crumpets skrev:Faktum är att jag var på intervju på ett ställe där man inte fick ha telefonen med sig in ens :(, och man blev visiterad + metalldetektor varje gång man skulle in på arbetsplatsen. På grund av att de inte litade på att personalen inte skulle stjäla från lagren :roll:
Gud log dock mot mig och gav oss en finanskris som initierade ett anställningsstopp hos dem. Fy fan för att vara på en sån arbetplats... Kan iofs ha varit fotoförbud där jag tog kaffemuggsbilden men sålänge den inte avslöjar företagshemligheter eller understödjer industrispionage på något sätt har jag svårt att tro att jag skulle bli fälld nånstans för den.
Råder fotoförbud så är det inte motivet som avgör. Det är att du fotat ändå trots förbud. Även om du fotat undersidan av dina tår eller insidan av din egen ficka är det straffbart.
Har en bekant som just blivit anmäld av arbetsgivaren samt direkt fått en halv lön suspenderad för detta. Motivet? Instrumentpanelen i tjänstebilen då han inte visste vad en lampa betydde i panelen som han då skulle försöka förklara om vid ett senare möte med servicepersonalen.
Glatt tog han fram mobilen och visade bilden, frågan kom när och var bilden togs och ärligt sa han: På gården när jag åkte härifrån imorse, det brukar ju uppkomma när vi startar härifrån. Hade han svarat hemma eller på stan vore det ok, men nu var det på gården. Han försökte krypa och ändra sej om var bilden var tagen men det gick inte.
Han söker nu annat jobb efter den smällen.