den lär så i helt fel sida av lägenheten och jag får på tok för dålig signalstyrka och på tok för många errors så det räcker inte ens för att söka fram kanalerna.

Dock så har jag från vardagsrumsfönstret i nästan fri väg mot Örebromasten som ligger på ungefär samma avstånd så jag testade istället det. Här lyckas digitalboxen söka fram en transponder men inte få tillräckligt god mottagning för att hitta några kanaler. Jag har finlirat halva dagen nu och det går helt enkelt inte.

Så frågan är om det kan tänkas gå med en slimad utomhusantenn?
T.ex denna http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,685000000
Inte borde väl ens den mest gnällbenägna pensionär i föreningen gnälla om jag sätter den där på balkongräcket?

Eller vad tror ni om denna som rent fysiskt går att ställa på balkongbordet så verkligen inte grannarna kan gnälla http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,685000000

Eller har ni något annat förslag på vad jag behöver? Är ca. 4.5mil till masten.

Hjääälp, det är sport imorgon! ;)

med desperat hälsning
Anders
Användarvisningsbild
av Gizz
Jag har haft samma problem men fick tillslut en bordsantenn att funka i fönstret. Men jag skulle satsa på utomhusantennen om jag vore du. Dom brukar knappt synas ändå. Om det går kan du väl sätta den på insidan av räcket så syns den mindre. Lycka till!!!
Användarvisningsbild
av Funk
Jag bor i ett område där det är mycket svårt att ta emot marksänt, jag har testat flera lösningar som fungerat mindre bra men till slut kommit fram till en som är grymt bra..
Hallo aktiv antenn heter den och säljs bl.a av http://www.brl.se

/Thomas
Användarvisningsbild
av Brainy
Funk: Du menar den rektangulära plastlådan? Känns lite för dyr :???:
Vad är det för lösningar du testat som fungerat mindre bra? Någon av dem jag har med i mitt första inlägg?
Användarvisningsbild
av wendtan
Jag har testat http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,685000000 den fungerar helt okej men
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,685000000 som jag kör idag är klart bättre. Den är helt otroligt känslig, även vi bor i ett område med sisådär mottagning. Det bästa med Digiality antennen är att om din box inte har 5v matning så får man med en adapter som du hänger mellan box och antennkabel som matar antennen med 5v.
Senast redigerad av 1 wendtan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Brainy
Wendtan: Smart lösning med strömmen! Nu har min digitalbox 5v-matning så det är iofs inget problem.
100kr dyrare är väl eg. ingenting att prata om så är den bättre så sållar vi bort den där billigare, fördelen med den hade varit att den gick att ställa direkt på balkongbordet (vill helst inte skruva då övriga medlemmar i föreningen kan ha klagomål. Men men det får lösas!)
Hur mycket har du fått arbeta med att ställa in den? Har det räckt att du riktat den åt ungefär rätt håll eller har du fått finlira rejält?
Har vi ungefär lika långt till sändaren?

Vad är skillnaden mot t.ex. denna som har lika stark förstärkning och ser likadan ut men har ett mastfäste så den går att sätta på balkongräcket utan att göra åverkan på räcket?
http://www.kjell.com/?item=30132&path=6 ... ,685000000

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av wendtan
Brainded: Även Digiality antennen har mastfäste, titta på bild 2 för att se alla tillbehör.

Inställningen var noll och ingen faktiskt. Satte den på samma sida på huset som sändaren finns på det är allt.
Jag har 32 km till masten och bor ute i skogen så bor du i ett flervånings så bör dina chanser öka dramatiskt. Jag gar 98% signalstyrka på svt och ca 85% på discovery osv.

König antennen bör vara likvärdig men jag har ingen erfarenhet av just den modellen.
Användarvisningsbild
av Brainy
Svärfar ska till Västerås imorgon och jag på tisdag, då får han köpa en sådan åt mig imorgon så kan jag i värsta fall lämna tillbaka den om det inte fungerar!

Tack för hjälpen.

(Ös gärna på med fler tankar och idéer, helst slipper jag gärna en utomhusantenn)

Mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Funk
Brainded skrev:Funk: Du menar den rektangulära plastlådan? Känns lite för dyr :???:
Vad är det för lösningar du testat som fungerat mindre bra? Någon av dem jag har med i mitt första inlägg?
Inte exakt dom, men flera andra aktiva antenner bl.a en annan König-antenn, en One-for-all samt ett par riktiga takantenner i rejäla storlekar. Inget funkar lika bra som Hallo... även Hallo har med en extern nätdel som strömförsörjer via antennkabeln i de fall boxen inte stödjer aktiv antenn. Och även om mina våra boxar gör det så fungerar nätdelen bättre, troligen är boxarna en aning snåla med ström.

Jag gav upp marksänt helt ett tag och skaffade parabolpaket till alla rum istället, men fick låna en Hallo för att kolla om det var en bra lösning för att kunna ta in bl.a TV6, och sedan dess sitter det en Hallo på väggen som klarar av att ge signal till 3 boxar utan problem.

Königen har en förstärkning på 20dB medan Hallo har 38dB och verkligt bra filter för att ta bort oönskade signaler och störningar, den hade fått kosta det dubbla och ändå varit värd pengarna..

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 0 gånger.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]