Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Peter.H
Javisst när det gäller kallstarter och etanoldrift så finns det som sagt redan en rad färdiga lösningar för kommande etanolbilar, och för övriga konverterade fordon klarar i regel dom flesta av rena kallstarter ner till iaf strax under nollan utan några som helst problem och vid ännu lägre temperaturer för vissa, detta bland annat beroende på konverterings metod osv.

Och med någon form av förvärmning, tex motorvärmare, bränslevärmare osv finns inga alls sådana problem oavsett etanol halt, så visst finns det lösningar, fattas bara annat. :)
Användarvisningsbild
av CarMan
Peter.H skrev:Så ansluter sig ännu en "etanolmupp" och som har över 13000 mil och 7 år enbart positiva erfarenheter av etanol och konverterade motorer, med egna kontakter från säkert tusentals och kan i ärlighetens namn säga att av alla dessa så har det kanske varit ett par stycken som totalt vägrat att ens lyssna på erfarenheten, men sådan människor kommer det alltid att finnas.

Men man ska även ha klart för sig att det i dag är tiotusentals (uppskattningsvis) som även under lång tid utan problem dubbeltankar sina befintliga fordon, för att inte nämna dom tusentals som enkelt konverterat sina fordon och använder dessa utan problem även under mycket lång tid.
Och med den allt större samlade erfarenheten säger tämligen enhälligt att riskerna osv osv inte är större med etanol än med bensin, att det ska vara så svårt för en del att förstå det och visst naturligtvis ska det finnas kritik, självklart men då ska det också vara på säkra grunder.

Så dom som känner sig träffade finns det mycket att botanisera om detta intressanta ämne som bara växer! Och så inte bara siten "Bibeln", och slutligen skulle inte lite rättstavning sitta fel, ingen nämd ingen glömd. :wink:

"spritmissbrukande helnykterist och ej miljömupp"
jag har inget imot dom som konverterar eller dubbeltanker. bara det att jag tycker det är fel att "möra" riskerna.

har försökt hitta konkreta bevis på etanolforumet, men hittar inget.
det är bara massa mäniskor som slår sig för bröstet & sägera att allt funkar fin fint
man kan tillomed läsa att en amason går att köra på 100% E85 helt utan modifiering & den drar inte en enda droppe med bränsle...

Uppenbarligen så har många inte koll på vad dom sysler med! drar inte bilen mer går den magert & det vej ju ialla fall dom flästa, men tydligen inte alla!
av Peter.H
Varför mörka riskerna? Det tjänar ingen på,, och vad är det egentligen för bevis du är ute efter? Och letar du lite till ska du se att även du hittar dessa "bevis", var så säker.
Javisst det kan även jag,, hålla med om att det inte är riktigt rätt att med en gammal Amazon rakt av kan köra på E85 utan någon modifiering då går den helt klart för snålt då det inte med en sådan finns minsta reglering och visst det förekommer säkert dom som inte har koll på vad dom pysslar med, men så är det väl i alla sammanhang, eller hur?
Användarvisningsbild
av CarMan
en sak är ju den där bruna sörjan alla får på komponenterna, vad är det för nått?
deta hittar jag inget svar på.
jag gissar att det myck möljigt kan vara etanolen i E85 som får nån metall att korigera.
detta anser jag vara en av sakerna som talatr för att biltitverkarna har gjort en riktig bedömning när dom bytt bränsle rör till rostfria & nickelbehandlar fulerailen, samt uppdaterat tankarmaturen med annat kretskort.

Men jag har bara hittat komentarer dr man anser att detta ersäter sot. frågan är hur killen som lagt sina spridare i en balja E85 kan få nått brunt på dom, dom är ju inte i drift & kan då inte "sota"

Petar.H du är den enda hitills som inte gjort taggarna rakt ut, bara föra att jag inte delar vissa åsikter.
jag tror att visa saketr biltilverkerna gör är nödvändiga för att få en lika stabil motor som en ren bensinare.
av Peter.H
Ja angående detta med den bruna smörjan/kletet är även för mig ett nytt fenomen som nu plötsligt dykt upp i flera fall, om det sedan finns en koppling till etanolen förefaller just nu oklart, men detta ska naturligtvis inte mörkas på något sätt!
Likaså vore det konstigt med i så fall att inte FFVarna också skulle ha liknande problem om det nu inte beror på diverse åtgärder mot detta, för inte om detta har jag hört i från kontakter i Brasilien och USA, där även konverteringar länge förekommit och som i tex Brasilien där samtliga importörer där i bland annat Volvo godkänt etanolblandningar på upp till 30% i helt vanliga bilar utan problem.

Jag kan faktiskt inte svara på detta och rent historie mässigt med att så pass många ändå kört vanliga motorer med alla möjliga blandningar av etanol utan att råkat ut för detta ställer vissa funderingar, men visst om det nu framkommer att det nu skulle bero på etanolen så får vi naturligtvis ta ställning till det då, självklart.

Sedan kan vi naturligtvis inte på långa vägar mäta oss "hempulare" med det biltillverkare kommer fram till, men samtidigt kan med det vända på steken, om alla dessa alla åtgärder verkligen är/varit nödvändiga, med tanke på att så många nu kör på etanol utan uppenbara problem.
Och visst det förekommer även i dom "tunga" etanolländerna som Brasilien nickelbehandlade/rostfria delar av vissa delar i bränslesystemen, men efter ett antal kontakter med tex ford folk säger dom tex att tankarmaturen är densamma i FFV Focusen som i bensin diton, om den sedan är "förstärkt" i alla bilar förefaller inte historien.

För utan att verka bli för patriotisk så visar ändock att den samlade erfarenheten på att det inte inneburit större problem med befintliga prylar i en bensinmotor och sådana "incidenter" brukar ju som bekant komma tämligen snabbt.

Har själv haft en del ovetenskapliga tester med just inriktning på den påstådda korrosiviteten hos etanol både med prylar i drift och sådana som bara legat i blöt, och där är min erfarenhet ingen skillnad mot med bensin.

Nä slutligen så tjänar det ingenting att "vända taggarna ut" utan det alla har igen är att köra med så öppna kort som möjligt, ett exempel på det att det förekommit olika pajkastningar mellan tex gas/el/etanolförespråkare mm men detta är bara destruktivt, för alla allternativ kommer helt klart att behövas och det är en tämligen enad forskarpanel överens om och kritik ska naturligtvis finnas med.

Ursäkta förövrigt för egen del för ev off topic i denna tråd :)
av martin1g
Peter.H skrev:Nä slutligen så tjänar det ingenting att "vända taggarna ut" utan det alla har igen är att köra med så öppna kort som möjligt, ett exempel på det att det förekommit olika pajkastningar mellan tex gas/el/etanolförespråkare mm men detta är bara destruktivt, för alla allternativ kommer helt klart att behövas och det är en tämligen enad forskarpanel överens om och kritik ska naturligtvis finnas med.

:arrow: Ja detta håller jag absolut med om, meningen med forum som detta är att få och utbyta information. Både en demokratisk och informativ process som vi ska vara glada att vi har!! :D
Användarvisningsbild
av falcon
Att E85 skulle förstöra soppaslangar osv som många säger, är ngt som jag och kompis fick för oss och kolla så vi tog en slangstump från en 745 -88 och en från en bmw 5 serie 01 eller 02 (kommer inte ihåg exakt)

Vi klippte dom i ca 10cm bitar och lade dom i en flaska med rent E85.
detta var i juni 05, så när jag läste denna tråd kom jag i håg att vi hade lagt stumparna i blöt, så jag kikade ut i garaget och hittade flasken med "provet". jag är ingen expert och testet gjordes bara för att se om slangarna pallade för E85( om dom inte gjorde det så borde det synas på ngt sätt efter nästen 1 år i en E85 eller?? )
Och vad jag kan se så är dom inte påverkade på ngt sätt, ska prov trycka dom vad ngt tillfälle.

//Peter
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
CarMan skrev:Petar.H du är den enda hitills som inte gjort taggarna rakt ut, bara föra att jag inte delar vissa åsikter.
Delar vissa åsikter??? Det som disskusionen här och nu består av är om man väljer att tro att de åtgärder som biltillverkarna vidtagit på sin FFV-bilar verkligen är nödvändiga bl a. Återigen väljer jag att tro på den erfarenhet som finns runt om i landet än en biltillverkare som inte kan påvisa varför man gjort de åtgärder man gjort! Och sen om man "vänder taggarna utåt" bara för att man inte är av samma åsikt.....jaja....

//David
Användarvisningsbild
av CarMan
Nybbe_gefle skrev:
CarMan skrev:Petar.H du är den enda hitills som inte gjort taggarna rakt ut, bara föra att jag inte delar vissa åsikter.
Delar vissa åsikter??? Det som disskusionen här och nu består av är om man väljer att tro att de åtgärder som biltillverkarna vidtagit på sin FFV-bilar verkligen är nödvändiga bl a. Återigen väljer jag att tro på den erfarenhet som finns runt om i landet än en biltillverkare som inte kan påvisa varför man gjort de åtgärder man gjort! Och sen om man "vänder taggarna utåt" bara för att man inte är av samma åsikt.....jaja....

//David
Dom visar ju varför dom gjort åtgärderna.
varför har man nickelbalagt fulerailen, jo för att den inte ska kunna korigera.
varför ha man 1000 mils intervall, jo för oljan pallar inte mer.

det finns en förklaring till varje åtgärd.

den enda åtgärden jeg inte fått hudra kläm på är varför man vill ha en tankmätare som arbetar med växelström istället för likspänning? detta fördyrar massor, då man inte har växelström i bilen & måste byga en omvandlare, bara för att kunna köra denna tankmätare.
låter som mycke besvär i onöden??? Nä det måst finnas en rimlig förklaring hä med.
får man mindre gnist bildningpå det viset?
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
CarMan skrev:[
Dom visar ju varför dom gjort åtgärderna.
varför har man nickelbalagt fulerailen, jo för att den inte ska kunna korigera.
varför ha man 1000 mils intervall, jo för oljan pallar inte mer.

det finns en förklaring till varje åtgärd.

den enda åtgärden jeg inte fått hudra kläm på är varför man vill ha en tankmätare som arbetar med växelström istället för likspänning? detta fördyrar massor, då man inte har växelström i bilen & måste byga en omvandlare, bara för att kunna köra denna tankmätare.
låter som mycke besvär i onöden??? Nä det måst finnas en rimlig förklaring hä med.
får man mindre gnist bildningpå det viset?
Men sitter det inte växelströmmsgeneratorer i de flesta moderna bilar??? Det skulle vara kul att få höra motiveringen och förklaringen till åtgärderna! Jag har själv inte läst något mer djuplodande (finns det offentligt eller vill tillverkarna hålla det dolt?). förklaring annat än att det är "hörsägen". Har du några länkar som underbygger anledningarna?

//David[/b]
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 14
Ökad komfort med 17”

Däckdimensionen 245/55R18 är vad jag sku[…]

Då förstår jag. Det kan vara v&au[…]

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]