Camel skrev:Om då alla eldar upp denna ändliga resurs utan åtminstone ha en plan för vad som ska komma efter oljan är det enlig min mening ett allvarligt läge enbart ur resursynpunkt.
Det här har vi ju ett system färdigt att hantera sedan länge tillbaka; kapitalism och marknadsekonomi.
Företagen planerar hela tiden hur de ska ta marknadsandelar och maximera sina vinster. Slut på olja innebär mest mumma för de företag som är bäst på att planera det scenariot, så jag förstår inte vad du är orolig för. Kanske kommer Hyundai att gå i konkurs om de inte passar sig, jag vet inget hur de satsar pengar på utvecklingsavdelningen, medan kaliforniska Tesla som enbart utvecklar elbilar blir största biltillverkaren i världen? Jag vet inte, och jag bryr mig inte. Vi behöver inte bry oss, och det vore tokigt att försöka sig på det som företagen gör så mycket bättre.
Se du bara till att ha pengar i plånboken, då kan du köpa det du behöver.
Camel skrev:Om man dessutom betänker att förbränning av olja skapar CO2 som av många betraktas som klimatpåverkande och detta skulle vara sant, ja då har vi ett riktigt allvarligt läge eller hur man nu ska uttrycka det.
Det är som i Bibeln, den som syndar skola drabbas av syndafloden. Man ska ha dåligt samvete, utnyttjar man naturen pratas det i termer om att vara "skyldig", men man kan köpa motsvarande avlatsbrev, skatt och klimatkompensera, då får man syndernas förlåtelse.
Jag har bara sett en konsekvensutredning som tog hänsyn till både fördelarna och nackdelarna, den gäller Sverige till år 2100. Slutsatsen av klimatförändringarna är att intäkterna ökar med ca 1500 miljarder kronor och utgifterna med ca 1500 miljarder kronor, dvs precis lika mycket. Intäkterna kommer sig av att vattenkraften ökar, minskat behov av uppvärmning och ökad avkastning i jordbruket.
Skräckscenario i nya klimatrapporten