Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Volvo må vara ett företag på ruinens brant...men detta bådar även för möjligheter. I krissituationer tenderar många gamla och trötta företag som blivt fat and happ (engelskt uttryck för bolag som blivit trötta pga att de haft det för bra). I uppgifter till Sveriges Television ikväll hävdas att Volvo står inför ytterligare uppsägningar. Med ytterligare menar jag utöver de som redan varslats i sommras, och de som varslades för några veckor sedan...detta handlar alltså om ca 1000 personer utöver detta.

Underleverantörer som tex LEAR (IAC Group, Plastal, mfl) har också börjat drabbas av detta...man talar om en dominoeffekt. Ytterligare en underleverantör hade problem efter första varslet...och tvingades säga upp folk. I intervjuer med VDn sades att detta "är en värre situation än vi någonsin kunde ha räknat med. Vi hoppas att det är över nu, för blir det värre, måste vi säga upp fler folk, och i så fall måste vi stänga fabriker."

Detta sades strax innan Volvo varslade ytterligare 900 personer....man kan tänka sig att underleverantören i fråga har slitit sitt gråa hår sedan dessa, desperat jobbandes för att hålla bolaget och de anställda flytande....och så nu kommer nästa chockvåg....Volvo varslar högst sannolikt ytterligare 1.000 personer.

Ibland brukar man säga att på varje Volvo-anställd går ca 6 stycken underleverantörer...vad som är på väg att ske här kan vi alla räkna ut. Kombinera sedan detta med fallande villapriser, fallande bostadsrättspriser, fallande fritidshuspriser och en global finanskris med skörpliga och utsatta banker (tex så pågår just nu en massflykt av likvida medel från Swedbank, som är världens tredje största fordringsägare i konkursade jättebanken Lehman Brothers...man har säkerheter för cirka 9 miljarder...men bestående av fallande fastigheter, och där 40% inte ens är färdigbyggda, utan endast prospekterade och väntar på ytterligare finansiering) så förstår alla vad som är på väg att kunna hända just nu.

Men...nu åter till det positiva. Inget ont som inte för något gott med sig.

Vi såg på tex SonyEricsson som var ett typexempel på fat and happy...när det bolaget vara nära konkursens rand för några år sedan tvingades man skärpa till sig rejält. Man till och med började lyssna på kunderna. Nu hade man ju kört sitt beprövade race så länge att bolaget nästan var utplånat...så då gav man som en sista desperat chansning möjligheten för nya tankegångar att komma in. Det var i denna veva som man släppte en va världens hittills bästa mobiltelefoner... SonyEricsson T39. Än idag står den sig bättre än många nya telefoner.

Vi får hoppas att Volvo går samma väg till mötes....dvs, att i desperation så ger man utrymme för kunders önskemål och ger marknaden det marknaden vill ha..istället för att vara fat and happy och likgiltig inför kundernas önskemål.

Låt oss hoppas att det nu poppar upp en riktigt bra Volvo...en Volvo anpassad efter marknadens krav. Hög kvalitet, utomordentlig service och låg bränsleförbrukning...den bilen som marknaden vill ha, den finns redan i projektbordet..men man har av taktiska och strategiska skäl valt att inte släppa någon sådan. Det gäller att inte göra för bra bilar, utan bara good enough. Annars biter man sig själv i svansen.

Kolla även på Microsoft vs Google. Microsoft har historiskt sett gjort mycket kassa produkter, dålig programmering, och skumma lösningar...ofta har experterna hånat dem och på senare år har även vanliga konsumenter börjat ifrågasätta..men vad ska man göra? Det finns ju inte så mycket andra alternativ?... Tills då Google kom. Google fattade att det handlade om att lyssna på kunden. Att skapa det marknaden vill ha.

Google var en upcomer, därför kunde de också släppa bra produkter till bra priser (ofta helt gratis) och man lyssnade glatt på alla nya idéer och förslag som kom in från anställda och personal. Man anställde till och med världens bästa kockar för att jobba i personalmatsalen. Man förstod vikten av att ha nöjda kunder och nöjd personal.

Google tar snabbt andelar från Microsoft och vi får se om Microsoft vaknar till...

Se även hur Toyota och andra japanska bilmärken jobbat sig upp....de har helt enkelt lyssnat på sina kunder och skapat det kunderna vill ha. Volvo mfl har snarare försökt skapa något och sen bygga en efterfrågan genom marknadsföring och duktiga säljare...ungefär som det gamla försöket att sälja kejsarens nya kläder...det kommer dock en dag när detta ses igenom..och den är nära nu...måtte krisen tvinga ledande personer inom Volvo att stiga åt sidan för nytänkande och framgång.

Bifogar en artikel från Dagens Nyheter (ekonomi) som tar upp ryktet att Volvo eventuellt i dagarna kommer att sparka ytterligare 1.000 personer...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=833769
Senast redigerad av 2 Barkbiten, redigerad totalt 0 gång.
Jämmer och elände. Sedan kommer klimathotet o s v, o s v.
Det har väl alltid svajat lite upp och ned. Det är väl bara att spotta i nävarna och jobba på.
Men man skall ha ett jobb att gå till.

Positivt tänkande/nytänkande och lite djävlar anamma så rider vi ut stormen igen.

Vem f-n kan gå och hänga läpp för alla domedagsprofetior.

Den enda som inte tycks ha förstått att Sverige är på väg in i en djup lågkomjuktur är riksbankschefen. Det är väl snart dags för ytterligare räntehöjningar för att s a s "kyla av" ekonomin ytterligare.

Nej, ut och handla. Spendera pengar och få fart på hjulen igen. Sitta inne och hålla i pluskan hjälper inte.

:wink:
Räntehöjningarna känns för tillfället lite väl ja, men historiskt sett så har vi ju alltid varit sena med ränteförändringarna och förutom vid stödköpen av kronan i början av 90talet klarat oss riktigt bra. Sen kan vi ju alltid spekulera i vad som hänt om vi idag sänkt räntan med någon procentenhet? Ökad inflationstakt och längre fram än större problem? Eller en bit på vägen till en stabilare ekonomi?

Själv ska jag in på banken på tisdag och amortera av det sista av bostadslånet, känns bra att få ner de fasta kostnaderna nu när jag blivit uppsagd pga den här jädra ekonomin ;)
Brainded skrev: Själv ska jag in på banken på tisdag och amortera av det sista av bostadslånet, känns bra att få ner de fasta kostnaderna nu när jag blivit uppsagd pga den här jädra ekonomin ;)
Detta kommer aldrig hända en stockholmare, att kunna lösa sina bostadslån. Kvarnstenen får hänga där livet ut. :wink:

Grattis till att vara skuldfri.
Brainded skrev:Räntehöjningarna känns för tillfället lite väl ja, men historiskt sett så har vi ju alltid varit sena med ränteförändringarna och förutom vid stödköpen av kronan i början av 90talet klarat oss riktigt bra. Sen kan vi ju alltid spekulera i vad som hänt om vi idag sänkt räntan med någon procentenhet? Ökad inflationstakt och längre fram än större problem? Eller en bit på vägen till en stabilare ekonomi?

Själv ska jag in på banken på tisdag och amortera av det sista av bostadslånet, känns bra att få ner de fasta kostnaderna nu när jag blivit uppsagd pga den här jädra ekonomin ;)

Beklagar at Du blivit uppsagd. Det är bland det jobbigaste som finns...ofta går man själv och ens omgivning och grubblar över varför just jag, eller varför just han/hon...man försöker hitta en förklaring som är logisk...var han kass, dålig, gjorde han bort sig, personkemi? Var han bra borde han ju ha blivit erbjuden ny tjänst...man gör sig väl inte av med bra folk osv?

Men...fakta är något helt annat. Visst är det som ovan i många fall...men i dessa tider tvingas även många ytterst kompetenta personer att sluta. De kan dock glädja sig åt att vara först ut på marknaden..blir värre för de som kommer till våren och nästkommande höst. Alla minns väl hur det var 2000-2001? Den lågkonjunkturen var förmodligen mycket lindrig jämfört med den som vi är på väg in i nu. Då var det i princip omöjligt att få jobb...och de som fick jobb tvingades gå ner både en och två nivåer. Man kan säga att aldrig förr har väl landet haft så kompetent personal på så låga befattningar....senaste tiden har det varit tvärt om..jobb i överflöd..det bokstavligen haglar ut jobb..och det gör det fortfarande..men strömmen sinar sakteliga....konjunkturen slår ju inte över en natt som tur är. De flesta har buffertar och det kan hända saker i omvärlden som påverkar både upp och ner.

Sen är det många som anser det vara tryggt att jobba i ett stort företag och att ha varit där i många år...jag kan säga att har du varit anställd under två år så ryker du på i princip 1 månad vid omorganisation och arbetsbrist..facket har inget att säga till om där...alla regler sätts ur spel. Har du jobbat i företaget i 7-8 år....(hiskeligt länge) ja då tror jag uppsägningstiden är drygt 3 månader....nu går ingen säker.

Själv funderar jag på att ta mig till Norge (Oslo) där konjunkturen ligger en bra bit efter Sverige....dock kommer givetvis även Norge att dras med i den finansiellakräftgången som är global.

Att som Camaro säger köpa och shoppa...det är egentligen helt rätt, det är så vi och framförallt USA har hållit uppe ekonomin tidigare...när man inte har råd att shoppa längre, då sänker man räntorna och ökar utlåningen... tex i Sverige så har vi haft ca 300procent ökning på fastigheter i snitt i riket sedan 1996. Den disponibla inkomsten har samtidigt bara ökat med cirka 50 procent. Samtidigt har räntorna varit konstanta i princip över hela perioden. Ingen större höjning alltså.

Idag talade jag med en gammal kollega som vars fasta lån gick ut. Ingen fara sa jag..det borde vara bra att ha rörligt nu, då räntorna förmodligen kan komma att sjunka något inom ett år.

Han berättade då att hans fasta ränta var bunden på ca 3 procent. Den nya räntan blir för honom mer än 6 procent..en dubbling av räntan alltså! Samtidgt varslar de på företaget där han jobbar och han själv är i 55-årsåldern, vilket i Sverige innebär att man inte kommer att tillhöra de mest attraktiva på arbetsmarknaden.

Att spendera är i många fall rätt..givetvis ska man vara optimistsik och så vidare...men samtidigt är det viktigt att vara realist. Precis som det kan vara sjukt bra tider när allt går upp, kan det också vara sjukt dåliga tider. Man kan inte bara sätta ner huvudet i marken. Det gäller att vara flexibel och anpassa sig.

Jag skulle råda alla att se över de fasta kostnaderna och försöka få ner dem till ett minimum. Stoppa onödiga utgifter och se till att bygga upp en buffert så fort som möjligt om detta inte redan påbörjats.

När/om det blir en riktigt tung konjunktur...då är det läge för de som har buffert att gå in och handla. Kolla tex på Nordea som nu köper upp andra krisdrabbade bankers kontor. Det är i dessa tider den förutseende är kung.

Praeparatus Supervivet - Den förberedde överlever...eller som vi säger i överlevnadskretsar, förvänta dig det värsta men hoppas på det bästa.
Barkbiten skrev: Beklagar at Du blivit uppsagd. Det är bland det jobbigaste som finns...ofta går man själv och ens omgivning och grubblar över varför just jag, eller varför just han/hon...man försöker hitta en förklaring som är logisk...var han kass, dålig, gjorde han bort sig, personkemi? Var han bra borde han ju ha blivit erbjuden ny tjänst...man gör sig väl inte av med bra folk osv?
Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om det, bara kämpa på och gå vidare.
Både jag och dom vet att jag är på tok för överkvalificerad för tjänsten som jag varit på och att jag skulle försvinna så fort en bättre tjänst dök upp, då de inte hade några sådana att erbjuda så är det bättre att satsa på någon som vill vara kvar.
Det var jobbigt första timmarna men nu är jag full av framtidstro igen. Se http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 36&t=33267

Jag kan inte säga att jag håller med i din profetia, jag tror definitivt inte att sverige kommer drabbas lika hårt som 00-01, det mesta av det som outsourcas kan är redan outsourcas. Min avhandling i ämnet från 05 visar snarare att industriarbeten kommer att få ett återtåg in på svenska arbetsmarknaden, om än inte ens i närheten av den nivåer vi haft tidigare.
Till saken hör att mina slutsatser i den mötte väldigt stor skepsis vid tiden omkring när jag gick upp med den, men när jag talar om den idag så får jag mer och mer medhåll utan att djupare gå in i mina teorier.
Sen kommer detta knappast ske under en djup lågkonjunktur men det gör i alla fall att vi inte kommer förlora allt för många arbeten av den anledningen.

Rent ekonomiskt så ligger krisen i början av 90talet och början av 2000-talet allt för nära så vi är idag bättre rustade så förutom utländskt ägda företag (läs USA) och högenergiförbrukande företag så tror jag vi kommer gå väldigt starka genom den här krisen, betydligt bättre än 00-01.

Räntenivån idag ligger på en acceptabel nivå även om vi kan förvänta oss sänkningar framöver.
Däremot så är fastighetspriserna löjligt uppblåsta så det är bara att hoppas att fastighetspriserna ligger kvar och väntar in inflationen de närmaste 10-15åren så inte bubblan spricker, för då kan det bli jobbigt för de enskilda personer som drabbas. Bankerna tror jag garanterat kommer att klara sig. De känningar jag har inom swebank säger att största problemet för dom är ryktet om att de är på ruinens brant som gör att kunder byter bank. I övrigt så är deras jätteförluster i baltikum i allra högsta grad hanterbara och på svenska marknaden finns inga större problem för dem.
Men men, time will tell! Svenska bankerna har haft sådana guldår senaste åren så det tillsammans med erfarenheterna dom har skulle göra mig oerhört förvånad om en svensk storbank skulle gå ikull.

mvh
Anders

Men jag ska erkänna att mina transaktioner senaste veckan gjort att jag nu inte har mer likvid hos någon aktör än att det håller sig inom statliga inkomstgarantin. :oops:
Brainded skrev:
Barkbiten skrev: Beklagar at Du blivit uppsagd. Det är bland det jobbigaste som finns...ofta går man själv och ens omgivning och grubblar över varför just jag, eller varför just han/hon...man försöker hitta en förklaring som är logisk...var han kass, dålig, gjorde han bort sig, personkemi? Var han bra borde han ju ha blivit erbjuden ny tjänst...man gör sig väl inte av med bra folk osv?
Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om det, bara kämpa på och gå vidare.
Både jag och dom vet att jag är på tok för överkvalificerad för tjänsten som jag varit på och att jag skulle försvinna så fort en bättre tjänst dök upp, då de inte hade några sådana att erbjuda så är det bättre att satsa på någon som vill vara kvar.
Det var jobbigt första timmarna men nu är jag full av framtidstro igen. Se http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 36&t=33267

Jag kan inte säga att jag håller med i din profetia, jag tror definitivt inte att sverige kommer drabbas lika hårt som 00-01, det mesta av det som outsourcas kan är redan outsourcas. Min avhandling i ämnet från 05 visar snarare att industriarbeten kommer att få ett återtåg in på svenska arbetsmarknaden, om än inte ens i närheten av den nivåer vi haft tidigare.
Till saken hör att mina slutsatser i den mötte väldigt stor skepsis vid tiden omkring när jag gick upp med den, men när jag talar om den idag så får jag mer och mer medhåll utan att djupare gå in i mina teorier.
Sen kommer detta knappast ske under en djup lågkonjunktur men det gör i alla fall att vi inte kommer förlora allt för många arbeten av den anledningen.

Rent ekonomiskt så ligger krisen i början av 90talet och början av 2000-talet allt för nära så vi är idag bättre rustade så förutom utländskt ägda företag (läs USA) och högenergiförbrukande företag så tror jag vi kommer gå väldigt starka genom den här krisen, betydligt bättre än 00-01.

Räntenivån idag ligger på en acceptabel nivå även om vi kan förvänta oss sänkningar framöver.
Däremot så är fastighetspriserna löjligt uppblåsta så det är bara att hoppas att fastighetspriserna ligger kvar och väntar in inflationen de närmaste 10-15åren så inte bubblan spricker, för då kan det bli jobbigt för de enskilda personer som drabbas. Bankerna tror jag garanterat kommer att klara sig. De känningar jag har inom swebank säger att största problemet för dom är ryktet om att de är på ruinens brant som gör att kunder byter bank. I övrigt så är deras jätteförluster i baltikum i allra högsta grad hanterbara och på svenska marknaden finns inga större problem för dem.
Men men, time will tell! Svenska bankerna har haft sådana guldår senaste åren så det tillsammans med erfarenheterna dom har skulle göra mig oerhört förvånad om en svensk storbank skulle gå ikull.

mvh
Anders

Men jag ska erkänna att mina transaktioner senaste veckan gjort att jag nu inte har mer likvid hos någon aktör än att det håller sig inom statliga inkomstgarantin. :oops:

hehe..tack för ett intressant inlägg. Det är också roligt att se att Du är optimistisk inför perioden som väntar, och att Du tar uppsägningen som en man :-) Det måste man ju göra, ingen idé att gräva ner sig. Dock tror jag inte man ska tro att de stekta sparvarna kommer flygande...för enligt mitt förmenande blir det mindre av den delen under året som kommer. Alltid svårt att säga vad som är brytpunkt. Men just nu tycker jag inte att något pekar på en starkare period, utan snarare en försvagning. Detta är såklart omöjligt att veta innan... men som man säger, den som lever får se :-)

Lyssnade förresten på en intervju med Anders Andersson i P1 imorse....ja du vet han som är lite av privatspararnas ansikte utåt och rådgivare/guru. Han resonerade i liknande banor som Du att de svenska bankerna och framförallt Swedbank är helt säkra...ingen anledning till oro. Han spekularade också kring att börskurserna idag, och framförallt då banksektorn, skulle stiga tack vare diskussionen i Amerika under natten gällande krispaketet.

Har inte vågat titta allt för mycket på börsen idag..men noterade att den låg nere minus 5 procent i snitt vid senaste kollen..och Swedbank var väl ner en sisådär 15 procent.

Jag tolkar det som att marknaden har helt tappat förtroende för Swedbank i synnerhet, kanske pga den dåliga hanteringen av ryktesspridningen. Swedbanks VD och informationschef gick ut med olika historier beroende på vilken dag det var, och till slut föll hela trovärdighetskonceptet. I dag är trovärdighet A och O, och i synnerhet i branscher som ska förvalta och handa andras pengar och tillgångar. Utan förtroende är man rökt. Och det är dit Swedbank mfl är på väg just nu...

Kolla även runt omkring....vem kunde ha anat det som hände i Tyskland idag? Och vem kunde ha anat det som hände på Island idag?

Vi håller tummarna och hoppas på det bästa. Men när rullningen väl är igång, och ryktesspridningen är ett faktum, och börjar nå ut till taxichaufförer och cafépersonal..då vet man att det är dags att dra öronen åt sig.

Swedbank klarar sig säkert riktigt bra...bara kunderna stannar kvar i banken och inte rör sina tillgångar. Det är allmänt känt att en banks känsla punkt är just massuttag av tillgångar på kort tid.

De som drabbas värst är de utan extra tillgångar. De som lever på marginalen idag. Medelklass och övremedelklass som har villor, bostadsrätter i stan och kanske något fjällhus i Åre eller Sälen och någon båt...till hög belåning...kan sälja av valfria tillgångar när banken ser att värdet på det totala har sjunkit och belåningsgraden därmed stigit över 100 procent. När banken är orolig...och belåningsgraden är för hög, tvingas banken kräva in mer pengar från kunden.

Det var det som hände förra bankkrisen...och det säger ju proffsen att det inte ska kunna hända igen...men systemen är allt för komplexa för att några experter och förståsigpåare ska kunna ge en tvärsäker bild av framtiden. Finns givetvis många faktorer som man inte tagit hänsyn till. Förra bankkrisen så ringde banken till olika företag och sa...typ..."imorgon ska du lösa in hela ditt företagslån". Och dessa företag hade kanske planerat att betala av lånen på 5-6 år eller mer...och skulle även ha kunnat gjort så...men spelplanen och reglerna förändrades. Många blev av med sina bolag. Helt i onödan igentligen.

När vi vet att snittpriset på fastigheter stigit 300 procent sedan 1996 (och ännu mer i specifika regioner) så kan man ana att levnadsstandarden idag...är betydligt högre än då...men nu lever man snarare på lånande pengar, då kostnaden för kalaset i princip är lika stor idag som den var 1996. Och det kan vi tacka låga räntor för.

Om nu priserna på fastighetsmarknadne börjar sjunka i kombination med att varslen och uppsägningar ökar kraftigt...så kommer många familjer att ligga överbelånade...alternativen man har då är i princip casha in mer, eller sälja tillgångar. När många vill sälja samtidigt sjunker värdet ännu mer. Det gör att färre kanske också vill köpa, då man ser att priserna är på väg ner. Då blir det eventuellt en ond cirkel...säljarna som måste sälja de sänker priset ännu mer, och så blir det en cirkus av det hela. Och så småningom en perfekt köpläge för den medvetne och ekonomiskt starke personen.

Nu säger jag inte att det är så här det kommer att bli, men däremot är det så här det kan bli....och än så länge tycker jag inte att signalerna mattas av, utan snarare förstärks.

Men som sagt...den som lever får se :-)
"Volvo VCE varslar 1.000
Uppdaterad 2008-09-30 16:20

Volvo Anläggningsmaskiner (VCE) varslar 500 anställda i Sverige på grund av vikande efterfrågan. 300 har varslats i Arvika och ytterligare 200 på
övriga tillverkningsorter.

Det bekräftar VCE:s presschef Klas Magnusson för Nyhetsbyrån Direkt.

Personalen på VCE har under eftermiddagen informerats om neddragningarna.
"

"Uppdaterad 2008-09-30 16:19

Volvo LV säger upp 1400
Volvo Lastvagnar bekräftar di.se:s uppgifter att cirka 1.400 personer kommer att sägas upp. Det kommer att beröra anställda i Göteborg, Umeå och belgiska Gent"

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?A ... onid=Ettan
"3.000 får gå från Torslanda
Uppdaterad 2008-10-08 11:32

Minst 3.900 jobb försvinner från Sverige när Volvo PV hårdbantar. Värst drabbat är Göteborg, där över 3.000 personer varslas. Men fler orter förlorar arbetstillfällen."

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?A ... onid=Ettan

Ett riktigt hårt slag. Frågan man försiktigt ställer sig nu; vad händer med underleverantörer, vars verksamhet i mångt och mycket bygger på storkunden Volvo?

Och därefter...vad kan tänkas hända i återförsäljarleden?

Mycket osäkert läge just nu, och enormt tråkgit för alla drabbade med huslån och stora kostnader, som nu sätter det dagliga livet i en allt svårare sits.

Låga räntor och höga värdeökningar på fastighetsmarknaden har givit många möjlighet att leva ett liv man egentligen inte skulle ha haft råd med. Då familjens investeringar ökat, har man kunnat låna mer, och därmed investera mer (bil, båt, renovera kåken, fjällstuga m.m.). Några har även satt undan rejält med pengar i aktiemarknaden.

När bankerna nu börjar darra, och efterfrågan på arbetskraft minskar kraftigt, särskilt i utsatta regioner, då kommer ofta värdeminskningar som ett brev på posten.

När värdet av fastigheter, villor, bilar, båtar, aktier m.m. minskar allt för mycket och dessutom ligger som pant för lån. Då vill banken ofta ha in en större säkerthet som kompensation. Det genom att låta kunden betala in mer pengar snarast. Men darrar banken, då vill man även ofta försöka säkra/höja sina marginaler. Detta i sin tur leder vanligtvis till höjda kostnader för låntagaren - även om ränteläget i övrigt minskar vill banken ha högre marginal, och motkompenserar på så vis.

Har man då låt säga bundit sina lån på runt 3 procent, och nu blir tvungen att förhandla om. Då plötsligt ligger räntan runt 6 procent, alltså en dubbling.

När ingen vågar köpa, och Du måste sälja, då faller oftast priset ännu mer, och särskilt om det är väldigt många personer i ett och samma område som drabbas samtidigt.

Tänker på exempelvis Göteborg. Visst är arbetsmarknaden fortfarande ljus, men det är väldigt många personer som snart kommer att stå utan jobb och därmed behöver ett nytt, vilket då kommer vara betydlgit svårare än i vanliga fall. Detta leder oftast till att en stor andel tvingas till bidragstagande (a-kassa i första hand). Med a-kassan minskar i regel betalningsförmågan...och så vidare.

Läget är helt klart läskigt, och vi får hålla tummarna att det kommer någon smart lösning när som helst, som får situationen att stanna upp eller allra helst, vända.

Men som sagt...den som lever får se.

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]