Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MathiasS
Hasse63 skrev:Det finns lärare och så finns det Lärare.

Vi kan inte skylla allt på eleverna i skolan. .
Nej det är inte eleverna som ska skyllas problemen, det är DU som förälder.

Ditt resonemang låter trevligt och bra, men besök en högstadieskola och ta en titt i verkligheten så tror jag du inser vad det handlar om. Frugan är lärare vilket ger en viss inblick i detta....
Användarvisningsbild
av vetten
Ja faktum är att om alla barn hade en ordentlig grunduppfostran hemifrån där dom fick lära sej hur man uppför sej så skulle det vara klart lättare att bedriva undervisning i skolan, det kan knappast skyllas på lärarna att barnen kommer till skolan med en inställning att "jag först och skit i andra" som till viss del verkar gälla idag. När man sen träffar föräldrarna så fattar man ju varför barnen är som dom är (jag säger inte att det gäller alla) men mer än 50% verkar ha den inställningen. För den som undrar hur jag kan vara så säker på detta så är det så att jag arbetar som lärare visserligen i en "bondskola" men mentaliteten verkar finnas även där och mycket av detta får man väl skylla på det "förlorade generationen" som har barn i skolåldern idag. Jag tycker inte att man ska behöva ta "Håll käften gubbjävel" från en tioåring men det händer, hur det sen är att undervisa i en skola i ett storstadsgetto det törs jag inte äns tänka på. Tilläggas ska också att många föräldrar verkar tycka att det är vi lärare som ska uppfostra deras barn och när man ibland tillrättavisar en elevs beteende så kan det hända att man får ett ilsket samtal från föräldern att jag ska minsann inte lägga mej i hur deras barn beter sej. Så är det bara. Jo det finns naturligtvis massor av bra barn och föräldrar men det förstörs lätt i en klass av att några inte vet att uppföra sej. :-(O)
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Låter som om detta forum skulle rösta FÖR att införa barnaga igen!!! :lol:

//David
Användarvisningsbild
av Hasse63
MathiasS skrev:
Hasse63 skrev:Det finns lärare och så finns det Lärare.

Vi kan inte skylla allt på eleverna i skolan. .
Nej det är inte eleverna som ska skyllas problemen, det är DU som förälder.

Ditt resonemang låter trevligt och bra, men besök en högstadieskola och ta en titt i verkligheten så tror jag du inser vad det handlar om. Frugan är lärare vilket ger en viss inblick i detta....
Jag vet hur det kan vara och visst kan föräldrarna skyllas på men som jag skrev tidigare så finns det Lärate som har förmågan att få ämnerna roliga och intressanta så det lugn som alla vill ha bara finns där :-)-)

Tyvär så är det för få av dom som verkligen orkar bry sig fullt ut och tar tag i problemen
(1 på 1000?)
Dessa Lärate skiljer sig från mängden och går sina egna vägar och "skiter i" läroplanden för att nå dit de vill och kan då bli utpekade av andra lärare. Dom som då orkar kämpa imot är dom Lärate som alla elever ser upp till och blir då respekterade.

Detta låter kanske otroligt och det är det också...visst är det otroligt att det finns sånna Lärate :D
av anp
vetten skrev:Nej varken Aga eller skamvrån hjälper :(
Vad hjälper för att få elever, anhöriga och kanske även lärare att förstå hur man uppför sig i skolan, samhället eller på arbetsplatsen?

Länken nedan är ett typexempel på hur skolan igår och idag bedrivs, och i mitt tycke ger elever fullständigt fel signaler kring uppförande mm.

"– En kille tog en träpåk och slog mig i ryggen. Sedan boxade han mig i ansiktet, säger Leonardo.
Shandor tog med polisen till rektorn.
– Då försökte hon dölja allt. Hon tog bara fram ett papper och sa att jag skulle skriva ut min son från skolan om han inte trivdes, säger han. "

"– Jag litade på skolan, men de lät mobbningen fortsätta. Barn ska vara trygga i skolan, det ska rektorer och lärare se till, säger Shandor."

http://www.aftonbladet.se/foraldrar/article1945700.ab
Användarvisningsbild
av Brainy
Nybbe_gefle skrev: Är det inte där man får lära sej att läsa och skriva? När jag gick i skolan var man ju tvungen att kunna skriva med "fin" skrivstil!! Och nej, jag är inte pensionär...fasen...inte ens trettio fyllda (hade dock en lärarinna av den "gamla skolan")!!
Jag är väl fem(?) år yngre än dig och vi var då också tvungen att kunna skriva med fin skrivstil.

mvh
Anders
av *pettson*
Naturligtvis ska föräldrar fostra sina barn i etik och moral. Men hur skulle dom kunnat det? Generationen som är i 9:an nu är dom första som slängdes in som blöjbarn på dåvarande dagis som gick ut på lek och rörelse och familjen trodde att dagis var den fostrande delen i livet (OBS INTE FÖRSKOLAN). Idag är det förskola men dom läroplaner som finns går inte att följa på grund av medveten personalbrist. Som just nu är det 20 blöjbarn på tjejens avdelning dom är 2 heltidspersonal med nr 3 på rullande halvtid. Hon är förskollärare och har det pedagogiska ansvaret. Men hur ser det ut egentligen, blir det nåt lärande? 20 barn som slåss om leksakerna, 20 barn som hellre biter varandra än leker, 20 barn som skiter i blöjan (förvisso naturligt men resurskrävande) MINST 4ggr/st/dag. Alltså 80 blöjbyten/dag istället för lärande. Föräldrar som dumpar sina barn på förskolan 06.00-19.00 när dom i själva verket jobbar mellan 9-14. Mutar hem barnen med godis för att dom inte ska gråta. Fostran existerar inte synligt iallafall och då menar jag inte att ge folk stryk utan att kanske göra en tillsägelse? Eller för den delen på nåt sätt försöka få ett samarbete eller annat, men icke utan at muta med mcdonalds eller godis för hemgång. När man sen växer upp så lär det bli svårt med mitt och ditt, även med respekt för andra eller för den delen samverkan med andra, det har ju aldrig förekommit direkt på förskolan och hemma är det ju ingen som säger nåt. Så kommer skoldagen med en lärare som bara drömmer sej bort när hon/ han kikar igenom fönstret, ämnet i sej är svårsmält och ännu värre blir det när telefonen ska med in och alla gör som dom vill med en sån (nu får man ju beslagta den), när läraren inte ens försöker få studiero längre utan har kapitulerat för länge sedan och bara kör sitt ämne som ett mantra. Tar man hela sitsen och kikar så undrar man VARFÖR folk inte kan stava? Det har INGET med dyslexi att göra i sej. Inte ens dom utan detta handikapp kan stava. Men idag är det okej att skylla på dyslexi, hur många har gjort dyslexitest för att se vilken grad av dyslexi man har så man kan få hjälp? Väldigt få men det är alltid okej att dra till med att man har dyslexi och sen slipper man resten. För bra hjälp finns. Hur kommer det sej att folk inte kan räkna huvudräkning i matte? Sifferdyslexi (dyskalkyli) förekommer inte 1/10 del så vanligt som vanlig dyslexi och riktig dyslexi är inte heller den särskilt vanlig om vi räknar grov dyslexi som verkligen är avgörande om man klarar att läsa eller skriva. Nej ska vi ha en lösning så ska förskolan fixas, sen ska alla kontrolleras varje år precis som alltid. Och straff ska delas ut till den skolan som fuskar och skickar vidare elever som inte klarar grunderna som förutsätts för årskursen. Jag har själv varit inne i ett fall med ett familjehemsbarn som vi hade, hon erbjöds av skolan rakt av att utan betyg sen första terminen åk8 få sluta 9:an med fejkade betyg så hon kunde gå till gymnasiet. Hon tog inte erbjudandet, hon krävde att få gå om. Hon insåg att klarar hon inte kraven för åk 9 kan hon inte heller klara det som krävs av henne i framtiden på nästa utbildning. Men som det är nu så kan jag bara irritera mej på olika språkbruk som inträffar, men jag kan inte säga nåt elakt eftersom det är en logisk följd av vårt eget ointresse av våra barn. Och en följd av lärare som inte längre brinner för sina jobb. All heder åt dom som brinner fortfarande för sin sak.
Ett bra exempel är väl serien 9A som gått på tv. Hur saker och ting kan förändras på sikt om lärarna brinner för det dom gör.
Användarvisningsbild
av MathiasS
Min dotter är tre år. På förskolan är dom 16 barn och fyra pedagoger. Funkar perfekt och kan inte bli bättre. Vad gäller pedagogik och utvecklande lärande överträffar dom alla mina förväntningar med råge. Detta är i Stockholms kommun. Den bild du målar upp är inte rolig vad gäller förskolan, men så ser det inte ut överallt.

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]