Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Janne3
Så på tv om söstormen som satte stopp för nästan all biltrfik,
tycker de ser ut som ett skämt 5-10 cm ock kaos,tur att inte såne ligger i norra delen av sverige för då skulle de inte finnas ett fordon på vägarna här mellan dec-april
Användarvisningsbild
av Hilmer
Vinter/vinterväglag i skåne är inget man kan jämföra med resten av landet...
Användarvisningsbild
av Janne3
Nä verkar va special snö där ner :lol:
Användarvisningsbild
av Janne3
och backarna är som våra tjälskott :lol:
Användarvisningsbild
av Hilmer
Janne3 skrev:Nä verkar va special snö där ner :lol:
Faktum är att det är fan ingen riktig snö det som kommit de senaste dagarna, i denna vind så är det rena haglet som piskar vägarna glashala ihop med plogning och saltning som gör de enda fina vintervägarna alldeles odugliga att färdas på. Sen att det töar och fryser omvartannat, blåser upp drivor på mindre strategiska ställen osv, allt detta i kombination gör det inte roligt att färdas på våra vägar...

Janne3 skrev:och backarna är som våra tjälskott Laughing
Ett bevis på att du aldrig varit i skåne...
Användarvisningsbild
av TopGear
Har man aldrig färdats på en vägbana där man helt plötsligt håller på att köra in i sidan på en backhoppningsbana gjord av snö pga vindstyrkorna kan man nog inte förstå hur det känns...
Användarvisningsbild
av Brainy
Ett stort problem med skåne är väl att det på många ställen är väldigt platt och öppet så vinden kommer åt att slipa isen på ett helt annat sätt än här i Norrland. Sen är väl även ett stort problem att vi i övre halvan av landet oftast kör med dubbade vinterdäck medans det i skåne är betydligt färre som kör med dubb och ruggar upp isen och ger övriga fäste.

Jag har dessutom sett på forum att skåningar så sent som i januari undrade om det var dags att lägga på vinterdäcken eller ej... :roll:

Vi har inte bra här heller och hade definitivt inte bra igår och i tisdags, över 70 avkörningar på traktens riks och europavägar under tisdagen. Det som är noterbart är att det inte skedde någon personskada under dessa olyckor så hastigheten verkar ju iaf ha varit låg...

/Anders
Användarvisningsbild
av Janne3
ja har varit i skåne vid ett flertal tillfällen
av S.t.r.a.n.D
Orkar inte ta allt igen men kan iaf skriva så här: Det är inte snön, haglet eller halkan som osakar olyckorna, det är FÖRARNA som inte fattar att man inte kan fortsätta köra 120km/h när det blåser orkan, snöar lapphandskar och är blankis på vägen. Det borde vilket bilförare som helst förstå. Och sen finns det ju också dom som mitt i allt tycker att dom ska göra en omkörning i vänterfilen där det är över 1dm snö, inte konstigt det händer olyckor. Många olyckor tror jag mest beror på okunskap, vissa människor vet inte hur man ska köra i dessa förhållanden.

Brainded skrev:Ett stort problem med skåne är väl att det på många ställen är väldigt platt och öppet så vinden kommer åt att slipa isen på ett helt annat sätt än här i Norrland. Sen är väl även ett stort problem att vi i övre halvan av landet oftast kör med dubbade vinterdäck medans det i skåne är betydligt färre som kör med dubb och ruggar upp isen och ger övriga fäste.

Jag har dessutom sett på forum att skåningar så sent som i januari undrade om det var dags att lägga på vinterdäcken eller ej... :roll:
Här vid kusten har vi inte speciellt mycket berg så det är relativt platt här också. Och eftersom det ligger vid kusten så blåser det 24/7 här också.

Jag hoppas du menar dubbdäck där på omläggningen för annars är det ju ett lagbrott. Vinterdäck MÅSTE man ju köra med men du behöver inte har dubbade.

Och sen en annan sak angående vilken sorts vinterdäck man ska har beroende på var man bor. Jag förstår att man vill köra med dubbfria däck så länge det är varmt och asafalten är framme(=sommarväglag), men hallå, det är ju fortfarande vinter och det betyder att det när som helst kan komma minusgrader och hur ser vägarna ut då om det varit varm innan? Joo, det blir förmodligen aphalt och det är då dubbdäcken skulle vara till nytta. Dubbfritt på isiga vägar är ju lika med sommardäck. Vi därimot här upp som har SNÖ skulle kuna köra med dubbfritt eftersom det endast är mönstret som får fäste i snön (lär ju inte hitta fäste på isig väg). Men det skulle ändå inte falla mig in att köra utan dubbar. Om det hade varit lagligt och det funnits däck som höll hade jag velat köra med spikdäck. :D
av Daddan
Vinterdäck är endast ett krav vid vinterväglag.

Det där beror nog helt på box. Jag har […]

Lossa dörrhandtag volvo v70 2013

Ingen som kan ge en hint? Har googlat, kollat, l[…]

Huven indikerar öppen

Sitter i vänster huvlås, vill jag minna[…]

Hej! Jag har sökt på nätet i timm[…]