Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av anp
http://www.e24.se/pengar24/jobbkarriar/ ... lecomments

Hur många här har GPS övervakning i sina firmabilar, och vad tycker ni om det?
Vi har fått det i våra bilar, och det är allt annat än populärt bland chaufförerna.
Hot om ingrepp i systemet med avbitare, och uppsägningar har uttalats.

Klippt ur artikeln i länken:
"Men vd P O Swedérus avvisar alla påståenden om att man skulle ­vilja övervaka de anställda centralt.
– Jag förstår att det skulle kunna uppfattas så men det här systemet har vi köpt in enbart som ett hjälpmedel för våra anställda. Det ska kunna användas för att planera arbetsdagen, om man till exempel har två timmar kvar på sitt pass ska man kunna räkna ut hur många kunder man hinner med, säger P O Swedérus."

Är det inte ett tecken på dålig arbetsledning om man måste ta till GPS för att planera arbetsschemat?
Men det har väl funnits ett tag i t.ex. taxibilarna?
Praktiskt om man ska meddela en körning från centralen, antar jag.

Kan man dessutom använda GPS-systemet vid stöld av fordon så är det ett plus.

Fast varför skulle man som anställd ha något emot GPS i bilarna/tradarna? Oro för den "personliga integriteten"? Arbetsgivaren äger ju rätten till timmarna den anställde jobbar; det är ju därför lön betalas ut..
Tycker & tror det är en fördel för både anställda och arbetsgivare med detta. För så länge man ägnar sig åt jobbet, under arbetstid, så är det ju bara bra för båda parter ;-).

M V H
---> Matzen10
av anp
Så du ser inget problem med ännu ett övervakningssystem lanseras med hänvisning till säkerhet mm?
I vårt fall handlar det om servicebilar som sällan rör sig på ströjobb eller kortare jobb som snabbt kan avlösas med annat jobb på annan närbelägen plats då servicekillen ej har erfoderliga delar med sig.
Alla jobb måste också godkännas av beställaren via signatur på arbetskort/följesedel, varför inga tider kan försvinna från en arbetsdag. Arbetsgivaren har för övrigt tät kontakt med de anställda via telefon stora delar av dagen, varför det kan vara svårt att "smita" undan.
Och än på alla år vi haft mobiltelefon, har jag inte varit med om att någon servicekille efterlysts då han ej svarat i telefon på hela dagen. Trasig telefon, skadad, död ( har inträffat )...?

I vårt fall handlar det enbart om övervakning från arbetsgivarens sida, därav de kommentarer som fällts.
Arbetsgivarens förklaring var att det var för de anställdas säkerhet, men då servicekillarna oftast arbetar tillsammans med kund, eller i undantagsfall ensamma. Vad för nytta gör en gps-prick på en dataskärm säkerhetsmässigt?
Om servicekillen blir överfallen av kunden, eller skadar sig då han är ensam. Hur och när går då "larmet" som ger servicekillen den säkerhet som nämns?
Inga larmknappar finns kopplade till övervakningssystemet, endast sändaren som anger fordonets nuvarande läge. Servicekillen kan ju t.o.m befinna sig långt från fordonet då han skadar sig.

Vid stöld av fordonet kan jag se och förstå nyttan av en gps-positionering, men inte som en säkerhet för den anställde.
Användarvisningsbild
av gundj
Som med alla skrik om hot mot "personliga integriteten" sâ brukar det vara myglarna som skriker högst.
Likadant med övervakningskameror, FRA eller DNA-register.
Herregud, sköt er o uppför er som folk sâ är det ingen som bryr sig.
Bryt mot lagar och regler och ta pâföljden.
Plättlätt.
av anp
Varför skulle jag vara en myglare i.o.m att jag ifrågasätter nyttan av GPS-övervakning?
Eller FRA och övervakningskameror mm.

Det absolut farligaste i dessa sammanhang anser jag vara att acceptera det hela genom att säga att endast den som har något att dölja behöver oroa sig.
Hhm, även då jag själv är rabiat motståndare till fartkameror så anser jag att ex FRA är ett nödvändigt ont.
Vad det gäller GPS i företagsbilar.... tja, arbetsgivaren kan ju om han/hon vill ha gps tracking via företagsmobilen likväl som fordon....
Om jag inte har fel så har alla företag oinskränkt rätt att syna ALL kommunikation via förtagets datorer var sig den anställde tycker om det eller inte & de (företaget) behöver inte ens tala om i vilken utsträckning det görs. Bekymrar mig inte det minsta då jag under inga omständigheter skulle komma på tanken att surfa in på någonting suspekt eller lämna ut företags hemligheter.

Som Matzen sade.... arbetsgivaren betalar ju trots allt flis för en förväntad prestation & vill med all säkerhet ha koll på att han/hon får valuta för pengarna. Ser inte riktigt hur man som anställd har så mycket att komma med för att mota eventuella "övervakningsmetoder"... vilka förevändningar arbetsgivaren än kör med.
Det jag däremot tycker är hyckleri är att vissa arbetsgivare inte kör med öppna kort...dvs, om det nu är för att hålla koll på personalen så ser jag inte varför man helt enkelt inte säger detta rätt ut istället för det vanliga babblet.
Dags att säga upp sig om man är missnöjd? :roll:
Användarvisningsbild
av Funk
gundj skrev:Som med alla skrik om hot mot "personliga integriteten" sâ brukar det vara myglarna som skriker högst.
Likadant med övervakningskameror, FRA eller DNA-register.
Herregud, sköt er o uppför er som folk sâ är det ingen som bryr sig.
Bryt mot lagar och regler och ta pâföljden.
Plättlätt.
Jag har saker att dölja, och det har nästan alla...
Det behöver inte vara olagligheter, men ingen har rätt eller skall ha möjlighet att kolla om någon tar företagsbilen till lunch på den lokala gaybaren (under förutsättning att man får bruka bilen till lunchen). All övervakning kan missbrukas och det har ofta visat sig att den gör det.

Alla som säger att dom inte har något att dölja bör hädanefter skita med dassdörren öppen åtminstone på jobbet !!

/Thomas
Även jag lär nog stämma i bäcken när det gäller GPS-övervakning. Jag köper det fullt ut i vissa fall dock, t ex ambulans, polis mm för att kunna larma ut den lediga bil som är närmast, eller taxi, av samma skäl. När det kommer till att "bara okynnesövervaka" tycker jag det börjar bli lite löjligt även om arbetsgivarna jagar slantar i minsta vrå.

När det gäller FRA så har jag inga problem med att de signalspanar mot rysk militär, men ska man spana mot vanliga svensson för att kunna "upptäcka hot mot nationens säkerhet" undrar jag bara vilken nations säkerhet man tänker på. Är helt och fullt övertygad att den mesta av den intel som FRA får fram på ett aller annat vis i slutändan hamnar hos antingen CIA eller NSA. Och hur pass lyckat det samarbetet har varit visade väl sig rätt tydlig 1952 när amerikansk signalspaningsutrustning och personal pejlade på ryssarna från en svensk DC-3:a.............!

//David
av anp
http://stoppa-storebror.se/index.htm
Länken ovan leder till en intressant och läs och tänkvärd sida vad gäller övervakning.

Ni som tänker att det är väl bara att säga upp sig, eller rätta sig i ledet efter som endast den som är skyldig behöver oroa sig, vart går er gräns då ni känner att ni förlorat eller börjar förlora er integritet?
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]