Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
Bra, ett smart sätt att slippa skador och spara pengar på av Volvo. :-)-)

Nej inte helt nytt, de har ju provat det sedan 2011 på 1500 bilar.
Användarvisningsbild
av eccy243
Bilarna har ju alltid varit transportskyddade på ett eller annat vis. Det brukar på nyanlända bilar sitta:
Plastskydd över bromsarna.
Vit skyddsfilm över utsatta karossdelar. Till exempel huv och tak.
Diverse tjockare "hörnskyddskuddar". Likadana kuddar brukar sitta på kanten av dörren för att skydda mot dörruppslag.
Plastskydd över det mesta i inredningen. Dörrklädslar, stolar, ratt, växelspak, mattor...
Men det blir ändå mycket fraktskadat. Tror jag hörde nånstans på en anläggning jag jobbade att 30-35% av alla bilar som kommer är fraktskadade på ett eller annat sätt. Ungefär var tredje bil alltså.
Användarvisningsbild
av Allinug
Undrar om transportskydden är så bra att Volvo skulle kunna använda dem för att transportera bilar med fartyg en längre sträcka (t ex en månad)? Alltså att det även skulle skydda mot den tuffa fuktiga miljön ombord på ett fartyg (som gjort att asiatiska bilar börjat rosta redan på väg till den europeiska marknaden)?
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag lyckades formulera mig riktigt obegripligt. Jag menade förstås inte att Volvo skulle ha börjat med att transportskydda bilarna för att kunna exportera Kina-bilar med fartyg. (Det finns ju tullar som begränsar sådan verksamhet.)

Utan egentligen reagerade jag på det märkliga att Volvo skulle vara först med transportskydd. Behovet har ju ändå funnits ett tag. Vi har ju t ex asiatiska bilar som skeppats långväga med fartygfrakt. Det är ju en väldigt extrem miljö med tanke på fuktighet och detta innebär risker för att delar på bilar rostar och det kan även innebära skador på kretskort i bilarna.

Man skulle ju kunna tänka att kostnaden för garantiärenden skulle minska om man kunde skydda bilarna från fukten ombord med transportskydd. Fast visar sig felen först efter garantitiden gått ut så får man ju sälja reservdelar istället...
Användarvisningsbild
av Funk
Fukt är inget större problem, du kan ju köra din bil i regn och saltat slask i åratal utan att det gör något...undantaget är bromsskivorna vilka Volvo skyddat under transport i många år redan. Lacken skyddades förr (och kanske fortfarande av vissa ?) med leveransvax, det hade Volvo också men det togs bort av miljöskäl. Vaxet innehöll lösningsmedel och krävde detsamma för att tvättas bort.. De flesta i kör nog med Plastfilm i olika varianter, och det använder Volvo också fortfarande ihop med de nya skydden. Det nya skyddar mot repor av t.ex lasbilschaffisarnas overaller och kringflygande sand, samt att det skyddar mot fågelskit..

/Thomas
av llesrof
I mitten av 90-talet använde Saab någon slags klarlack som skydd. Det var som om någon kletat in bilen i Karlssons klister som sedan torkat. Man fick använda syra för att få bort skiten.
DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]

Ett vanligt förekommande bekymmer är att[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]