Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har köpt en begagnad Dell Optiplex GX280 i måndags.

När jag scrollar så låter det ibland "brr brr" inifrån datorn.

Musen är en Dell kulmus som är ny, följde med.

Vad kan det vara? Ljudet är mycket diskret men det hörs om man lyssnar. ( Det hörs mest när man surfar runt på jagrullar :| )

/Kalle
På vissa datorer både gamla som nya så låter hårddisken detta lite beroende på fabrikat, har en kompis som har en liknande dator som du och den låter också som du beskriver dock låter den lite mindre nu efter att vi uppdaterade ram-minnet eftersom den inte behöver jobba lika mycket mot hårddisken nu. Så du får antagligen leva med ljudet. Jag har själv en hd av märke Samsung och en av märke Hitachi och dom låter olika mycket Hitachin mycket mindre än den andra. ?:-/
vetten skrev:På vissa datorer både gamla som nya så låter hårddisken detta lite beroende på fabrikat, har en kompis som har en liknande dator som du och den låter också som du beskriver dock låter den lite mindre nu efter att vi uppdaterade ram-minnet eftersom den inte behöver jobba lika mycket mot hårddisken nu. Så du får antagligen leva med ljudet. Jag har själv en hd av märke Samsung och en av märke Hitachi och dom låter olika mycket Hitachin mycket mindre än den andra. ?:-/
Okej, det är ganska störande i längden.

Jag ska höra med dom på Dell imorgon vad de säger, men det är säkert hårddisken som du säger

/Kalle
Nej, det är INTE hårddisken. Detta är ett vanligt fenomen på gamla HP (hp/compaq) och DELL-datorer. Det är nätaggregatet som orsakar detta ljud.
Siqqe skrev:Nej, det är INTE hårddisken. Detta är ett vanligt fenomen på gamla HP (hp/compaq) och DELL-datorer. Det är nätaggregatet som orsakar detta ljud.
Jasså :???:

Tidigare datorn var en Fujitsu/Siemens SCALEO (modell äldre med Win.98), På den datan lät det väldigt mycket!

Men varför låter nätagget när man scrollar?

Kan man byta mus?

/Kalle
~Kalle~ skrev:
Siqqe skrev:Nej, det är INTE hårddisken. Detta är ett vanligt fenomen på gamla HP (hp/compaq) och DELL-datorer. Det är nätaggregatet som orsakar detta ljud.

Tidigare datorn var en Fujitsu/Siemens SCALEO (modell äldre med Win.98), På den datan lät det väldigt mycket!

Kan man byta mus?

/Kalle
Exakt varför vet jag inte. Nästan alla moderkort skickar ut störningar till nätagget (ungefär på samma sätt som PÅ/AV-signalen skickas) men de flesta nätagg lyckas filtrera bort dessa störningar. Om det inte lyckas bildas detta typ av oljud. Det hjälper inte att byta mus, det har ingenting med det att göra. Byt nätagg.

Om det finns garanti kvar kommer de att bevilja reparation då det är (iaf hos en erfaren tekniker) ett bevisat problem.
Siqqe skrev:
~Kalle~ skrev:

Kan man byta mus?

/Kalle
Exakt varför vet jag inte. Nästan alla moderkort skickar ut störningar till nätagget (ungefär på samma sätt som PÅ/AV-signalen skickas) men de flesta nätagg lyckas filtrera bort dessa störningar. Om det inte lyckas bildas detta typ av oljud. Det hjälper inte att byta mus, det har ingenting med det att göra. Byt nätagg.

Om det finns garanti kvar kommer de att bevilja reparation då det är (iaf hos en erfaren tekniker) ett bevisat problem.
Jag har 6 månader garanti, köpte datorn begagnad.

Kan jag gå tillbaka med den så de får fixa det? :wink:

/Kalle
Ja, det är ett fabrikfel. Om de nekar dig, be dom studera konsumentlagen (har för mig att den heter så) där det klart och tydligt står bevisat att det är 2 års garanti på alla elektronikprylar när det handlar om fabrikationsfel (ej yttre påverkan eller fel som uppstått pga. utebliven service).
Nej det tror jag inte på. Ljudet kommer från HD-n så många har jag bytt och att det skulle komma från nätaggregatet ?:-/ NEJ :-O) Sätt dej bredvid din öppnade dator och lyssna med örat vartifrån ljudet kommer så fattar du :-)-)
vetten skrev:
Nej det tror jag inte på. Ljudet kommer från HD-n så många har jag bytt och att det skulle komma från nätaggregatet ?:-/ NEJ :-O) Sätt dej bredvid din öppnade dator och lyssna med örat vartifrån ljudet kommer så fattar du :-)-)
Det ÄR nätagget som orsakar detta problem. Självklart kan det vara andra saker också, men rent generellt när det låter konstigt från datorn när man scrollar så är det nätagget det beror på.

Jag VET. Jag har jobbat som PC-tekniker i flera år och du kan aldrig ana hur många nätagg jag har bytt på alla möjliga märkesdatorer. HP t.o.m. tvångsreparerade dom för att de misstänkte att det fanns brandrisk kopplad till felet.

Du menar alltså att alla "ljud" från hårddisken, är något som hårddisken skapar själv? Tänk efter lite nu...

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]