Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Ja nu har vi varit i Prag på en "långhelg" och den staden kan jag verkligen rekommendera för den som vill se en massa gammal kulturhistoria och att allt kostar ungefär häften av vad det gör här hemma gör ju inte saken sämre :lol:
Vi va där i fyra dar och om man som vi tänkte att vi tar staden på dom dagarna och visst vi hann se det som vi tyckte om. Vi bodde ganska centralt typ 5min. från centrum hotellet som jag kan rekommendera dessutom heter "Royal Esprit" det låg för övrigt mittemot en Jazz och Bluesklubb som hade helt suverän musik på kvällarna, att dessutom priserna på god öl och bra mat va ungefär hälften av vad det kostade i "stan" 5min. bort va ju bara en fördel :lol:
Där fick ni lite tips och det kan ju vara kul att höra era, ja ni som vart där, vad ni tycker.
Användarvisningsbild
av Nexus
Låter som du hade det trevligt :D , De förtjänar du efter vissa motgångar som kommer ibland.
Åker man 480 kan ju vardagen inte vara särskilt rolig :lol: :wink: Sorry vetten :oops: Kunde bara inte låta bli :mrgreen:
av Rådlös
Jag var där i maj i år. Ett dygn ungefär. Instämmer med att det var billigt och turistvänligt.
Det var just turismen som satte sig i mitt minne. Massor, massor av människor gick i stora grupper, flockar, om man vill uttrycka sig så. Många grupper med Japaner och Koreaner. (En bekant kan lite japanska och kände igen språket).

Flera gator var inte "fotvänliga" eftersom det var kullerstensgator. Men som turist bör man nog ändå hålla sig till gångtrafik, för även om landet har lyft sig till västeuropeisk nivå, så är en del bilister upplärda i en annan sida av världen. (Troligen undersidan?) Hastighetsbegränsningar och "annat onödigt bjäfs" existerade inte alltid. Vi såg resultatet, en trafikolycka i ett kvarter bredvid "Gamla Staden" (Rådhuset med klockspelet m.m.) Två bilar hade krockat i en korsning. Den ena bilen hade haft sådan stor fart (kraft) att den andra hade voltat! Och många andra körde som den ena bilisten torde ha gjort i det här fallet. Men bli inte avskräckta av detta, det finns gott om gågator. Åk taxi om ni skall någon längre väg. Men välj dom "legala" taxibilarna. Dom är skyltade och märkta.

En annan trafikföreteelse var spårvagnarna. Dom var extremt tysta! Dagarna innan Pragbesöket var vi i Strasbourg, östra Frankrike. Där lät spårvagnarna som jetplan!

Och på tal om jetplan, flygplatsen utanför Prag såg väldigt nybyggd ut, och stationsbyggnader m.m. föreföll vara större än Arlanda. Ett jättekomplex i stål och glas. Och på insidan stora golvytor och fullt med butiker.

Ibland hör man talas om "inkastare" på krogar och annat. Alltså personer som skall locka in kunder på krogar och restauranger. Det är möjligt att det finns sådant i Prag, men under dagtid fanns det framförallt inkastare till konsertlokaler och teatrar. Dom stog och delade ut papper och försökte vinka in kunder till lokalerna. I Prag uruppfördes tydligen flera av Mozarts musikverk, och det vill man upprätthålla minnet av. Det fanns t.o.m. minnestavlor på hus där något välkänt musikaliskt hade haft premiär för ~ 250 år sedan.

Åk till Prag om ni får tillfälle. Man behöver inte vara operafreak eller byggnadshistoriker, man får trevligt ändå för det finns så mycket till alla.

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]