Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
mrEasywin skrev:OT, appropå vilda djur.
- Vafan, har ni inte tagit in renarna för kvällen? (stadsbo i trasig renflock i jämtlandsskogen...)
Skedde samma sak en bit utanför Sveg för x antal år sedan. :D
Jag kom även fram till en turist som precis plockat ett par renar och hans kommentar var: Jo det har varit mycket ren i två mil nu men jag trodde de inte skulle vara på vägen. Tilläggas bör att en halvmil innan detta hände blåste han om mig i ganska hög hastighet, jag låg i 100 och det tog inte lång tid för han att blåsa om och försvinna. Han hade dessutom två barn med i bilen.

Hur som helst, någon tidigare i tråden påstod att samerna dumpar ren vid vägarna för turisterna att köra på. Idag får det inte finnas ren vid vägarna och det är inte alls lika mycket ren vid vägarna nuförtiden, givetvis kan nån dyka upp vid vägen men det är inte nåt problem längre. Är väl till och med böter för samerna att ha ren vid vägarna. Däremot i slutet av -90 och början av -00 så var det ofantligt mycket ren efter vägarna. Detta gäller Härjedalen och mina erfarenheter efter att ha pendlat 15 mil varje veckodag sen -97.
Användarvisningsbild
av Bosa
cybermunk skrev:Har hittills inte hört om ett enda fall av vilt som tagit tamdjur, men däremot sett klövvilt som stukit med. Rester har legat på olika platser.
Två hundar tagna av varg denna höst i Härjedalen, skedde under en period av 1-1,5 månad.
Användarvisningsbild
av Bosa
Till att börja med så anser jag att det inte är häxjakt på varg det är frågan om, alla som vill ha skyddsjakt på varg är inte en grupp blodtörstiga dårar som bara vill döda.

Det skiljer sig förstås beroende på var i landet man befinner sig men en bonde i Lillhärdal har blivit av med en kalv och nånstans runt 20 får denna höst, har för mig de hittat 8-10 stycken döda får och resten saknas. Kalven även den hittad död. De har även hittat vargskit med en bit av öronmärkningen från hans får. :???:

Är ju geografiska skillnader förstås, t ex björn har vi ju ganska mycket av i Härjedalen. Har för mig tilldelningen till björnjakten i år var 70 björnar för denna region, vilket inkluderar strömsund också, och de var skjutna redan innan halva jakttiden gått.
I byn där jag bor så hittades en redig björnskit utanför grundskolan, alltså 4-5 meter från själva skolbyggnaden, som ligger mitt i byn för ett par veckor sen. :D
I somras så tog en björn en älgkalv på lekplatsen i ett bostadsområde, som tur var så var det inga barn där vid tillfället. Detta skedde på eftermiddagen.
Jag tycker björn och varg ska få finnas men det ska hållas på en lämplig nivå, framförallt lämpliga nivåer för de olika delarna av landet.

Och att flytta t ex björn är inte det lättaste, har testats här för några år sedan. Den björnen kördes iväg 40-50 mil om jag inte minns helt fel men det tog inte lång tid så var samma björn tillbaka. Sövdes och skeppades till en djurpark till slut. De vandrar ju ofantliga sträckor på ganska kort tid dessutom. Vet inte hur vargen gör men den verkar röra sig över ganska stora områden också.

Har släktingar nere i Uppland där de har ganska stora problem med vildsvin, försökte göra mig lustig och sa att de har ju också rätt att vistas i skog och mark. Uppskattades inte. :D
Är väl där skon klämmer ibland, är lätt att sitta i en del av landet där det inte är något problem och domdera hur det ska vara i de områden där det faktiskt kan vara ett problem.

Sen är väl frågan hur rustade jägarna idag är för både varg och vildsvinsjakt, bägge är vad jag förstått svårjagade. Jag jagar inte själv men köper gärna en fin älgstek och gör en god porterstek på. :)
När du nu tar upp det där med vildsvin, så kan jag till viss del förstå om bönder och "moderatbönder(Golfare)" blir sura för att dom förstör men vem har egentligen trängt dom till det dom gör inte är det dom själv. Visst vildsvinen är ofantligt många och ja den stammen skulle säkert må bra av att städas lite. Bor ju i Uppland och som jag ser det så har vi rätt lungt på Björnfronten men däremot Varg, Lo och Vildsvin finns det av speciellt Vildsvin.

Sen att det kanske inte alltid är Vargen som är boven i dramat när det gäller rivet boskap/husdjur är en helt annan femma, vet en som hade fått sin hund dödad och det revs upp att det var varg som tagit denna hund det slutade med att SKL gjorde lite tester och fann att den hunden blivit tagen av en lösspringande hund.

Liknande incidenter när ex folk säger att det är Vargen som rivit deras får eller vad dom nu har det kan lika väl vara Lo som varit framme, även detta har jag exempel på då jag har haft en släkting bott på gränsen mellan Uppland Västmanland. Där sas det att det gick 4 varg varav 2 märkta, men det som inte nämndes var att det även fanns ca 5 Lo där. Och en dag så kommer bonden som äger markerna runt denna gård och gormar om att vargen varit framme och jag va inte äldre än kanske 10-12 år då men jag frågade om han var helt säker på att det vargen som tagit dom och inte Lo, då kunde han inte annat än hålla med mig om att det kunde ju i och för sig vara fallet..
Användarvisningsbild
av Bosa
Är vildsvinsstammen vi har i Sverige inhemsk, startade inte det med att det rymde ett gäng och sedan har de förökat sig ganska rejält?
Kan lite för lite om vildsvin och vad de ställer till med men de ställer till det iaf enligt släkten därnere.
Min kusins arbetskamrat fick iaf finbesök inomhus av ett vildsvin, vet inte om den uppträdde som ett svin dock. höhö
Är väl ingen överliggande risk än att attackeras av ett vildsvin men vad jag hört så ska de vara väldigt beskyddande för sina ungar samt att de orsakar skador för ganska rediga kostnader. Å andra sidan så om vi har tur så drar sig björn, varg, lo samt nån järv härifrån till vildsvinen så får vi lite mindre av dem häruppe. Naturlig omplacering med avsikt att decimera vildsvin typ, win win. :lol:

Visst misstas det vilket djur som gjort vad ibland det är det inget snack om. Vad gäller de exempel jag tog upp från häromkring är det dock fastställt att det är varg av naturvårdsinspektören.

Den historiska aspekten av vargen visar ju inte direkt på uppskattning. 1647 så infördes skottpengar på varg i Sverige, togs bort 1965 och vargen blev fridlyst 1966. Det har ju varit väldigt mycket varg i hela Sverige en gång i tiden ända ner till Skåne, 1840 t ex så sköts närmare 600 vargar i Sverige. Det har ju en gång i tiden varit så pass mycket varg i det här landet att det bestämdes att de i stort sett skulle utrotas pga av all skada de ställde till med och folk rekommenderades att bygga vargskydd, har för mig nån av våra gamla kungar gav ordern om utrotning men är osäker på den punkten.

Som jagt nämnt förut så tycker jag vargen ska finnas kvar men att vargstammen ska hållas på en rimlig nivå genom skyddsjakt och inte få för mycket varg på en mindre yta samt att vi har en frisk vargstam. Skyddsjakt ska även utföras vid såna tillfällen då tamboskap dödas, givetvis ska den skyddsjakten fortsätta regleras av länsstyrelsen/naturvårdsverket. Inget unikt för varg, älg skjuts ju till exempel inte bara för skojs skull utan även där är det en fråga om reglering av älgstammen. :)

OT: En älg fick faktiskt lov att skjutas häromkring efter att den aggressivt stångat hål på en bils stötfångare samt gjort utfall mot folk. :D
Kommer du mellan sugga och kulting då är det bäst att backa men INTE springa.

Det där med älg har jag hört talas om ;) men de som främst diskuteras är ju varg och det är lite därför jag anser att det är lite häxjakt över det.
Användarvisningsbild
av Bosa
Varför är det häxjakt bara för att det gäller varg? Vi jagar ju en massa andra djur just för att hålla stammen på en acceptabel nivå, ska vi sluta jaga alla djur då eller?

Och som sagt just ordet häxjakt är väl att ta i, kolla på den svenska historian vad gäller häxjakt så förstår du nog att du är ganska nedvärderande. :) Dagens jägare bränner inte vargar bara för att de anser att det är en varg. ;)

/En som inte alls är stolt över häxjakten som skedde i Sverige.
Vad jag menar med Häxjakt är just det som står i historieböckerna ja bortsett från bränningarna då.

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]