Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av kaffe_koppen
... med en riktig körlärare nu på onsdag. Smått nervöst, men ska bli skitkul. Har kört ganska mycket med päronen sedan jag fyllde 16, så jag vet inte varför det skulle vara nervöst nu :???:
Kommer du ihåg hur det va och hur gick det för er? Gjorde du någon riktig tabbe när du ratta körskolans bil?
Användarvisningsbild
av Brainy
Inget att oroa sig för om du kan ratta en bil någorlunda!

Vill minnas att han tyckte min användning av backspeglarna var lite dålig, annars hade han inget att anmärka på :)

Så ta det lugnt och gör som du gjort massvis av gånger med föräldrarna!

Tabbe? näe aldrig med körskolan.

/Anders

Edit: fick förresten ett erbjudande i brevlådan om 1körlektion á 55min för 275kr, funderar på att nyttja den själv för att få lära mig lite mer eco-driving
Användarvisningsbild
av Loner
Instämmer, jag fick oxå "bakläxa" på att jag inte nyttjade bakspeglarna, utan vred på huvudet..

Minsn även första kommentaren "Du har kört en _del_ förrut va"?...
Hade ju A-traktor så jag hade ca 2000 mil i den när det var dags för bilkörkort.

/L
av S60AWD2.5T
Huvudet skall gå som på en tennismatch :lol:

Lycka till och ta det luuugnt.
Senast redigerad av 1 S60AWD2.5T, redigerad totalt 0 gånger.
av haxpet
Jag fick lära mej att man ska titta i en av backspeglarna va 5 sekund ungefär. T ex först i höger spegel, sen i mitten och sen i vänster, eller tvärtom. Men ofta skulle man kolla i speglarna.
Användarvisningsbild
av frilins
Fick besked om att jag skulle vrida huvudet mer och inte bara lita på backspeglarna...?! :lol:
Användarvisningsbild
av frilins
Min morfar tog körkort 1927 i en A-Ford och berättade ofta hur viktigt det var att räcka ut handen när man skulle svänga åt det håll man satt. :shock:
Om man hade passagerare kunde man be denne räcka ut handen vid sväng andra hållet, annars fick man skita i det och svänga försiktigt... :???: :lol:
av Aldor
Körde min första lektion för några veckor sen... Enligt läraren så tittade jag för lite i backspeglarna också.. :roll:
Sen sa han nånting i stil med "kom tillbaka i februari.." (fyller 18 i mars..)
Användarvisningsbild
av jakobsson
Loner skrev:Instämmer, jag fick oxå "bakläxa" på att jag inte nyttjade bakspeglarna, utan vred på huvudet..

Minsn även första kommentaren "Du har kört en _del_ förrut va"?...
Hade ju A-traktor så jag hade ca 2000 mil i den när det var dags för bilkörkort.

/L
Åh den tiden kommer jag oxå ihåg. EPA. Gick naturbrukslinjen och fick igenom skolan traktorkort. Vad tuff man kände sig när man tuffade fram i en extremt grandoftande liten traktor med en stereo som på hög volym skickade ut toner från twisted sisters eller någon go låt från medusa.
Användarvisningsbild
av C.W.
ackja.
Det här hände vid uppkörningen..var så nervös när jag tog körkortet så jag höll på att svimma.
Körde därför ett helt varv runt Solna rondellen, för att läraren inte sa när jag skulle köra ut....
Då tänkte jag att 'Skit, nu har jag ju missat kortet ändå så nu får det gå som det går'
Nervositeten släpte direkt och sedan gick det som på räls, inga problem.
När vi sedan kom tillbaka till uppkörningen så sa han bara 'Grattis det gick ju bra. Nästa gång du kör i rondellen så använd den inre filen!'
Så kom ihåg, ingen fara allt löser sig, TRO PÅ DIG SJÄLV!
Den stora annons-tråden

Rackans trevlig. https://www.bytbil.com/vastra-got[…]

Skiftade hjulen mellan axlarna idag och det blev m[…]

Samma lika steg och tidsplan för mig.

Hej Jag vet att detta har diskuterats tidigare men[…]