Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JimmyG
... i tisdags förra veckan köpte jag en bil, en audi v6 quattro av en kille som heter Izet ******* från laholm. I anonsen stod det att kamrem vattenpump och spännrullar va bytta samt att acc:n var renoverad för ca 6 månader sen, och detta hade han kvitton på. Han hade ägt bilen i drygt 2,5 år och sålde den för att han nyss blitt av med sitt körkort på grund av rattfylla.

Sagt och gjort, åkte från karlstad ner till borås där han befann sej hos sin syster och köpte bilen i tron om att allt detta var iordning, han visade tilloch med i service boken med stämplar att kamremmem var bytt på firma osv.

Kör hem bilen glad över att ha fått en nästan nybes och nyskattad bil med ny kamrem och renoverad acc som desutom är 4-hjulsdriven. min första kan jag ju tillägga som är 4wd!

Kollar runt lite på nätet ang firman om skall ha bytt kamrem o vattenpump, för jag tänkte ringa o kolla om dom bytte termostaten samtidigt. Får då svaret att firma med det namnet existerar inte i hela sverige, namnet är EMIN LINE AB. Så jag kollar ju givetvis om kamremmen är bytt och det var den ju inte, ingen renoverad acc heller.

Gör då ett utdrag från vägverket för att kolla vem ägaren före Izet var och får då se att han köpte bilen 2 dagar innan jag köpte den av honom.....

Han satt ju i bilen och försäkrade på heder och samvete att han hade ägt bilen i drygt 2,5 år och att han förra sommaren renoverade acc:n och bytte kamrem på bilen för ca 3 månader sen, hur kan han ha gjort det när han bara ägt bilen i 2 dagar?

summa sumarum, vad kan jag göra åt detta, att byta kamrem på firma kommer ju att gå lös på ca 5-10.000 kr med allt. måste kunna häva köpet på nått vis via konsumentverket eller nått.

det här är ju bedrägeri!!!

En annan sak är att han hade inte ägarpappren med till bilen heller utan tog mitt namn och personnummer och adress på en lapp som han skulle fylla i sen när han kom hem vilket han heller inte gjort så han står fortfarande på bilen snart 1 vecka efter köpet..

Snälla nån, vad kan/skall jag göra?

MVH JIMMY
Användarvisningsbild
av falcon
Luktar illa lång väg..
Men vad skrev ni i köpekontraktet?
JimmyG skrev:.En annan sak är att han hade inte ägarpappren med till bilen heller utan tog mitt namn och personnummer och adress på en lapp som han skulle fylla i sen när han kom hem vilket han heller inte gjort så han står fortfarande på bilen snart 1 vecka efter köpet..
Men då har du ju inte skrivit på nått papper om ägarbyte heller?
Fick du nått kvitto på bilköpet då??

/L
Användarvisningsbild
av C.W.
men ring upp snubben och snacka men han.
Lägg fram bevisen och begär att köpet går tillbaka eller hota med civilprocess.
Användarvisningsbild
av T.B
Du litar alltså på en helt främmande människa.
Inga ägar papper som kan skrivas under och som ni båda skall vara med när det postas.
Detta för bådas säkerhet.
Uppgifter via vägverket tar du reda på i efterhand.
Om köpet går igenom och det vore en leasing bil eller belagd med skuld,
då vore det din uppgift att slutföra betalningen av detta.
Du ger ut din egen adress och personnummer :shock: till samma okända
person.
Hoppas du inte råkar ut för mer tråkigheter.
Som jag förstår det så har du betalt (givetvis) för en bil som han
nu kan anmäla stulen.
Detta då det är han som står som ägare för den.
Hoppas verkligen att du har kvitto på att du betalt honom.
Annars kan du inte styrka att du betalt honom en enda krona.
Vad som är gjort i serviceväg skall alltid kunna styrkas med kvitton.
Jag tror tyvärr att du gjort alla generalfel man kan göra vid privat
köp av fordon.
Du har inte gjort något för att skydda dig själv vid detta köp.
Min önskan för din del är att detta löser sig till det bästa.
Polisanmälan skall du göra men då måste du ha något som styrker din sida av saken.
I ditt fall är det ett kvitto på köpet!
Användarvisningsbild
av JimmyG
Jag har ett kvitto som vi skrev , eller som HAN skrev med bilens regnummer datum och köpesumma samt hanns namn och personnummer. På kvittot skrev han att han mottagit pengarna och vilken summa det var.

Han sa att han hade glömt ägar pappren hemma i laholm för han var hos sin syster i borås och hälsade på, men sanningen var ju att han inte ens hade fått hem pappren på att han var ägare ens.

Vi ringde in till vägverkets talsvar och han stod ju som ägare på bilen med hans personnummer och namn, bilen var besiktad och skattad, så jag litade på honom helt enkelt.

Ringa honom är meningslöst, mobilabonemanget är avstängt
Användarvisningsbild
av T.B
Bra att du har ett kvitto.
Nu är jag alltid av den negativa arten vid slika situationer,
hoppas alla uppgifter på pappret stämmer.
Det du måste göra är en polisanmälan då du inte kan få tag i personen.
Vad som är krångligt nu är att du kan inte köra bilen,
du vet inte om den är försäkrad.
Du kan inte försäkra den så länge han står som ägare och om han har någon, ja det är??????
Föresten så kan jag redan nu skriva vad han kommer att hävda.
Bilen är köpt i befintligt skick och han (du) visste om att det inte finns
några servicepapper.
Det godkände du när du gav honom pengarna.
Polisanmäl så fort du bara kan, har du tur så kanske han har fler liknande anmälningar på sig.
Användarvisningsbild
av JimmyG
T.B skrev:Bra att du har ett kvitto.
Nu är jag alltid av den negativa arten vid slika situationer,
hoppas alla uppgifter på pappret stämmer.
Det du måste göra är en polisanmälan då du inte kan få tag i personen.
Vad som är krångligt nu är att du kan inte köra bilen,
du vet inte om den är försäkrad.
Du kan inte försäkra den så länge han står som ägare och om han har någon, ja det är??????
Föresten så kan jag redan nu skriva vad han kommer att hävda.
Bilen är köpt i befintligt skick och han (du) visste om att det inte finns
några servicepapper.
Polisanmäl så fort du bara kan, har du tur så kanske han har fler liknande anmälningar på sig.

Servicepapper finns på bilen, problemet är ju bara att han stämplat in i den själv med egengjorda stämplar och datum, alltså förfalskat serviceboken på bilen rejält med kamremsbyte och diverse annat.

Jag har bilen försäkrad i mitt bolag så köra den kan jag nog, tror jag. men det blir polisen nästa. Det tråkiga med dom är ju bara att om inte kommer att ta i det, för dom får ju inte in några pengar på det alls, utan är väl ute o tar fortkörare som dom tjänar pengar på. Jag menar... vad är ett bedrägeri idag?? VARDAGSMAT!
Användarvisningsbild
av JimmyG
T.B skrev:Bilen är köpt i befintligt skick och han (du) visste om att det inte finns några servicepapper. Det godkände du när du gav honom pengarna. Polisanmäl så fort du bara kan, har du tur så kanske han har fler liknande anmälningar på sig.
Ja jag godkände köpet i tron att allt detta var fixat på bilen, kamrem acc osv... alltså under falska utsagor från säljaren, kan ju säga att jag köpte nått som inte fanns jue.

MAO, skulle jag beställa ett nytt kök till huset och vill ha det fixat under semestern när jag är borta och anlitar MARBODAL, så kan marbodal ringa mej under min semester och säga nu är det färdigt, och skicka ner ett fax till mej med bild på ett likadant kök och säga att nu vill vi ha betalt varpå jag betalar via nätet. Men när jag kommer hem så har dom inte gjort nått, inte ens vart i huset, men ändå fått betalt. Då skulle dom kunna hävda att jag visste om att det inte var bytt, och samtidigt hävda att jag ville betala ändå för deras pappers arbeten och dyligt....

Kanske en dålig liknelse eller nått ,hoppas bara att i fattar
Användarvisningsbild
av JimmyG
T.B skrev: Bilen är köpt i befintligt skick och han (du) visste om att det inte finns
några servicepapper.

Då kan man ju vända på det, han godkände och garanterade att bilen skulle ha nybytt kamrem, rullar, vattenpump och renoverad acc när bilen såldes. MAO har han en del att göra på bilen.

Han åtog sej ju att göra detta när bilen såldes iomed att han garanterade att detta var gjort.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]