Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lazydogmic
skriver av mig litet bara.

börjar ju bli gammal (drygt 40) så jag irriterar mig på fler saker nu än förr.
många här på forumet skriver " har bytat " :???:
har ordbruket ändrats till bytat eller är det för att det går för fort?
Användarvisningsbild
av MathiasS
...för att inte tala om "billiga priser". Har tillochmed hört detta användas i någon TV-reklam. Maken till syftningsfel har man sällan skådat.

"Jag köpte min moped till ett billigt pris".

Var det verkligen priset som var billigt eller var det kanske mopeden som var billig?

Priser är låga eller höga, inte billiga eller dyra.
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
Bosa skrev: stor bokstav inte används i början av meningar längre...;)
Jag gav det en halv tanke när jag skrev,attans att jag missade det. :oops: :D
Användarvisningsbild
av Scania
Lazydogmic skrev: Jag gav det en halv tanke när jag skrev,attans att jag missade det. :oops: :D
Och mellanslag efter kommatecken... :)
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
Tack för all input.
Nu vågar jag inte skriva något mer. :???:
av anp
Sms, chattsidor och postjakt på forum är några orsaker till dagens urusla stavning.
Jag kan förstå de som förkortar långa ord då de chattar eller sms:ar, men det börjar bli löjligt då man skriver "juh" eller "bytat" ( även om jag förstått att bytat är ett dialektalt ord från södra Sverige? ).
Ju och bytt är ju snabbare/kortare att skriva.

Väldigt många har problem med ord och stavning, och det säger jag inget om. Men de flesta är nog bara väldigt lata när det kommer till att själva läsa vad de skrivit.
Jag är själv fullständigt bortkommen vad gäller meningsuppbyggnad, verb, adjektiv och allt vad det nu heter.
Men stavningen försöker jag hålla koll på även om det lätt blir fel.
Användarvisningsbild
av Scania
Lazydogmic skrev:Tack för all input.
Nu vågar jag inte skriva något mer. :???:

Klart att du skall skriva mer! Det är typiskt att det blir fel just när du påtalar slarvig stavning... :D
Går ju inte att låta bli att anmärka då, men det är bara på skämt. Det märks ju att du försöker anstränga dig och det är allt man kan begära.

Allt för mycket slarvfel när man skriver tolkar jag som nonchalans mot läsaren. Och då menar jag naturligtvis inte dyslektiker, vilka har min största sympati.
Användarvisningsbild
av vetten
Om du har Google Toolbar installerad så finns det en inbyggd stavningskontroll som funka hyfsat, jag brukar själv kolla med den innan jag skickar, för ibland så slinter man ju på tangenterna ?:-/

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]