Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Pebben
Har en liten rolig historia efter semestern, eller ja rolig vet jag inte förresten. Iaf. så fick jag punktering på mitt vänstra framdäck, långsam punktering så jag åkte till Däckman här i Vänersborg och bad dem laga punkteringen. När mekanikern skulle lossa hjulet så knäckte han fälglåset, eller rättare sagt den hjulbulten.
Han berättade att just Volvos fälglås är helt kassa och i stort sätt alla går sönder. Iaf. så skulle han svetsa fast en pinne på bulten för att få loss den, han berättade att han gjorde detta dagligen eftersom det var så vanligt på Volvo. När det var svetsat och klart så lossnade halva bulten så det var bara konan kvar. Han svetsade igen men svetsen höll inte för att skruva loss bulten. Då tog han fram storsläggan och skulle slå lite på bulten för att få den att släppa. Han kompis håller pinnen och han slår till rejält. Han slår ett nytt slag rakt på fälgen!! Så det blev ett stort märke i fälgen.
Jag diskuterar med ägaren och han säger att jag skall stå för kostnaden eftersom det var en olycka och det kan hända alla även dig. Håller med honom men säger att det är en stor skillnad eftersom om jag hade gjort det hade jag fått betala och nu är det han som får göra det. Till slut går han med på det och allt löste sig. Dock är han inte så vidare trevlig även om meken var väldigt trevligt. Hade iof. jag också varit om jag slagit sönder någons fälg.
Användarvisningsbild
av Loner
Flyttar till rätt forum!
Loner
Användarvisningsbild
av Loner
Volvo har haft en hel serie med kassa fälglås, på vår firmabil gick alla 4 sönder när däckfirman skulle byta till sommarhjul i våras.

Dilemat här är ju om meken sagt att han kan prova att lossa hjulet men inte kan garantera att det inte blir märken (dom brukar säga så när låsen går sönder)
men har han inte sagt nått sådant är det ju helt klart att dom skall stå för den skada dom gjort på bilen.

/L
Användarvisningsbild
av Brainy
Loner skrev: Dilemat här är ju om meken sagt att han kan prova att lossa hjulet men inte kan garantera att det inte blir märken (dom brukar säga så när låsen går sönder)
men har han inte sagt nått sådant är det ju helt klart att dom skall stå för den skada dom gjort på bilen.
Är det meken som förstört fälglåset så räcker det knappast att han säger att det kan bli märken när han ska lossa ett fälglås som han själv förstört.

/Anders
av marnilss
Kom att tänka på vad volvoverkstan sa när jag själv förstört båda nycklarna till fälglåset: "Vi har vinkelslip och sen kan vi kan beställa 4 nya fälgar"

Jag nappade inte på det utan fick hjälp av en hjälpsam "grovmeckare" (lantbruksmaskiner m.m.) som borrade med ett betongborr baklänges till det högg och bulten följde med ut. Kostade mig 100 kr, lite billigare än 4 nya fälgar...

/Marcus
Användarvisningsbild
av Sparkz
Volvos låsbultar ÄR skrot. I alla fall när de har blivit ditsatta utan fett och har suttit där länge. Det är nästan rutinjobb vår och höst att stå och svetsa på hjulbultar...

Vi har i alla fall en metod som brukar fungera. Den yttre delen med låsmönstret sitter inpressad i splines i själva bulten. Vi svetsar på en skruv på den och rycker ut den med glidhammaren. Vi har gjort en "tratt" av plåt som skydd mot svetsstänk på fälgen. Sen är det bara att slå i en annan "låsdel" med en hylsa på svetsad och lossa bulten.

Nu är det snart dags för vinterhjul, byter du själv så tänk på detta:

Gör rent anliggningsytorna ordentligt, rost och skit mellan fälgen mals ner efter ett tag och då släpper trycket på bultarna och hjulet lossar. Särskilt viktigt på aluminiumfälgar, större anliggningsyta och den är helt stum när man drar bulten. Tappade hjul är inte helt ovanligt heller...

Lite fett runt navet

Smörj bultarna ordentligt, och dra låsbulten lite försiktigt.

Behöver du låsbultar? Har du inga extrema fälgar och däck och inte bor mitt i ghettot så kan du ju slippa en hel del problem...
av marnilss
De låsbultarna jag hade blev sköra som glas när man svetsade i dem. Det gick inte att ta i alls, utan bulten som jag svetsade på bröts loss direkt med lite av låsbultens material på.

De var Volvos original till en 440.

/Marcus
Användarvisningsbild
av G-kraft
Hade samma problem , med formerna på nyckeln....men ETT gott råd...kanske de flesta vet,,,att man inte skall använda maskin upplåsning av låsbultar...gör det för hand, både dit skruvning av låset och att skruva av...har gjort det nu på föräldrarnas s60 i ca 4 år utan problem, både under vintern och sommar, samt jag använder koppar pasta ständigt..

Skiftade hjulen mellan axlarna idag och det blev m[…]

Samma lika steg och tidsplan för mig.

Hej Jag vet att detta har diskuterats tidigare men[…]

Är kolvar och dess ringar utbytta eller gar[…]