Orkar inte ta allt igen men kan iaf skriva så här: Det är inte snön, haglet eller halkan som osakar olyckorna, det är FÖRARNA som inte fattar att man inte kan fortsätta köra 120km/h när det blåser orkan, snöar lapphandskar och är blankis på vägen. Det borde vilket bilförare som helst förstå. Och sen finns det ju också dom som mitt i allt tycker att dom ska göra en omkörning i vänterfilen där det är över 1dm snö, inte konstigt det händer olyckor. Många olyckor tror jag mest beror på okunskap, vissa människor vet inte hur man ska köra i dessa förhållanden.
Brainded skrev:Ett stort problem med skåne är väl att det på många ställen är väldigt platt och öppet så vinden kommer åt att slipa isen på ett helt annat sätt än här i Norrland. Sen är väl även ett stort problem att vi i övre halvan av landet oftast kör med dubbade vinterdäck medans det i skåne är betydligt färre som kör med dubb och ruggar upp isen och ger övriga fäste.
Jag har dessutom sett på forum att skåningar så sent som i januari undrade om det var dags att lägga på vinterdäcken eller ej... :roll:
Här vid kusten har vi inte speciellt mycket berg så det är relativt platt här också. Och eftersom det ligger vid kusten så blåser det 24/7 här också.
Jag hoppas du menar dubbdäck där på omläggningen för annars är det ju ett lagbrott. Vinterdäck MÅSTE man ju köra med men du behöver inte har dubbade.
Och sen en annan sak angående vilken sorts vinterdäck man ska har beroende på var man bor. Jag förstår att man vill köra med dubbfria däck så länge det är varmt och asafalten är framme(=sommarväglag), men hallå, det är ju fortfarande vinter och det betyder att det när som helst kan komma minusgrader och hur ser vägarna ut då om det varit varm innan? Joo, det blir förmodligen aphalt och det är då dubbdäcken skulle vara till nytta. Dubbfritt på isiga vägar är ju lika med sommardäck. Vi därimot här upp som har SNÖ skulle kuna köra med dubbfritt eftersom det endast är mönstret som får fäste i snön (lär ju inte hitta fäste på isig väg). Men det skulle ändå inte falla mig in att köra utan dubbar. Om det hade varit lagligt och det funnits däck som höll hade jag velat köra med spikdäck. :D