Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

I fredags skulle jag byta ett bakhjul på min nyinköpta 960 -92. När jag håller på så upptäckte jag hur hela hjulet satt löst. Jag drog åt hjulmuttrarna lite hårdare, men hjulet satt lika löst. Nu skruvade jag av hjulet och upptäckte att bakhjulslagret var så glappt, att bakhjulet lika gärna hade kunnat ramla av i nästa kurva. Detta stod det inget om på besiktningsprotokollet från dec -07.

Nu undrar jag om man kan få ersättning för detta, för så där glappt kan det inte ha blivit på fyra månader.

Någon med erfarenhet?
av *pettson*
eccy243 skrev:I fredags skulle jag byta ett bakhjul på min nyinköpta 960 -92. När jag håller på så upptäckte jag hur hela hjulet satt löst. Jag drog åt hjulmuttrarna lite hårdare, men hjulet satt lika löst. Nu skruvade jag av hjulet och upptäckte att bakhjulslagret var så glappt, att bakhjulet lika gärna hade kunnat ramla av i nästa kurva. Detta stod det inget om på besiktningsprotokollet från dec -07.

Nu undrar jag om man kan få ersättning för detta, för så där glappt kan det inte ha blivit på fyra månader.

Någon med erfarenhet?
Tyvärr är det inte heller ett åtagande dom har i realiteten. Jag menar att kika NOGRANNT så att bilen är trafiksäker. Att man kikar på en spindelled och noterar om den är glapp eller inte = ok
Att fullständigt ignorera en drivknut som är torr på fett och saknar damask med hänvisning till att det inte påverkar trafiksäkerheten (blir en kommentar bara på pappret) är TOTALT FEL. En drivknut som låst sej svänger du verkligen inte mycket med. Bilen blir ostyrbar.. men alltså inte nåt dom bryr sej om.
Så tyvärr ett glapp lager så hjulet håller på att trilla av är inget du kan gå tillbaka med. Det är som att borra i urberg med en kokt morot. Det är lite hopplöst. :wink:
Om jag fick 50 spänn varje gång jag upptäckt saker och gjort nedslag på som TRAFIKFARLIGT som sen gått igenom felfritt i SBP så vore jag just nu i varmare land som miljardär.. *suckar..* Nope.. gör svensk inkonsekvenskontroll helstatlig utan vinstkrav.. Se till att anställa kompentens och UTBILDA personalen så vore det betydligt bättre..
Enda gång bilprovningen kan betala ut nått är om dom förstör nått vid sina undersökningar.
Att dom missar ett fel får man leva med,
nästa gång är du strålande glad för att dom missade att slå ned på dina xenonkonverterade halvljus :roll:
anp skrev:
Psyko skrev:Det beror helt på...........
Har varit med om att dom tagit kostnaden för en del reparationer faktiskt.
Då har besiktningen ägt rum inom ca 1 månad.
Hur gick det till?
Dom missade slitna framvagnsdetaljer på en Audi som senare kom in på
Verkstad. Efter kontakt med platschef och även en kontroll av honom tog dom hela
kalaset. Miss i arbetet hetta det men kunden blev ju nöjd :lol:
Psyko skrev:
anp skrev:
Psyko skrev:Det beror helt på...........
Har varit med om att dom tagit kostnaden för en del reparationer faktiskt.
Då har besiktningen ägt rum inom ca 1 månad.
Hur gick det till?
Dom missade slitna framvagnsdetaljer på en Audi som senare kom in på
Verkstad. Efter kontakt med platschef och även en kontroll av honom tog dom hela
kalaset. Miss i arbetet hetta det men kunden blev ju nöjd :lol:
Låter märkligt tycker jag, att SBP kan missa/fabricera diverse fel. Det vet jag av egen erfarenhet.
Men att de skulle ersätta rep,kostnader för de felen, tycker jag mer låter som en skröna.

Edit:
http://www.ekuriren.se/hermes/article/E ... A_1_1.html
http://www.sr.se/cgi-bin/blekinge/nyhet ... el=1179595
http://www.ekuriren.se/hermes/article/E ... 4_1_3.html
Det här hjullagret var nog utan att överdriva det mest glappa jag hsr sett. Med hjulet monterat så glappade hjulet säkert 2-3 cm i sidled ute vid däckmönstret. Men man vet ju inte vad förra ägaren har gjort. Han kan ju ha sladdat in i en trotoarkant eller nåt...

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]