Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#1518265
Allinug skrev: mån 07 nov 2022, 19:43 Nu lär väl inköpen av elbilar minska rejält, och elbehoven därmed minska, när klimatbonusen för bilar tas bort i övermorgon. Så allt kanske ordnar sig till slut, även om jag inte begriper hur. :-(
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ ... lar-slopas
Lär inte påverka elpriset nämnvärt. Dessutom verkar malus för bilar med höga utsläpp vara kvar. Statens utgifter minskar något. Intäkterna består.
klimatbonusen-upphor-den-8-november
av Lövet
#1518267
Diskussioner om elbil är bättre vi kör i den avsedda tråden för det. Det är som sagt inte elbilar som orsakat sista tidens elpriser.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1518272
Camel skrev: mån 07 nov 2022, 13:20
Det samhället behöver är ett elkraftsystem som uppfyller samhällets behov.

[…]

Det borde utgå straffavgifter om man producerar elenergi utan att samtidigt uppfylla elnätets behov.
Problemet där är väl att samhällets behov inte sammanfaller med elsystemets behov. Kärnkraft är inget man taktar upp eller ner så enkelt vid ändringar i efterfrågan, på samma sätt som det går att styra rotationsenergi i vatten- eller vindkraftverk. Kärnkraft utgår ifrån att man inte har några andra energisystem.

Samhället består också av människor och deras behov, t ex trygghet. Om människor känner sig oroliga eller mår dåligt av hur energin produceras, t ex av riskerna de upplever eller olägenheterna som energislaget medför, så uppfyller elsystemet inte samhällets behov, eftersom det inte uppfyller människornas behov av trygghet och ro.

Det är väl dessutom väldigt bra att vanliga människor kan engagera sig i energifrågor, och vara med och påverka både sin egen ekonomi och sin klimatpåverkan?
Användarvisningsbild
av Allinug
#1518273
Camel skrev: mån 07 nov 2022, 20:12
Allinug skrev: mån 07 nov 2022, 19:43 Nu lär väl inköpen av elbilar minska rejält, och elbehoven därmed minska, när klimatbonusen för bilar tas bort i övermorgon. Så allt kanske ordnar sig till slut, även om jag inte begriper hur. :-(
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ ... lar-slopas
Lär inte påverka elpriset nämnvärt. Dessutom verkar malus för bilar med höga utsläpp vara kvar. Statens utgifter minskar något. Intäkterna består.
klimatbonusen-upphor-den-8-november
Jag tänkte på den förväntade ökningen av elkraft som skulle krävas de närmaste 10-20 åren pga att folk skulle köpa elbilar. Den ökningen kanske planar ut eftersom varken elen är billig eller elbilarna blir billigare.
av Lövet
#1518275
Grejen att elbilar skulle ha så stort behov måste redas ut en gång för alla: Inte ens i Norge med extremt mycket fler elbilar än oss har andel över 1%.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1518278
Lövet skrev: mån 07 nov 2022, 20:53 Grejen att elbilar skulle ha så stort behov måste redas ut en gång för alla: Inte ens i Norge med extremt mycket fler elbilar än oss har andel över 1%.

Ha ha .... det kan sägas 1000 ggr men kommer aldrig gå in i skallen på folk ändå... precis som en del andra djupt rotade missuppfattningar.

Prognosen pekar ju på att elförbrukning kommer fördubblas men inte pga elbilar.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1518281
Jag såg någon siffra på 12 TWh om alla skulle byta. Det påverkar kanske hur effekttoppar kan komma att se ut? Eller hur de nu kanske kommer att utebli?
av Lövet
#1518288
Allinug skrev: mån 07 nov 2022, 21:13 Jag såg någon siffra på 12 TWh om alla skulle byta. Det påverkar kanske hur effekttoppar kan komma att se ut? Eller hur de nu kanske kommer att utebli?
elbilar laddar man nattetid. Det hjälper snarare till att jämna ut förbrukningen över dygnet.
Användarvisningsbild
av Camel
#1518295
Allinug skrev:
Camel skrev: mån 07 nov 2022, 13:20
Det samhället behöver är ett elkraftsystem som uppfyller samhällets behov.

[…]

Det borde utgå straffavgifter om man producerar elenergi utan att samtidigt uppfylla elnätets behov.
Problemet där är väl att samhällets behov inte sammanfaller med elsystemets behov.
Det beror på vilket samhälle man vill ha. Ett samhälle med energibrist och/eller energifattigdom vill inte jag ha. Vad föredrar du? Man kan inte både ha kakan och äta upp den.

Allinug skrev:Kärnkraft är inget man taktar upp eller ner så enkelt vid ändringar i efterfrågan, på samma sätt som det går att styra rotationsenergi i vatten- eller vindkraftverk. Kärnkraft utgår ifrån att man inte har några andra energisystem.
Kärnkraft kan visst regleras, men detta undviks eftersom det inte är optimalt. Inom visst lastområde är det dock rimligt att reglera kärnkraft. I Sverige används inte kärnkraft för reglering men i andra länder förekommer det. Vattenkraften används för lastreglering i Sverige. Förr räckte det att man lastreglerade de normala dygnsvariationerna mellan dag/natt-förbrukning med vattenkraft och kärnkraften gick kontinuerligt. Nu måste man reglera oftare, ibland flera gånger per dygn eftersom vi har en större mängd intermittent produktion som kommer och går, dessutom med större amplitud efetrsom vi har lagt ner basproduktion.... Det sliter mera på utrustningen i vattenkraftverken. Vems konto ska belastas med de ökade kostnader det medför tycker du? Och vad händer om vi lägger ner resten av kärnkraften och ersätter denna med ännu mera intermittent produktion som kommer och går? Med tillkommande elförbrukning i samhället hamnar vi till slut utanför vattenkraftens effektreglerområde och kanske även energireglerområde eftersom tillrinningen i vattenmagasinen inte är oändlig. De intermittenta energislagen förutsätter att någon annan kraftproduktion fixar alla problem åt dom. Utan kostnader för de intermittenta energislagen. Om de skulle betala alla de kostnader som uppstår så skulle kalkylen haverera. Nu är det elkonsumenterna som betalar. Mest visa höjda elnätsavgifter, men även till stor del i de fluktuerade höga elpriserna.


Allinug skrev:Samhället består också av människor och deras behov, t ex trygghet. Om människor känner sig oroliga eller mår dåligt av hur energin produceras, t ex av riskerna de upplever eller olägenheterna som energislaget medför, så uppfyller elsystemet inte samhällets behov, eftersom det inte uppfyller människornas behov av trygghet och ro.
I dagens samhälle är det många människor som är mycket oroliga för helt andra saker än kärnkraft när det kommer till trygghet och oro... Inte heller de höga elpriserna är det man mest oroar sig över, även om det är fler som oroar sig över höga elpriser än för kärnkraft om man tittar på undersökningar. Vilken oro ska ha förtur? Vem ska bestämma vilken typ av oro som ska styra samhället? Ska oro vinna över objektiva fakta i beslut? Personligen är jag starkt orolig för konsekvenserna av fobibaserad, idealistisk och progressiv energipolitik som medför ett havererat elenergisystem, havererad säkerhetspolitik, havererad samhällsutveckling samt havererad klimatnytta. Titta på Tyskland, de ligger före oss i denna tokiga energipolitik på alla de punkter jag räknar upp. Helt i onödan. Pga av oro och kärnkraftsfobi. Nu är de oroliga över verkliga problem som energibrist och höga energipriser istället. Vi ska inte gå samma väg.


Allinug skrev:Det är väl dessutom väldigt bra att vanliga människor kan engagera sig i energifrågor, och vara med och påverka både sin egen ekonomi och sin klimatpåverkan?
Det är utmärkt om fler ville engagera sig. Dock önskar jag att fakta och faktiska förhållanden kunde respekteras bättre. Idag verkar det vara mest ytterkanterna som engagerar sig antingen fanatiskt, fobibaserat eller egenintressebaserat. Den breda oengagerade massan är mest orolig för situationen som uppstår. Men de engagerar sig inte, de orkar inte sätta sig in i fakta och faktiska förhållanden. De blir ett lätt offer för ytterkanterna och deras argumentation. När det kommer till energipolitiken, är den gröna rörelsen en sådan ytterkant. Inom andra samhällsområden finns andra ytterkanter...
Användarvisningsbild
av Camel
#1518302
Allinug skrev:Jag såg någon siffra på 12 TWh om alla skulle byta. Det påverkar kanske hur effekttoppar kan komma att se ut? Eller hur de nu kanske kommer att utebli?
När det kommer till elbilar så är de inget större problem energimässigt. Som någon påpekade kan de dessutom bidra med systemtjänster som utjämning. Men de förbrukar el, det kommer man inte ifrån. Och då exporteras motsvarande mängd mindre det kommer man inte ifrån. Det är inget energiproblem i Sverige med detta. I alla fall inte idag. Men klimatnyttan med elbilar försämras om det land vi skulle exporterat den elen till har sämre klimategenskaper i sin elproduktion. Men å andra sidan ersätter elbilen ofta förbrukning av fossilt bränsle, så kalkylen blir ändå positiv. Det tråkiga är dock att den inte alls blir så bra totalt sett som behövs. Men det är en annan diskussion. Vad gäller elbilars påverkan på elpriserna så är den närmast obefintlig idag. Men om elbilar är införda till 100% så uppstår ju risk för ökade marginalpriseffekter om inga andra ändringar görs i spotprismodellen som nu råder. Även energimässigt kan det uppstå marginaleffekter i framtiden om de 10-15 TWh som anses gå åt för elbilar (personbilar) konkurrerar med t.ex. vätgasframställning och den utjämnande effekt som den antas kunna ha när vätgasframställning görs under tider på dygnet när övrig förbrukning är låg och det är gynnsamt att ladda t.ex. elbilar. Men detta är ett mycket komplext område, och idag vet ingen exakt hur detta slutar. En stor svårighet i detta är ju att själva elproduktionen tenderar att bli allt mer intermittent och icke planerbar.

En slutsats är dock säker: Om det inte råder balans mellan produktion och efterfrågan på el så stiger elpriserna. Det gäller även el till elbilar som laddas on-grid med dagens struktur.
  • 1
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 280

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.