Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1479606
EPSON skrev: fre 17 dec 2021, 14:49
VolvoB20 skrev: fre 17 dec 2021, 13:15
EPSON skrev: fre 17 dec 2021, 11:29 Efter att ha läst rapporten https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... ila_H9B348
ser jag att subventionsinriktning eller miljöskattelättnader kanske bör riktas mot fordonstillverkarna gällande elbilar. Utfallet med det vore att inköpskostnaden för folk avsevärt reduceras och miljöomställningen smidigare accepteras.
Rapporten pekar på bl.a Citat" Även sociala frågor kan behöva få ökat fokus. Elektrifieringen och ökad andel förnybar energi kan riskera att öka klyftorna i transportsystemet. Höginkomsttagare kan anpassa sig till högre drivmedelspriser genom att köpa en elbil som ger en låg rörlig körkostnad. Dessutom kanske elbilen kommer gynnas i olika lokala sammanhang, exempelvis miljözoner eller genom subventionerad laddning vid arbetsplatsen. Samtidigt finns en grupp i samhället som inte har råd att köpa en elbil och som kan komma behöva hantera ett successivt ökat pris för bensin och diesel i takt med att biodriv- medelsinblandningen ökar. Inom vissa socioekonomiska grupper är ett lågt bilinnehav och lågt biltrafikarbete inte heller alltid en självvald situation.
Det kan behövas en bredare diskussion om hur styrmedel och åtgärder för ett mer transporteffektivt samhälle, tillsammans med åtgärder som även gör en resurseffektiv elektrifiering mer tillgänglig för bredare grupper i samhället, kan överbrygga sociala klyftor. Om insatserna samtidigt minskar behovet av fossila drivmedel är det en positiv sidonytta men huvudnyttan skulle vara ökad tillgänglighet och ett mer inkluderande transportsystem.
" Slut citat.
Men det där är väl en av utredingarna som man skiter helt och hållet i.

Man skulle ju tex hjälpa folk på landsbygden som inte har alterantiv som buss och tunelbana eller köpa en sprillans ny elbil för att ta sig till jobbet tex lovade man ju.

Sedan lägger man fram förslaget att skrota reseavdraget som ju är ett rent slag under bältet och sänker de grupperna helt och hållet.
- På vilket sätt skulle dom hjälpa och vilka lovade detta menar du??
Är detta den utredning du hänvisar till?
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... betsresor/
Ja, exakt. Ygeman stod ju i TV och lovade hjälp till de som bodde illa till utan möjliga alternativ till bil.

Sedan lade man fram det förslaget som rycker undan mattan för dessa personer fullständigt. Så mycket för det löftet.

Med den nya modellen är det avståndet mellan bostaden och arbetsplatsen som avgör storleken på skattereduktionen. Varken färdmedel eller kostnaderna för resorna föreslås ha någon betydelse
..


Så bor du i gledbyggd med enda alternativet är en gammal bil som kostar att köra får du en sjuk höjning av kostnaden för att ta dig till jobbet (upp till 21.000 kr såg jag). Men bir du i stan med tunnelbana eller buss utanför dörren får du mer pengar i plånboken.

Edit: Glesbygd är fel term, en stor del av de som bor utanför storstan i allmänhet har inte tillgång till buss och tunnelbana utan är tvingade till bil om de vill ta sig till jobbet.
av Bannad
#1479611
VolvoB20 skrev: fre 17 dec 2021, 18:33
EPSON skrev: fre 17 dec 2021, 14:49
VolvoB20 skrev: fre 17 dec 2021, 13:15

Men det där är väl en av utredingarna som man skiter helt och hållet i.

Man skulle ju tex hjälpa folk på landsbygden som inte har alterantiv som buss och tunelbana eller köpa en sprillans ny elbil för att ta sig till jobbet tex lovade man ju.

Sedan lägger man fram förslaget att skrota reseavdraget som ju är ett rent slag under bältet och sänker de grupperna helt och hållet.
- På vilket sätt skulle dom hjälpa och vilka lovade detta menar du??
Är detta den utredning du hänvisar till?
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... betsresor/
Ja, exakt. Ygeman stod ju i TV och lovade hjälp till de som bodde illa till utan möjliga alternativ till bil.

Sedan lade man fram det förslaget som rycker undan mattan för dessa personer fullständigt. Så mycket för det löftet.

Med den nya modellen är det avståndet mellan bostaden och arbetsplatsen som avgör storleken på skattereduktionen. Varken färdmedel eller kostnaderna för resorna föreslås ha någon betydelse
..


Så bor du i gledbyggd med enda alternativet är en gammal bil som kostar att köra får du en sjuk höjning av kostnaden för att ta dig till jobbet (upp till 21.000 kr såg jag). Men bir du i stan med tunnelbana eller buss utanför dörren får du mer pengar i plånboken.

Edit: Glesbygd är fel term, en stor del av de som bor utanför storstan i allmänhet har inte tillgång till buss och tunnelbana utan är tvingade till bil om de vill ta sig till jobbet.
Nu har det politiska fältet ändrats, MP är inte i regeringsställning (jag tänker påbiträdande finansminister Åsa Lindhagen som förespråkare) Och Ygeman har sadlat om till integration/migrationsminister. Därav ritas den miljöpolitiska kartan om. Vilket är mindre bra för Svedalas befolkning i avseende för politiska beslut och i slutändan trovärdighet.
Senast redigerad av 1 Bannad, redigerad totalt 0 gånger.
av Bannad
#1479612
joel80 skrev: fre 17 dec 2021, 18:25
EPSON skrev:Generellt sett är de äldre en grupp som har små eller kanske inte några som helst möjligheter att kunna påverka sin inkomst i form av arbete, lån (bank, privat el likn), bidrag osv. I jämförelse med förvärvsarbetande, studenter, arbetslösa mfl.
Förvärsarbetare kan möjligen arbeta övertid eller komplettera med ytterligare ett arbete som genererar inkomst.
Studenter, boende i lgh kan möjligen ta ett arbete vid sidan av studier och har förhoppningsvis föräldrar som kan backa upp intäktsmässigt vid olika utgiftstoppar.
Men kärnan är, att mer än sällan har de äldre dessa förutsättningarna av helt naturliga skäl.
Det är rätt få pensionärer som lever så fattigt. (Sjukt tragiskt att det finns ett visst antal, men väldigt många av dagens pensionärer har det skapligt bra ställt.)
Ska vi leta stora grupper fattiga som oftast drabbas hårdast av kostnadsökningar får vi nog kolla lite kring bl.a utlandsfödda/invandrare, långtidssjuka och grupper i utanförskap.
Det blir troligen ändå skevt då vi inte har alla siffror kring gruppers elanvändning, abonnemangsform etc.

Tror det slår så pass brett över åldersgrupper och etnicitet att det enda man troligen kan komma fram till är att det som vanligast är de fattigaste och mest utsatta som drabbas hårdast av ökade kostnader.
Nu slog du huvudet på spiken. Och ja, du har rätt, den demografiska delen är av absolut betydelse.
av Bannad
#1479617
VolvoB20 skrev: fre 17 dec 2021, 18:33
EPSON skrev: fre 17 dec 2021, 14:49
VolvoB20 skrev: fre 17 dec 2021, 13:15

Men det där är väl en av utredingarna som man skiter helt och hållet i.

Man skulle ju tex hjälpa folk på landsbygden som inte har alterantiv som buss och tunelbana eller köpa en sprillans ny elbil för att ta sig till jobbet tex lovade man ju.

Sedan lägger man fram förslaget att skrota reseavdraget som ju är ett rent slag under bältet och sänker de grupperna helt och hållet.
- På vilket sätt skulle dom hjälpa och vilka lovade detta menar du??
Är detta den utredning du hänvisar till?
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... betsresor/
Ja, exakt. Ygeman stod ju i TV och lovade hjälp till de som bodde illa till utan möjliga alternativ till bil.

Sedan lade man fram det förslaget som rycker undan mattan för dessa personer fullständigt. Så mycket för det löftet.

Med den nya modellen är det avståndet mellan bostaden och arbetsplatsen som avgör storleken på skattereduktionen. Varken färdmedel eller kostnaderna för resorna föreslås ha någon betydelse
..


Så bor du i gledbyggd med enda alternativet är en gammal bil som kostar att köra får du en sjuk höjning av kostnaden för att ta dig till jobbet (upp till 21.000 kr såg jag). Men bir du i stan med tunnelbana eller buss utanför dörren får du mer pengar i plånboken.

Edit: Glesbygd är fel term, en stor del av de som bor utanför storstan i allmänhet har inte tillgång till buss och tunnelbana utan är tvingade till bil om de vill ta sig till jobbet.
Som jag kan se i utredningen är det storstadsbefolkningen som skall subventionera glesbygdsbefolkningen (Utanför storstaden)
En Robin Hoodsubvention om man så vill kalla det:
Citat: Det nuvarande reseavdraget föreslås ersättas med en enklare, avståndsbaserad och färdmedelsneutral skattereduktion. En promemoria med förslaget går i dag ut på remiss. Med förslaget får fler pendlare skattelättnad jämfört med i dag, och reglerna blir enklare att tillämpa. Förslaget innebär en omfördelning av resurser från personer som bor i storstadsområden till personer som bor i övriga delar av landet" Slut citat.

Därtill skall tilläggas att den statliga intäktseffektiva trängselskatten (ca 240 miljoner- 2020) föga skall involveras vilket är förvånansvärt i och med att ett av direktiven för införandet var bl.a miljömässigt.
Senast redigerad av 1 Bannad, redigerad totalt 0 gånger.
#1479623

EPSON skrev:
Därtill skall tilläggas att den statliga intäktseffektiva trängselskatten (ca 240 miljarder- 2020) föga skall involveras vilket är förvånansvärt i och med att ett av direktiven för införandet var bl.a miljömässigt.
Mellan beslut och införande byttes majoriteten i Stockholm Stad och man valde att lägga pengarna från trängselskatten på bl.a det enorma vägbygget förbifarten istället för att satsa på kollektivtrafiken som man gjorde under rödgrönas testperiod. Jag bodde då i Årsta och dom satte in skitbra bussförbindelse som gick direkt från Årsta in till city. Jag skippade bilen rätt ofta då för att det var smidigare med kollektivt samt rätt billigt då de hade enhetstaxa på 20kr/resa.
Bussarna dom satte in var också riktigt bra, dubbeldäckare med sköna säten.
Man slapp byta till T-bana och trängas.
#1479626
EPSON skrev: fre 17 dec 2021, 19:37
VolvoB20 skrev: fre 17 dec 2021, 18:33
EPSON skrev: fre 17 dec 2021, 14:49
- På vilket sätt skulle dom hjälpa och vilka lovade detta menar du??
Är detta den utredning du hänvisar till?
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... betsresor/
Ja, exakt. Ygeman stod ju i TV och lovade hjälp till de som bodde illa till utan möjliga alternativ till bil.

Sedan lade man fram det förslaget som rycker undan mattan för dessa personer fullständigt. Så mycket för det löftet.

Med den nya modellen är det avståndet mellan bostaden och arbetsplatsen som avgör storleken på skattereduktionen. Varken färdmedel eller kostnaderna för resorna föreslås ha någon betydelse
..


Så bor du i gledbyggd med enda alternativet är en gammal bil som kostar att köra får du en sjuk höjning av kostnaden för att ta dig till jobbet (upp till 21.000 kr såg jag). Men bir du i stan med tunnelbana eller buss utanför dörren får du mer pengar i plånboken.

Edit: Glesbygd är fel term, en stor del av de som bor utanför storstan i allmänhet har inte tillgång till buss och tunnelbana utan är tvingade till bil om de vill ta sig till jobbet.
Som jag kan se i utredningen är det storstadsbefolkningen som skall subventionera glesbygdsbefolkningen (Utanför storstaden)
En Robin Hoodsubvention om man så vill kalla det:
Citat: Det nuvarande reseavdraget föreslås ersättas med en enklare, avståndsbaserad och färdmedelsneutral skattereduktion. En promemoria med förslaget går i dag ut på remiss. Med förslaget får fler pendlare skattelättnad jämfört med i dag, och reglerna blir enklare att tillämpa. Förslaget innebär en omfördelning av resurser från personer som bor i storstadsområden till personer som bor i övriga delar av landet" Slut citat.

Därtill skall tilläggas att den statliga intäktseffektiva trängselskatten (ca 240 miljarder- 2020) föga skall involveras vilket är förvånansvärt i och med att ett av direktiven för införandet var bl.a miljömässigt.
Beror på vilka grupper du tittar på,

1. Avdraget minskar från 18,50 till 5 kr per mil och 0 kr första 1.5 - 3 milen. Dessa pengar omfördelas till de som åker buss och tunnelbana i stället för att köra bil.

2. Eftersom många kör bil i stan och nu mister sina avdrag går en del av dessa pengar till de som åker buss på landet och i stan. (det är den omfördelningen man pratar om).

3. Men för de som inte har en buss runt hörnet på landet är det godnatt totalt med upp till 21 tusen kronor mer i skatt per år.

De som bor utanför stan utan att ha nära till kollektivtrafik är de stora förlorarna då priset för att ta sig till jobbet skenar upp och avdragen i stort sett avskaffas.

Hur du kan kalla det "Robin Hood skatt" är svårt för mig att förstå, de som drabbas är ju folk utanför storstaden utan bra kollektivtrafik som är tvingade ta bilen för det är enda möjligheten.

Men det är kanske nya tidens Robin Hood som plågar livet ur den gruppen som inte kan ta bussen.
av Bannad
#1479635
joel80 skrev: fre 17 dec 2021, 19:56
EPSON skrev:
Därtill skall tilläggas att den statliga intäktseffektiva trängselskatten (ca 240 miljarder- 2020) föga skall involveras vilket är förvånansvärt i och med att ett av direktiven för införandet var bl.a miljömässigt.
Mellan beslut och införande byttes majoriteten i Stockholm Stad och man valde att lägga pengarna från trängselskatten på bl.a det enorma vägbygget förbifarten istället för att satsa på kollektivtrafiken som man gjorde under rödgrönas testperiod. Jag bodde då i Årsta och dom satte in skitbra bussförbindelse som gick direkt från Årsta in till city. Jag skippade bilen rätt ofta då för att det var smidigare med kollektivt samt rätt billigt då de hade enhetstaxa på 20kr/resa.
Bussarna dom satte in var också riktigt bra, dubbeldäckare med sköna säten.
Man slapp byta till T-bana och trängas.
Folket i Sthl genomförde en folkomröstning likt Gbg om T-skatt.
Sthl sa ja med 51,5%, i Gbg sa 56,9% nej- Det hjälpte föga då det var ett politiskt beslut genomfört av dåvarande alliansregeringens kommunikationsminister Mats Odell KD.

Gbgs kommunpolitiker främst (S) fann då de mest behagliga förklaringarna till att T-Skatterna inte skulle avskaffas trots ett NEJ i folkomröstningen såsom- "Vi har sökt under varje sten", "vi kan inte höja skatten" osv.
Att folkomröstningar då ej skulle ha relevans i politikernas vidare åtgärdsbeslut är mycket förvånande och är en idag.
Man skall också veta att förslaget om Västlänken som finansieras idag initierades av PG- Gyllenhammar.

Idag har staten gjort sig beroende av T-skattens intäkter (årligen ca 1 kvarts miljard) vilket de aldrig, aldrig kommer göra avkall på. Jag förutsätter å´andra sidan att T-skatten avskaffas då det endast finns ett rent elbilssamhälle då miljön var ett av de bärande argumenten till att införa T-Skatt.
av Bannad
#1479637
Jag ber om ursäkt gällande -
"Därtill skall tilläggas att den statliga intäktseffektiva trängselskatten (ca 240 miljarder- 2020) föga skall involveras vilket är förvånansvärt i och med att ett av direktiven för införandet var bl.a miljömässigt".

Det skall naturligtvis vara 240 miljoner och inget annat :-)
#1479645
EPSON skrev: fre 17 dec 2021, 21:07
Folket i Sthl genomförde en folkomröstning likt Gbg om T-skatt.
Sthl sa ja med 51,5%, i Gbg sa 56,9% nej-
Nu var det ju så att det var ett rungande nej totalt sett, men de som drabbades mest, dvs kranskomunernas röster bortsåg man från och tittade bara på de 51,1 % ja från centrala området.
EPSON skrev: fre 17 dec 2021, 21:07
Jag förutsätter å´andra sidan att T-skatten avskaffas då det endast finns ett rent elbilssamhälle då miljön var ett av de bärande argumenten till att införa T-Skatt.
Då får man nog tro på tomten också. När man införde Momsen (OMS) 1960 lovade man att den aldrig skulle gå över 5% och avskaffas så fort ekonomin återhämtat sig.

Så här 61 år senare ser vi hur det gick med dessa löften.
av Bannad
#1479646
VolvoB20 skrev: fre 17 dec 2021, 23:30
EPSON skrev: fre 17 dec 2021, 21:07
Folket i Sthl genomförde en folkomröstning likt Gbg om T-skatt.
Sthl sa ja med 51,5%, i Gbg sa 56,9% nej-
Nu var det ju så att det var ett rungande nej totalt sett, men de som drabbades mest, dvs kranskomunernas röster bortsåg man från och tittade bara på de 51,1 % ja från centrala området.
EPSON skrev: fre 17 dec 2021, 21:07
Jag förutsätter å´andra sidan att T-skatten avskaffas då det endast finns ett rent elbilssamhälle då miljön var ett av de bärande argumenten till att införa T-Skatt.
Då får man nog tro på tomten också. När man införde Momsen (OMS) 1960 lovade man att den aldrig skulle gå över 5% och avskaffas så fort ekonomin återhämtat sig.

Så här 61 år senare ser vi hur det gick med dessa löften.
Ja, och folkets vilja kvästes ännu en gång. Och som sagt " All makt utgår ifrån folket".
Och tomten! Ja han är mer trolig i detta avseende.
  • 1
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 70

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]