Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Då dom flesta är ganska insnöade på motorfordon här inne så hade det varit kul att veta lite vad ni åkte för moped när ni var unga. Var det orginal eller trimmat som gällde?
Jag ville ha en Yamaha Dt50 mx eller en Honda mt5 men fick istället en Yamaha FS1. Den fick så småningom en 5 1/2 hk cylinder,grovkrök med effekt ljuddämpare och pluggen ur och större drev fram så den gick runt 70 km/h vilket var ganska fort tyckte man på den tiden :roll: Och klara mig undan polisen i alla år :)
Har ni någon historia att berätta om när ni harva runt på moped så vore det kul att få ta del av den.
Mvh/ Magnus
Användarvisningsbild
av Phantom
Började mopedkarriären som 5-åring med farsan som byggde en minimoppe med sachsmotor och handväxel :)
Sen runt 10 år så införskaffades en flakmoppe som renoverades och fick lite bättre fart :)
Vid 15 så fick jag en FS-1 som fick en omborrad 5½ hk cyl, andra drev, förgasare, effektdämpare m.m. Toppade runt 120km/h (mamma visste såklart inget, men pappa var stolt :) ) och hade mycket skoj med den och ett race med svågerns bil slutade med att polisen hakade på (ny civilbil) :cry: som tur var var han ensam, slutat sitt pass och bad mig komma till stationen dagen efter och visa upp en originalmoped :???: Jag hade ju inga sådana saker kvar, men fick ner hastigheten till 45km/h och han var nöjd...jag lovade heligt att fortsätta åka så :roll:
Åkte hem och skruvade tillbaka de delar och mopeden gick som ett skott igen :D
Gamla goda tider var det och mycket dumt gjorde man då :wink:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Började köra moppe när jag var 10 eller nåt sånt. Då körde jag och min bror med en gammal Monark moped med Husqvarnamotor, den hade två växlar och man växlade med ett vred på styret. Vi körde runt i skogen hemma på egengjorda mopedbanor.

När jag var 15 köpte jag en egen Yamaha FS1 för 3000kr som jag använde tills jag tog körkort vid 18 års ålder, är 19 nu.
Användarvisningsbild
av Funk
Ojdå vilka minnen som väcks..
Jag hade en Monark -55, en Compact, en Mustang Cobra och till sist en Zundapp KS50 -73..
Zundappen hade allt mellan 9hkr upp till en Zundapp KS125 motor iskruvade i ramen, då gick det undan rejält... Att man klarade sig med livet i behåll är väl rena turen..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Sparkz
*Ful HPD med sachsmotor och för stort framhjul
*Farsans Puch Maxi blev misshandlad och byttes mot:
*Puch Dakota med uslitna splines på växelaxeln, växlade med svetstång.
Sen fyllde jag 15 och fick en ny
*Honda MT-5! Blev stulen, köpte en
*DT för försäkringspengarna. Skräp jämfört med MT'n...

Sen var det lugnt ett tag, men när jag hade fyllt 15*2 (=30) fick jag nån slags nostalginoja och råkade köpa en Dakota igen. Den står mest och vilar sig nu, ska putsa upp den nån gång när jag får tid och lust.
Användarvisningsbild
av Janne3
Hade ett antal gamla puchar innan min 14 årsdag ,fick då en ny ZUndapp KS 50 77a blå :-)-)
Användarvisningsbild
av lilleman
Funk skrev:Ojdå vilka minnen som väcks..
Jag hade en Monark -55, en Compact, en Mustang Cobra och till sist en Zundapp KS50 -73..
Zundappen hade allt mellan 9hkr upp till en Zundapp KS125 motor iskruvade i ramen, då gick det undan rejält... Att man klarade sig med livet i behåll är väl rena turen..

/Thomas
jag hade också en zundapp ks50 med ks100 motor det var en kul moppe
sedan har det blivit 3puch dakota och några crecent compakt.
sen blev det tung moped en suzuki gp 125 :lol: fan vet om inte tiden
med mopparna och 125an var roligast :lol: mvh/roger :D
Användarvisningsbild
av Nexus
vad kul att det inte bara var jag som hade en FS 1. :) Vi hade oxå en puck dakota en blå med högt styre som först syrran fick sen fick min bror ärva den.
Den tog han livet ur med skuret vevstaks lager :(
Vi försökte bogsera igång den med min moped men det var nog ej så smart :) den gick t y p bara på tomgång med full gas och det rassla fint i motorn :lol:
Såldes för 500:-
Det var tider det 8) 8)
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag var rätt laglydig av mig i den åldern så en moped före 15årsdagen var inte att tänka på och då jag fyller i december så hade redan alla kompisar sålt sina mopeder när jag fyllde 15 så jag la pengarna på annat.

Däremot så köpte jag en moped i höstas för att ta mig till och från jobbet.
En Yamaha FS1 för en tusenlapp. Gör ca. 60km/h enligt mätaren.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Gizz
Började åka moped som typ 11 åring hos mina kusiner. Vi körde fram och tillbaka på deras tomt i några år. Inte hela tiden men när vi hade en fungerande moped och bensin så blev det ganska ofta åka av. Mopederna var till 90% Puch Maxi aut. Relativt otrimmade men det var väl ganska skoj iaf.

Den verkliga moped eran började som 14 åring när vi startade igång farsans Husqvarna Export ifrån -66. Denna målades och gjordes fin. Har fortfarande kvar den. Den behöver dock lite omvårdnad innan den rullar igen. Husqvarnan fick lämna plats åt en nyrenoverad Yamaha FS1 DX -83 (DX hade skivbroms fram). Denna moped hade jag kvar tills jag var 17 lite drygt. Sålde den för nästan lika mycket som jag gav för den. Men den hade nog rullat 700 mil mer då :) Det var tider det. Drömde om en Honda MB50 men hittade inte någon vettig. Polaren köpte en lite senare men den var inte mycket att hänga i julgranen.

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]