Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#216883
Det går inte en dag utan att man hör någon klaga över de höga kostnaderna. Det är mat, prylar till huset, reparationer av bilen, tandläkaren, osv. Samtidigt blir företagsklimatet sämre och sämre och vi närmar oss allt mer en kraftig lågkonjunktur. Lönerna står stilla och i vissa fall minskar de till och med pga den höga inflationen. När det går sämre måste man ta ut högre pris på varorna, och när lönerna minskar så har man inte längre råd att betala högre pris på varorna. Det blir liksom en ond cirkel.

Tanken slog då mig. I Kina är en månadslön omkring 1500 kronor (ett tusen femhundra). Mekanik och teknik är relativt universellt vart än i världen du kommer. Prylarna är desamma. En mutter är en mutter :-)

Varför skulle man då inte kunna ta in ett gäng kineser som gör standardreparationer under några månader sommartid (till att börja med). Ponera att vi ger dem 6000 kr/månad. Det är 4 gånger så mycket som hemma i Kina. Dvs, på en månad kan de tjäna 4 månadslöner och dessutom uppleva ett annat land.

Resan får de betala själva och även boendet och mat, men vi förser dem med lokaler motsvarande gymnastiksalar att bo i. Säg att mat och boende går loss på 60 kr/dygn/person. Kan man tjäna 4 månadslöner per månad är man inte så kräsen.

Vidare erbjuder man då reparationer till riktigt slagkraftiga priser. Dessa Kinser kan även jobba många timmar per dag. I Kina är man vad att jobba hårt, det är inga konstigheter, och vem ställer inte upp och jobbar 12-timmarsdagar när man får 4 dubbel-lön i motprestation?

Det finns en sjuk efterfrågan på lägre priser vad gäller reparationer och underhåll. Och efterfrågan blir större vart efter konjunkturen förvärras negativt.

Lösningen på det är verkstaden enligt modell ovan. Kanske inte politiskt korrekt..men jag tror vi måste börja se över våra personalkostnader rejält...Sverige är inte längre vad det en gång varit...och för att klara konkurrensen och bibehålla välfärden är det nog dags att ta lite nya okonventionella tag.
#216891
jaha och vad händer med våra svenska bilmekaniker . ska de stå utan jobb då eller?
ska man höja arbetslösheten i sverige? då kan vi kanske lägga ner skolorna oxå och sätta folket på gatan direkt ;-//
En vanlig arbetar lön är inte särskilt hög inom yrket. sänk VD lönerna och priserna till kund kan bli lägre så går företaget runt ändå
#216892
Jag sätter stort värde i att folk kan prata med sin mekaniker om vad vill göra och vad som är fel etc, blir ju ganska omöjligt om man inte kan kinesiska. :roll:
Sen ska man veta att det inte är mekanikerna som kostar de stora pengarna på en verkstad.....
#216896
grammse skrev:jaha och vad händer med våra svenska bilmekaniker . ska de stå utan jobb då eller?
ska man höja arbetslösheten i sverige? då kan vi kanske lägga ner skolorna oxå och sätta folket på gatan direkt ;-//
En vanlig arbetar lön är inte särskilt hög inom yrket. sänk VD lönerna och priserna till kund kan bli lägre så går företaget runt ändå
Intressant alternativ...då jag inte drivit verkstad själv vet jag inte hur kostnadsbilden ser ut, men hur man ska få ner kostnaderna mot kund är sannerligen en svår nöt att knäcka.

I lågkonjunkturen kommer många inom industrin mista sina jobb.... ledningen kräver ökade marginaler då försäljningen minskar. Marginalen ökar man genom högre effektivitet dvs i första hand mindre personal. Man gör sig av med främst mellansegmentet...och behåller de färska billiga personerna samt de mer seniora med mycket erfarenhet.

Kostnaden mot kund måste ner...men hur? Kinser är helt klart ett alternativ. Kanske i kombination med några erfarna svenskar...som får verka som chefer/coacher?

Jag har inget bra svar på vad som kan tänkas hända med våra svenska mekaniker i ett sådant läge...men det är inte alltid som förändringar är till det negativa. Se bara tex på restaurangbranschen...när Mc Donalds kommer till byn blir det ofta stort pådrag för att stoppa jätten då man fruktar att jätten kommer att ta alla intäkter.. Oftast visar det sig dock tvärt om...efter ett tag ökar intäkterna för samtliga. Mc Donalds drar till sig mer folk och attraktionskraften för det lilla området stärks. Ungefär som Gnosjö fungerar och Silicon Valley etc.

Det finns kanske någon sådan styrka och fördel med ett annat nytt synsätt som med den kinesiska verkstaden? Alltså något gammalt försvinner, och det nya blir ännu bättre fast på ett helt annat sätt.
#216898
Fluffen skrev:Det är helt ofattbara summor en del VD:ar plockar ut. :cry: Men det är klart att nedskärningar drabbar väl knappast dem, de sitter ju med miljonlöner iallafall. :???:
exakt en VD sitter ju säker i alla lägen. och att han ska ha 5 gånger en vanlig arbetares lön är inte klokt anser jag.
folket på golvet kan inte göra ett arbete som tidigare krävdes 3-4 man för. effektivare maskiner och inte utnyttja arbetarna hela tiden. Man har faktiskt ett liv utanför arbetet oxå vilket vissa arbetsledare helt tycka ha glömt bort.
ja de är ju inte själva så ofta på jobbet utan glider runt på golfbanan eller liknande :evil:
#216899
Fluffen skrev:Det är helt ofattbara summor en del VD:ar plockar ut. :cry: Men det är klart att nedskärningar drabbar väl knappast dem, de sitter ju med miljonlöner iallafall. :???:
De får sina ofattbart höga summor som kompensation för risken att sitta högst upp på toppen....det är lätt att bli utbytt eller få sparken över dagen, man innefattas tex inte av Lagen om Anställnings Skydd.

Men...detta är ju en sanning med modifikation, det vet väl alla, att när det börjar blåsa är det arbetarna som ryker. Chefen klarar sig alltid...det är ju han som sätter strategin och gör nedragningarna. Och vem drar ner sig själv? Så är det..de på golvet är det ibland naiva och vanligtvis snälla människorna som inte ovanligtvis blir totalduperade av ledning och annat högt folk som bara ser dem som något man kan göra lite som man vill med "för de fattar ju ändå inte vad det handlar om".

Sen kan vara intressant att tänka på att utöver lönen som betalas ut på kontot varje månad så tillkommer en rad kostnader...så en lön på 20.000 kr i månaden kanske i verkligheten är 40.000 kr i månaden...så den personen som har 20.000 kr måste alltså minst dra in motsvarande 40.000 kr varje månad för att ens vara på plus minus noll. Ska man börja tjäna pengar också...ja då måste han kanske dra in gärna 80.000 kr i månaden.
av *pettson*
#216949
Barkbiten skrev:Det går inte en dag utan att man hör någon klaga över de höga kostnaderna. Det är mat, prylar till huset, reparationer av bilen, tandläkaren, osv. Samtidigt blir företagsklimatet sämre och sämre och vi närmar oss allt mer en kraftig lågkonjunktur. Lönerna står stilla och i vissa fall minskar de till och med pga den höga inflationen. När det går sämre måste man ta ut högre pris på varorna, och när lönerna minskar så har man inte längre råd att betala högre pris på varorna. Det blir liksom en ond cirkel.

Tanken slog då mig. I Kina är en månadslön omkring 1500 kronor (ett tusen femhundra). Mekanik och teknik är relativt universellt vart än i världen du kommer. Prylarna är desamma. En mutter är en mutter :-)

Varför skulle man då inte kunna ta in ett gäng kineser som gör standardreparationer under några månader sommartid (till att börja med). Ponera att vi ger dem 6000 kr/månad. Det är 4 gånger så mycket som hemma i Kina. Dvs, på en månad kan de tjäna 4 månadslöner och dessutom uppleva ett annat land.

Resan får de betala själva och även boendet och mat, men vi förser dem med lokaler motsvarande gymnastiksalar att bo i. Säg att mat och boende går loss på 60 kr/dygn/person. Kan man tjäna 4 månadslöner per månad är man inte så kräsen.

Vidare erbjuder man då reparationer till riktigt slagkraftiga priser. Dessa Kinser kan även jobba många timmar per dag. I Kina är man vad att jobba hårt, det är inga konstigheter, och vem ställer inte upp och jobbar 12-timmarsdagar när man får 4 dubbel-lön i motprestation?

Det finns en sjuk efterfrågan på lägre priser vad gäller reparationer och underhåll. Och efterfrågan blir större vart efter konjunkturen förvärras negativt.

Lösningen på det är verkstaden enligt modell ovan. Kanske inte politiskt korrekt..men jag tror vi måste börja se över våra personalkostnader rejält...Sverige är inte längre vad det en gång varit...och för att klara konkurrensen och bibehålla välfärden är det nog dags att ta lite nya okonventionella tag.


Du är inne på rätt spår, det är klart vi ska outsourca den lilla tänkbara kompetens vi har kvar? Menar varför inte lägga en televäxel i ungern eller polen med? Är det så vi känner arbetsbrist i sverige kan vi ju utvandra och ta jobbet i polen istället?
Menar verkstadskillen tjänar ju multum? Har han 10 år i gamet som självständig så får han runt 20.000 i månaden minus skatt. Är han nyinkommen i gamet ligger penningen på 14.000 innan skatt. Han tjänar SÄMRE än grannen som är förskollärare, eller faktiskt sämre än bagaren. Han är inte att jämföra med läkaren eller sköterskan. Det är ju en simpel bil han jobbar med, allt sköts ju av data nu för tiden, bara att trycka på en knapp så är allt bytt och servat? Eller var det inte så i verkligheten? Men han har hand om alla system som gör att du får överleva om det händer nåt. Han har även hand om dom system som gör att du förhoppningsvis aldrig behöver använda överlevnads systemen, gör han sitt jobb så håller han DINA kostnader nere, men nån kompetens behöver han inte besitta och OM han har kompetens? Då ska han inte ha betalt för den. Dom 1750kronor i timman du betalar på verkstan går inte till kostnader som är försvarbara. Mekanikern får ju inte del av stora kakan. Inte heller den andra personalen. Däremot MÅSTE man ha en stoooor flådig anläggning med resturang, bilhall, tankställe, samt tjänstebilar till övre delen av skiktet, kostnader som naturligtvis inte bär sej själva nån del av året, utan den delen ska bäras av verkstan. Naturligtvis kostar det att ha verktyg och program, personal och utveckling. Men absolut inte så det på nåt sätt motiverar dom timpenningar som existerar. Svaret är att skala bort dom blödande delarna i företagen och använda pengarna till kompetensutveckling samt till vettiga tider och löner för sina anställda så skulle faktiskt mera bli gjort och dessutom på rätt sätt FÖRSTA gången. Att få mera gjort på rätt sätt gör faktiskt att det strömmar in pengar alla tider på året.Plötsligt skulle det talas om kompetens igen och folk drar sej inte för att slita med sista sparpengarna för att få problemen fixade. Men naturligtvis går inte det. Överheten skulle behöva ta bort sina tjänstebilar och ha löner som inte är arbetarens lön ggr 2 eller 3. Men det skulle aldrig falla dom in. Därmed kan dom hellre blöda..

Alternativet till din dröm är att förmå våra fackliga organ att sluta pilla sej i skrevet och titta på sina nyinköpta bilar som dom fått för våra dyra medlemspengar. Se till att flytta dom till billigare kontor och använda pengarna till att åka ut till våra företag och förklara att KVALITET får man inte när man hela tiden försöker trycka in KVANTITET. Ingen kan felsöka din bil med okänt fel, på ackord. Kompetens betalas i hela världen. I sverige straffas det. Det är bättre att betala direktörer, underchefer och konsulter, gärna om det är svågerpolitik. Jag har ett konkret typexempel på ett ställe som just nu söker en lärare. Denne ska vara fullutbildad lärare med magisterexamen, självgående och ha lång erfarenhet av felsökning och fordon. Denne ska vara väl införstådd med chassieteknik och gärna vara lite av en guru med tigsvets och magsvets samt gassvets och annat. Bör även vara duktig på fordonsplåt. Naturligtvis en klippa på elektronik och data.
Den dom söker finns därute. Men lönen som erbjuds är under 20.000kr för ett jobb som tar mera än heltid att vara bra på.
Förutom lärarexamen är det EXAKT vad som krävs av en duktig mekaniker idag. Dock är många verkstäder ljusår ifrån den typen av personal. Men har ingen undrat varför *svensson* inte kan nånting på verkstan men när han kommer hem slår han ihop ett bilbygge som slår bilsport med häpnad? Enkelt. Han får inte ut nåt av att kunna nånting på jobbet. Så han lunkar på som vanligt på jobbet och anstränger sej hemma..
Vill vi komma till rätta med blödningarna så blir det till att stanna upp och fundera på vad som är viktigast på verkstan. Att ha en flådig fasad och att cheferna får åka fin bil. Eller att jobba in kompetens och vilja i verkstan så att pengar flödar in som går till mera verktyg och kompetens och personal som kan utföra dom jobb som faktiskt SKA utföras... Det svåra? Försök att säga åt cheferna att deras tjänstebilar försvinner...
#217009
Tack för dom raderna Pettson, det ligger en hel del i det.. Samt att tillverkarna försvårar för fria verkstäder genom en hel del fulspel och skumma prissättningar på nödvändiga verktyg och delar.

/Thomas
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]