Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Sevak
Har en golf från 99 som är uttagen 00. Köpte den för 3 mån sen. Vill underredsbehanla den. Men hur gör man och vilka produkter ska jag använda mig av. Finns ju lite på mekonomen och biltema. Aldrig gjort detta för.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag brukar köra en ordentlig underredestvätt och sen gå på med en stålborste ordentligt innan jag behandlar bilen under.
Sen brukar jag använda Corrostabils universal under bilen, vax i dörrar och hålrum såsom balkar och dyl. Till trösklar och ställen som utsätts mycket för avfettning brukar jag använda deras Body Special. Finns en hel uppsjö med rostskydds medel och jag måste säga att de flesta duger faktiskt ganska bra.
Se till att vara på ett väl ventilerat ställe och var berred på att det kan bli ganska klenigt. :lol:
Användarvisningsbild
av vetten
Ja själv lämnar jag in till ett proffs när det gäller sådana jobb tycker att det känns bättre att göra så iallafall om man känner och litar på den som gör det, för under redsbehandling är ju GULD värd i vårt "saltade" land :roll:
av mercedes benz
det beror ju lite på vad du jobbar med, hur mycket du tjänar på det, värderar din tid, får för kostnadsförslag från firmor osv. men jag skulle nog gjort det själv.

en seriös firma börjar nog gissningsvis på 4.000:- och uppåt.

handlar du på biltema kommer du nog undan med en 1000-lapp för alla produkter + lite penslar, spackelspadar, handskar, t-röd eller nå´t att tvätta med mm.

sen är det ju inte bara för pengarnas skull, gör du det själv vet du att det blir ordentligt gjort. stöter du på ett ställe där det är lite ytrost kan du i lugn och ro åtgärda det, hur seriös en firma än är har dom lite mer "bråttom" och det är lätt hänt att dom bara blåser på roskydd över en så´n mindre grej.

till underredet ska du ha "massan" som säljs i hink. när det gäller sprayerna, till övriga delar av karossen, är deras "blå" sortiment stårt vassar än det gröna.

när det gäller invändigt i balkar, dörrar mm bör man kolla upp vad för rostskydd som sitter där idag. så du inte sprayar på sånt som löser upp befintligt.

tänk på att göra rent ordentligt (ej med avfettning) och att bilen ska vara absolut torr under.
jag brukar använda vanligt yes diskmedel och diskborste + högtryck och sedan lite lätt avtorkning med t-röd och trasa.

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]