Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eccy243
Loner skrev:
70 på frösöbron är oxå väldigt svårt för mig :oops:

/L
Instämmer... Vill gärna dra på när man kommer från sista rödljuset från stan. (D)
av anp
Personligen tror jag få kommer att köra annorlunda nu efter 1 Oktober, möjligen kan den här första tiden ge folk en liten tankeställare och något anpassad hastighet. Men sedan är det nog som med bensinpriset. "Över 10 kronor, och jag ställer bilen...." " Vi måste protestera..."
Vad hände där? Ingenting, folk kör ungefär som vanligt

Fast några fick nog känna på de nya böterna hemma igårkväll i.o.m att polisen hade en liten fartkontroll där.
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
nån som använder sig av dessa sms-tjänster där d varnar om fartkontroller?? vore kul å veta om d faktiskt funkar!

å ang. nya böterna; enligt forskare i lund skulle tydligen sådan här låga högningar på böterna INTE vara särskilt effektivt. antingen ska man inför många fler kontroller landet över eller chockhöja priserna.
Användarvisningsbild
av Loner
Bästa sättet tror jag är att det är fler målade polis-fordon ute i trafik.

/L
av anp
Loner skrev:Bästa sättet tror jag är att det är fler målade polis-fordon ute i trafik.

/L
Nackdelen med det, ur statlig synvinkel, är att de genererar inga böter/inkomster. Och jag är inte helt övertygad om att alla fartkameror och höjda böter verkligen helt och hållet, har med trafiksäkerhet att göra...

Men naturligtvis har du rätt ( i vart fall så som jag ser det ) För oavsett vad folk säger, så är de ögontjänare.
Och en målad polisbil har en otroligt hög dämpande effekt på hastigheter och andra verkligt trafikfarliga dumheter.

Bara en sådan sak som att folk kör 100km/h på motorvägen en fin dag då en polisbil ligger först i kön, visar väl på hur vardagsbilisten tänker.
av anp
Silver.Swe. skrev:nån som använder sig av dessa sms-tjänster där d varnar om fartkontroller?? vore kul å veta om d faktiskt funkar!

å ang. nya böterna; enligt forskare i lund skulle tydligen sådan här låga högningar på böterna INTE vara särskilt effektivt. antingen ska man inför många fler kontroller landet över eller chockhöja priserna.
Nej, jag använder inga sådana tjänster. Vet heller inte om någon bekant gör det.
Personligen tycker jag det är dumt att varna andra för poliskontroller, för det är ju inte enbart farten som kontrolleras vid de kontrollerna.

Förr varnade jag mötande bilister, men sedan en nära bekant åkte dit för rattfylla, har jag slutat att varna.
Användarvisningsbild
av Loner
anp skrev:Nackdelen med det, ur statlig synvinkel, är att de genererar inga böter/inkomster. Och jag är inte helt övertygad om att alla fartkameror och höjda böter verkligen helt och hållet, har med trafiksäkerhet att göra...
Nä iblöand misstänker man att det är två olika plånböcker, en som inkasserar pengar och en annan som betalar för de skador som uppstår.
anp skrev: Men naturligtvis har du rätt ( i vart fall så som jag ser det ) För oavsett vad folk säger, så är de ögontjänare.
Och en målad polisbil har en otroligt hög dämpande effekt på hastigheter och andra verkligt trafikfarliga dumheter.
Bara en sådan sak som att folk kör 100km/h på motorvägen en fin dag då en polisbil ligger först i kön, visar väl på hur vardagsbilisten tänker.
Precis, nog för attjag är en sån som "törs" köra om en polisbil som kör under gällande hastighetsbegränsning.
Jag tycker inte att farten är den stora frågan i trafiken, utan det är moralen, alla dessa vansinnesomkörningar, brist på regelkunskap, och vart tog sunt bondförnuft vägen..

Detta borde fler aktiva poliser på vägarna kunna råda bot på, sen borde det vara återkommande körkortsprov.

Nä nu har vi svävat en bit bort från trådens ursprung..

/L
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
anp skrev:http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 07,00.html

typiskt aftonbladet att göra en höna av en fjäder, rent av barnsligt. va d försöker säga är alltså att man ska kunna diskutera sig undan en böter, eller om man ser tillräckligt gammal och svag ut?
"Vem mer än Alhem, polisen och Vägverket tror att höjda böter hade hindrat olyckan?" kanske inte hindrat den olyckan, men kanske en annan potentiell olycka om den där killen hade kört förbi ett dagis för fort.
"Jag kör säkrare när jag kör fort" nej, du känner dig coolare när du kör för fort, finns ingen statestik som talar för dig.
av anp
Silver.Swe. skrev:
anp skrev:http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 07,00.html

typiskt aftonbladet att göra en höna av en fjäder, rent av barnsligt. va d försöker säga är alltså att man ska kunna diskutera sig undan en böter, eller om man ser tillräckligt gammal och svag ut?
"Vem mer än Alhem, polisen och Vägverket tror att höjda böter hade hindrat olyckan?" kanske inte hindrat den olyckan, men kanske en annan potentiell olycka om den där killen hade kört förbi ett dagis för fort.
"Jag kör säkrare när jag kör fort" nej, du känner dig coolare när du kör för fort, finns ingen statestik som talar för dig.
Böter är böter... Men poängen med artikeln är nog att höjda böter knappast löser problemen på vägarna.
Höjda böter gör inte uppmärksamheten mer skärpt vad gäller hastighetsförändringar på 70-90km/h vägar.
Höjda böter gör heller knappast att förare låter bli att köra fortare än vad de eller fordonet klarar av på obevakade vägar.
Höjda böter gör heller inte att ett misstag som leder till en avåkning in i ett hårt föremål vid sidan av vägen, blir mindre allvarlig.

Visst, böterna kanske varit för låga, framförallt för mer välbeställda personer. Men att tro att höjda böter skulle ta oss närmre nollvisionens del/slutmål, är nog ganska dumt.

OT:
Jag tror nästan mer på pratet om alliansens höjda försäkringspremier vad gäller att minska olyckorna efter vägarna.
Med höjda premier för unga personer i motorstarka fordon, kanske de hellre väljer ett motorsvagare fordon som de behärskar. Och som inte direkt uppmuntrar till fortkörning/lek.

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]