Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Lövet
vjohnj skrev:Jo jag läser men om man går efter vad som skrivs på livsläng angf solceller och räknar på det så har ett humm. Allt över är bara plus.
Håller den 25 år och kostar 200.000kr med ett snittpris på 2kr kwh så behöver man spara 4.000kwh per år. Nån ägare som kan säga om man gör det?
Användarvisningsbild
av StefanN
Min anläggning producerar 10 000kWh / år och merparten (80%) kommer jag använda själv.
Sveriges första anläggning sattes upp 1984 och den tuffar på än idag, ger mer nu än när den va ny tack vare bättre växelriktare så hur lång livslängd det är på dagens paneler är svårt att se.
Jag räknar att min anläggning ska ge mig ström resten av livet.
av 20FJan
Vad blir ditt elpris på de ca 8000kWh per år om du räknar investeringens kostnad och slår ut det på 25 år? Kanske man bör räkna av de 2000kWh som säljs per år också. Att sedan lägga in räntekostnader eller avkastning på pengarna om man lagt dem i fonder istället gör såklart uträkningen svårare. Men nån borde ju ha gjort en rimlig uträkning?
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Batteri installerat 22juli 2024.
IMG_1107.png
IMG_1107.png (220.62 KiB) Visad 1022 gånger
Under 2025 kommer jag att använda mycket mer själv.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
vjohnj skrev: lör 15 feb 2025, 14:25
VolvoB20 skrev: Det var ju det jag skrev, men du läser inte, Du måste gissa hur länge anläggningen håller, det är ju ingen som vet i dag, den kan ju ge upp om 10 år eller tuffa på i 40 år
Jo jag läser men om man går efter vad som skrivs på livsläng angf solceller och räknar på det så har ett humm. Allt över är bara plus.

"Solceller har en garanterad livslängd på 25–30 år beroende på tillverkare. "
Det är ju mycket mer i anläggningen än bara solceller, ledningsdragning, kopplingspunkter, inverter, och så ev batteripaket.

Och kommer den kinesiske tillverkare/importören finnas kvar om 30 år och uppfylla garantin ? Hur troligt är det?
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
VolvoB20 skrev: Det är ju mycket mer i anläggningen än bara solceller, ledningsdragning, kopplingspunkter, inverter, och så ev batteripaket.

Och kommer den kinesiske tillverkare/importören finnas kvar om 30 år och uppfylla garantin ? Hur troligt är det?
Det gäller väl alla tillverkare/importör? Det som i så fall gäller är väl att välja en välkänd och någon av dom stora. Samma med vilken installatör man väljer. Det är redan nu många installatörer som gått i konkurs.
  • 1
  • 271
  • 272
  • 273
  • 274
  • 275
  • 280
Ryckig växellåda

Hej Har ett litet problem med min v70 d3 frå[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Kompressorm går (gick) igång fö[…]

Detta har jag hört på andra ställe[…]