Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

cybermunk skrev:Vad tror du det kommer satsas på för typ av kärror ?? Blir det mer mot BMW eller mot Spykers nuvarande utbud??
Själv skulle jag vilja se att dom går lite tillbaka i tiden ex en ny SAAB 99:a :)
Det är en som jag ser det riktig Ur SAAB :)
Det hoppas jag verkligen inte :!:. Det enda arvet man behållt är väl den välvda rutan. Och kanske lite av instrumenteringslayouten. I övrigt så är det nog omöjligt att formmässigt efterlikna 99:an.
Nej, jag hoppas att de saab:ska ingenjörerna ska få fortsätta producera egensinniga lösningar när det gäller motorer, drivlinor och design så att saab känns igen som ett eget märke och inte en dussinvagn. Men det vore ju förträffligt om kvalitetsingenjörerna oxå fick inflytande för en gångs skull..

Jag tror att saab, åtminstone under kommande 9-5:ans livscykel, kommer få fortsätta att göra bilar för massan. Sedan när man hittat en emissions"acceptabel" lösning på motor + drivlina så kommer nog modellprogrammet breddas. Kanske redan till nästa 9-3, om det hinns med?

/Matz
Jag tror SAAB får akta sig för att låtsas som det regnar och fortsätta vara ett "vanligt" bilmärke. SAAB måste ändra inriktning och nicha in sig. Annars kommer samma kris snart igen.
9-4X har väl varit närmast klar i upp mot ett år vid det här laget? Ska tillverkas i Mexico (enligt gamla planer) och är baserad på någon slags Cadillac har jag för mig.
~Kalle~ skrev:Tillexempel en 9-1 :)

(Varför börjar alla modellnamn med 9?)
Nej, SAAB 91 (Safir) var ett flygplan. Jag tror det var den sista flygplantypen som tillverkades i Trollhättan. Kanske därför som man fortsatt modellserien med SAAB 92 osv.

Bild
Saab 9-5
Sedanen visades upp på Frankfurtmässan förra året. Nu står den färdig och en förserie har tillverkats. Förmodligen kan serieprodukltionen starta i Trollhättan redan i april i år.
Bilen bygger på samma GM-plattform som Opel Insignia och flera motoralternativ kommer att bli samma, bland annat en 1,6-liters turbomotor som ger 180 hästar. 9-5 kommer också att erbjudas med betydligt kraftigare bensinare samt två olika dieselmotorer.
Saab är nu i slutskedet av testerna av kombin. Modellen har ännu inte visats upp officiellt, men den kan komma att presenteras redan på bilsalongen i Geneve i vår.

Saab 9-4X
Bilen står testad och klar i Saabs lokaler, färdig för produktion. Modellen kan bli en allvarlig konkurrent för bland andra Volvo XC60 och Audi Q5. Tillverkningen kommer att köpas av General Motors, den dealen ingår i Spykers affär med GM. Tidigare har GM sagt att 9-4X kommer att byggas i Mexiko och 9-4X kan finnas till försäljning redan 2011.

Saab 9-3
Planer finns för en ny 9-3:a. Och det här kan vara bilen som på allvar ger Saab en plats på bilmarknaden igen. Om Saab nu lyckas hitta en bra plattform för bilen så kan den stå klar 2012.

Saab AeroX
Spykers Victor Müller blev mäkta imponerad när han såg konceptbilen AeroX och utbrast "Den ska inte stå på muséum. Den ska vi bygga". Möjligen kan detta komma att ske i en liten serie, Spyker har rutin på attt bygga bilar i små serier. Men i dagsläget finns inga pengar för att sätta denna plan i verket.
http://www.expressen.se/motor/1.1859844 ... -nya-bilar

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tänk er den sistnämnda med en sisådär 700-800hk. Kan nog bli en riktig nishbil.
Helt sjukt att det krävdes en konkurs för att få ordning på modellprogrammet.

Jag hoppas verkligen att Saab får ut sin nya 9-5 snart och att folk verkligen vågar köpa. Annars blir det nog svårt för Spyker att hålla lådan igång. Risken för nedläggning är ju långt ifrån över, man måste börja sälja också...
Det kommer inte funka.

SAAB kommer bara överleva om man bygger lyxbilar som har ordentliga ekonomiska marginaler.

Om 95 skall konkurrera med Audi, Mercedes osv, måste skinnklädseln vara lika välsydd som på ett par Crockett & Jones engelska herrskor. Man kan inte snacka sig in i premiumklassen.
Måste säga att nya 9-5:an är riktigt snygg.
Jag har tidigare sågat den för att den inte verkar komma i miljöversion, speciellt då för svenska marknaden.
Men nu när miljöbilsförmånerna verkar tas bort är det nog inte fel att ta fram en snål diesel istället.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]