Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

kamilenski skrev:Då det anses vara ofint att ställa frågan bland Volvotrådar, ställs den här :-)
Vad anser ni om dessa Franska juveler?
Gamla franska bilar är helt underbara att köra, har bl.a ägt en Peugeot 404 årsmodell 1970, jäkla vilka sköna framstolar den hadde... jag har även ägt några Renault 4 "Apgunga"... franska bilar från 50-60 och 70-talet är sköna glidare !!!! 8)
-
Folk har oftast ganska "fyrkantiga" åsikter om franska bilar. Jag kan kanske hålla med om att dom har något fler teknikmässiga stolpskott än många andra märken, men våra "svenska kvalitetsbilar" är ju inte fria från sånt dom heller. Bakrutetorkare som packar ihop, spjällhus, virvelspjäll, vevhusventilation, framvagn, fyrhjulsdrift, kroniskt ryckiga automatlådor... men då det är ett märke man gillar är man tolerant och då heter det "typfel". :) Samma gäller tyskarna. Dom är ungefär lika överskattade som fransmännen är underskattade. :lol:

Man ska inte heller glömma att den franska bilindustrin är typ tio gånger större än den svenska. Tre stora tillverkare som alla har ett brett modellutbud och tillsammans säljer dom miljoner. Så många kunder som dom har så måste dom ju göra NÅGOT rätt, och det kan inte bara vara priset dom säljer på för då skulle folk köpa koreanskt istället.

När det gäller franska bilar genaliserar man också gärna och avfärdar ALLA modeller från ALLA tre tillverkare som oanvändbara när man råkat ut för en Renault som käkar glödlampor. En Audi som kräver byte av halva framvagnen inför varje besiktning är liksom inget problem i jämförelse, man köper gärna en till.

Peugeot 406 är t.ex en kanonbil. 306 likaså. Citroën C5 av äldre snitt må vara ful som stryk i mina ögon men det är otroligt mycket bil för pengarna, särskilt som begagnad pga det skamfilade ryktet som alla franska bilar fortfarande dras med. Trevlig att köra och inte alls lika strulig som vissa (gärna ägare av ofelbara svenska eller tyska bilar) vill påstå. Nya C5:an skulle jag bra kunna tänka mig att äga. 508 är för ny på marknaden ännu för att eventuella typfel ska ha hunnit visa sig men ägarna verkar vara nöjda med dem. Jag har bara torrsuttit men gillade vad jag såg. C6:an är behagligt anti-tysk på ett bra vis. Den försöker inte vara snabb och macho utan satsar istället på komforten, som det anstår en fransman. Det fasta rattcentrumet är kanske lite udda men en positiv bieffekt av detta är ju att man kan göra airbagen effektivare när den itne behöver vara symmetriskt rund.

En trist grej med Citroën är att ekonomerna tvingat dem dela mer och mer delar med koncernsyskonet Peugeot. Toppen var nådd med DS-modellen som ju var 50 år före sin tid i mångt och mycket. Sedan dess har det bara gått nerför och gasvätskefjädringen är numera reducerad till att vara ett tillval, och bara i C5:an. C6:an säljer så lite så den räknar jag inte.
torbjorn_75 skrev:Peugeot? Då kan man lika gärna gå.
Tydligen fler som tycker så :shock:

"PSA Peugeot Citroën skär ned 8 000 jobb och stänger en fabrik, det meddelade den förlusttyngda bilkoncernen"
Vojje skrev:
torbjorn_75 skrev:Peugeot? Då kan man lika gärna gå.
Tydligen fler som tycker så :shock:

"PSA Peugeot Citroën skär ned 8 000 jobb och stänger en fabrik, det meddelade den förlusttyngda bilkoncernen"

Det var som f*n :(
Franska bilar är "oftast" bara skit, däremot så kan dom göra bra motorer bara dom slutade att använda sitt eget elektronikskit, som typ Lukas fast ännu värre.

Kvack Kvack sa Grodorna :-O)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 20

På min förra XC70 märkte jag samma[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen? Nej, iallafall inte n&ar[…]

Det är ju en dieselmotor i bilen och vid norm[…]