Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Gud
Hårt arbete, bra lön.

Inget arbete, ingen lön.

Det kan väl inte vara så konstigt.

Självklart ska vi ha en reserv så om det av något skäl går åt helvete så att man klarar sig tills man hittar på något nytt men inte något man ska kunna leva längre perioder på.

Hatar mentaliteten: men jag får inget jobb...... Va! går ner på Ok eller Konsum så får du ett jobb och skulle inte det gå så starta eget då.

I princip alla i Sverige har samma förutsättningar så det är inget å gnälla om utan bara sätta igång. En spark i baken skulle många människor behöva.

Den som inte gör mer än han har betalt för kommer aldrig att få betalt för mer än han gör.
av OC-RA
Nej , gåvo och arvsskatten försvann 1/1 - 06 tror jag kan ha varit -05. En rejäl straffskatt som försvann som tur är. Likadant med fastighetsskatten, den slår många ggr mot fel människor, tänker närmast på äldre som bott länge i sitt hus med läge som blivit attraktivt med åren. Lägg hellre ett högre % på vinsten i stället för att ta ut en skatt på något man offtast inte äger själv(banken).
Det här med att a-kassan gäller vid 20 kan ju slå fel mot vissa men vilken lag eller liknande kan inte göra det. "Offtast" har man ju ett skyddsnät av föräldrar eller liknande när man är under 20.
Det här med bostadsbidraget borde gå att lösa på ett smidigare sätt, man tycker det borde gå att få det månad för månad och inte baserat på årsinkomsten.
Har själv en dotter på 19, hon har visserligen inget fast jobb men ett flertal "vick" som hon snokat upp själv, så visst går det att hitta jobb om man inte är för nogräknad. Även i en liten "håla".
Användarvisningsbild
av Brainy
OC-RA skrev:Nej , gåvo och arvsskatten försvann 1/1 - 06 tror jag kan ha varit -05. En rejäl straffskatt som försvann som tur är. Likadant med fastighetsskatten, den slår många ggr mot fel människor, tänker närmast på äldre som bott länge i sitt hus med läge som blivit attraktivt med åren. Lägg hellre ett högre % på vinsten i stället för att ta ut en skatt på något man offtast inte äger själv(banken).
Det här med att a-kassan gäller vid 20 kan ju slå fel mot vissa men vilken lag eller liknande kan inte göra det. "Offtast" har man ju ett skyddsnät av föräldrar eller liknande när man är under 20.
Det här med bostadsbidraget borde gå att lösa på ett smidigare sätt, man tycker det borde gå att få det månad för månad och inte baserat på årsinkomsten.
Har själv en dotter på 19, hon har visserligen inget fast jobb men ett flertal "vick" som hon snokat upp själv, så visst går det att hitta jobb om man inte är för nogräknad. Även i en liten "håla".
Jag har fortfarande ett skyddsnät i form av föräldrar som garanterat skulle ställa upp om jag inte klarade av att betala räkningarna några månader. Skulle kunna kränga bilen så klarar jag av att betala många månadsers hyror. Ska inte jag heller vara berättigad a-kassa? Jag anser att jag ska det iom att det idag är en försäkring som täcks upp av skattepengar. Hade det varit rent bidragsstött så hade jag inte tyckt att jag ska vara berättigad det.

/Anders
Användarvisningsbild
av Qaskiz
Gud skrev:Hårt arbete, bra lön.

Inget arbete, ingen lön.

Självklart ska vi ha en reserv så om det av något skäl går åt helvete så att man klarar sig tills man hittar på något nytt men inte något man ska kunna leva längre perioder på.

Hatar mentaliteten: men jag får inget jobb...... Va! går ner på Ok eller Konsum så får du ett jobb och skulle inte det gå så starta eget då.

I princip alla i Sverige har samma förutsättningar så det är inget å gnälla om utan bara sätta igång. En spark i baken skulle många människor behöva.

Den som inte gör mer än han har betalt för kommer aldrig att få betalt för mer än han gör.
Vår konsumbutik har över 100!! sökande till sina tjänster som dom har ute nu, så visst man kan ju se det så om man bor på ett ställe där det faktiskt FINNS jobb. Starta eget? Jomen visst, det ska gå runt också. Är ju inte direkt så att man bara håvar in pengar. Det ska betalas löner och skatter osv, det KAN ju gå bra men det kan även gå fullständigt åt helvete och då står du där med skulder upp över öronen.
Jag jobbar 3 helger i månaden och övriga dagar när dom ringer in mig, jag har ringt runt som en idiot till olika jobb men det finns inget. Så tro mig, det är inte så förbannat lätt om man inte har kontakter.
av Noodles
Brainded skrev:Bilförsäkringar, vet du hur mycket en trafikolycka kostar för skattebetalarna? då ser jag det som att det kan vara rätt vettigt att vi som kör bil iaf tar en del av denna kostnad.

Som boskap? Reglerna för hur man ska söka arbete och tvingas flytta för arbete har inte förändrats. Det som sänkts är a-kassan. Det är också bra då inte folk i samma utsträckning struntar i att ta skitjobb och istället går på a-kassa. Sen att dom som verkligen behöver den får lägre är beklagligt men det är bara under en begränsad tid då du faktiskt utan problem kan få ett skitjobb om du bara vill. Trust me i know!
Men har du 20 000 i månaden, inte få smutsa ner sig osv som krav då är det svårare.

Branx: hehe ja men då mot enskilda frågor och mer sällan. Inte mot en regering på detta sätt.

/Anders
Akassehöjningen då, är den motiverad också?
(flera oberoende politiker har medgett att den redan är överfinanserad, alltså mer pengar in än ut) :)
Användarvisningsbild
av Brainy
Är det mer in än ut när allt är medräknat så är den inte försvarbar.
Stämmer det så borde man å andra sidan utan problem kunna hitta ett substitut.

/Anders
av anp
Finns det exempel på uttalanden om att a-kassan skulle vara överfinansierad?
Jag har lite svårt att tro att själva a-kassan, inte fackdelen, skulle vara överfinansierad via medlemsavgifter.
av OC-RA
Jag surfade runt på google , det var lite svårt att få fram exakta uppgifter men det jag fick fram var .
Kostnad A-kassa per år ca 45miljarder, varav kassorna skjuter till 10%. Det har regeringen nu höjt till 30% , så att det skulle bli pengar över är bara en utopi.
av Gud
Qaskiz skrev:
Gud skrev:Hårt arbete, bra lön.

Inget arbete, ingen lön.

Vår konsumbutik har över 100!! sökande till sina tjänster som dom har ute nu, så visst man kan ju se det så om man bor på ett ställe där det faktiskt FINNS jobb. Starta eget? Jomen visst, det ska gå runt också. Är ju inte direkt så att man bara håvar in pengar. Det ska betalas löner och skatter osv, det KAN ju gå bra men det kan även gå fullständigt åt helvete och då står du där med skulder upp över öronen.
Jag jobbar 3 helger i månaden och övriga dagar när dom ringer in mig, jag har ringt runt som en idiot till olika jobb men det finns inget. Så tro mig, det är inte så förbannat lätt om man inte har kontakter.
Sant, sant. Detta var mera riktat mot folk som inte försöker, fanns ett par exempel högre upp om elektriker som inte ville jobba och studenter som var studenter mest för att slippa undan allt "tråkigt" jobb.

Nu vet jag inte i vilken sits du sitter i. Kan ju vara allt från singel utan bostad till fyrbarns farsa med amorteringar och underhåll.

Är det det senare så förstår jag att det är jäkligt klurigt att hitta någon bra lösning (inte så att jag har någon i armen tyvär) men är det det första så har jag några polare som stack till Norge och jobbade på fiskebåt med rensning, skitjobb javisst men herre jösses vad dom tjänade pengar. Jobbade ett halvår och var lediga ett halvår.

Ett annat alternativ kan vara att söka sig in till dom stora städerna för där finns det jobb men som sagt så kanske det inte är så lätt att göra något sådant om man har ungar osv.

Det är inte så att jag inte förstår att det kan vara jobbigt och lämna nära och kära för att flytta till någon storstad själv och jobba men finns det inget jobb så finns det ju tyvär inget jobb. Ett tips är att försöka få med en polare eller liknande som man kan bo/hänga med så blir det lite roligare.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ