Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av henka1
Vet att detta är helt offtopic men jag ställer ändå en fråga. Finns kanske några byggare här.

Vi anlitade en firma som måleriarbete i huset. Fick en skriftlig offert på 25 000 kr efter rotavdrag.
Han som offererade var såklart på plats och tittade.

När arbetet skulle påbörjas så kom vi överens med målaren som var där att han skulle riva en liten garerobsvägg.
Vi säger ok att debitera några timmar extra för detta.
Detta tog några timmar extra inkl spackling etc. Vi var på plats samma eftermiddag och såg att det blev rätt.
Samma dag säger målaren att vissa rum kräver två strykningar för att det ska bli bra. (Det var vitt från början).

Vi tänker att det är ok och inget nämns om extra debitering.

Idag dyker en faktura upp på 38 000 kr.

Kan detta verkligen vara ok? Jag är helt med på att det ska bli 15% dyrare än offererat men ingen ny offert har skrivits el
inga summor har nämnt.

Har såklart ringt firman idag men ännu inte kommit fram.
av stoota
Nu kanske du fått tag i dom och rett ut det,men om det inte står specat på offerten endast en strykning så ska ni inte betala något extra utan det får dom ta på sig.
Det lät även som mycket i påslag tyckte jag.
Som hantverkare (utbildad målare men jobbar inte som det idag) så kan jag säga att många i branschen gärna påpekar extrasaker om de inser att det finns lätta pengar att tjäna. Även att salta fakturorna lite så att kunden vill pruta och hantverkaren ändå går plus. Med det sagt så vill jag ändå säga att långt ifrån alla gör så men det finns rötägg i alla branscher. Ang två strykningar så är det mer eller mindre kutym att göra det för att vara helt säker på att färgen ska täcka ordentligt oavsett tidigare underlag/färg. För många ser en vit vägg just vit ut men för ett vant öga så finns det otaliga nyanser av vitt. Jag ser redan i min nyproducerade (nåväl, snart två år) lägenhet att den vita färgen börjar ändra karaktär.

Tilläggas bör också att hantverkare gör INGET gratis. Det är fult av dessa att inte påpeka att en extra strykning kommer innebära en extra kostnad. En 10l hink vit färg kostar en slant även med den 30%iga rabatten branschfolket har. För att bibehålla en god kundkontakt så är ärlighet a och o vilket många inte bryr sig om. Jag har många gånger stött på kunder som vill ha extrasaker gjorda och det gör jag gärna, men då får de även numret till min chef så de ringa till denne för att diskutera pris, hantering etc etc, när chefen ger mig ett OK på överenskommelsen så känner jag mig trygg i att alla parter är överens om allt.

Låter kanske lite som att jag svartmålar hela branschen men fuskbyggarna på tv4 är vanligare än man kan tro även om det oftast handlar om mindre obetydliga saker. :)
Användarvisningsbild
av Nexus
hur har det gått? svarar ingen på firman så betala inte fullt pris för då lär de garanterat höra av sig!! Men skulle han riva spackla och slipa sen måla 2 ggr så förstår jag om priset blev betydligt högre. Som sagt de gör inget GRATIS....
av Andis
Intressant.

Först vill jag säga att så länge firman du anlita inte hade fram ett block och du fick skriva på för extra debitering för mer arbeten. Så kommer dom ingenstans med att extra debitera dig. I alla fall inte i en rätts process. Så illa är det för dom. samt den tryggheten har du som kund det är ju därför fasta priser offerter finns. Muntliga avtal på plats har jag hittills inte hört någon få rätt med i rättssalen. Sånt kan man använda med kunder man känner där båda litar på varann. men dom håller inte vid rättsprocesser. Sen om firman du anlitat kör andra metoder för att få betalt kan vara en annan sak.

Lustig offert där man offererat endast ett lager färg.
Känns som dom räknat lite så här
Spackling 12.500kr
Målning 1 lager 12.500kr
Ett varv extra 12.500kr + 500kr för rivningen vägg.

Du får uppdatera oss vad som händer.

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]