Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av 20FJan
Självklart kan det få kosta lite för att slippa stressen, har man dessutom värme/varmvatten utan styrning är det knappast värt alls med timpris, möjligen rörligt månadssnitt eller någon elfond kan vara ett alternativ?
av vjohnj
Men var det inte så ni ville ha det?
Jojo priser med kalle anka teknik?
Har jag missat nått?!
Användarvisningsbild
av TommyP86
vjohnj skrev:Men var det inte så ni ville ha det?
Jojo priser med kalle anka teknik?
Har jag missat nått?!
Har alltid varit upp och ner, fastpris är inte nåt nytt.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Lövet skrev:Band ett år på 75 öre nu. Tyckte helt ärligt det kändes billigt? Jag är mer brydd över 600 öres elpris än att jag inte betalar 30 öre för elen under sommaren. Var det dumt tror? Hit me (har ju 14dgr ångerrätt)
Jag håller helt med. Har nästan en krona mer, förbrukar cirka 11-12k kwh per år utan bilen och den betalar inte jag.
Kör utjämnad betalning (mälarenergi)och det är det bästa jag gjort. Samma pris för elen varje månad, året runt.

Bara ett halvår kvar dock, kan ju bryta och omteckna om jag vill. Kanske borde gjort det Bild
av 20FJan
TommyP86 skrev: tor 26 dec 2024, 00:38
Lövet skrev:Band ett år på 75 öre nu. Tyckte helt ärligt det kändes billigt? Jag är mer brydd över 600 öres elpris än att jag inte betalar 30 öre för elen under sommaren. Var det dumt tror? Hit me (har ju 14dgr ångerrätt)
Jag håller helt med. Har nästan en krona mer, förbrukar cirka 11-12k kwh per år utan bilen och den betalar inte jag.
Kör utjämnad betalning (mälarenergi)och det är det bästa jag gjort. Samma pris för elen varje månad, året runt.

Bara ett halvår kvar dock, kan ju bryta och omteckna om jag vill. Kanske borde gjort det Bild
Det låter som en ganska dålig affär. Bundet till nästan två kronor per kilowattimme inklusive moms? Ger väl omkring 1000kr dyrare elräkning i snitt varje månad per år jämfört med ett rörligt avtal med den årsförbrukningen. Tre dagar i december som dragit iväg hittills, just nu är det lågt, skulle tro att månadsstittet inte kommer sticka iväg nämnvärt. Månadssnitt var omkring 1 kr i november, och för mig landade det på 57 öre inkl moms.
Utjämnad betalning är också en grej som enbart kostar extra, bättre att lägga dem pengarna på sparkontot och ha en buffert till de få ggr räkningen sticker iväg lite mer.
av vjohnj
Bara Skaffa ett attefallshus med batterier på 2/30000kwh så har ni el även när sol vind inte fungerar.
Bara ladda på sommaren och be till vädergudarna för bra väder ally klart :-D
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Lövet skrev:Störst del av förbrukningen är uppvärmning och allmän hushållsel. Bilen förbrukade 4300kwh av ungefär 18000kwh förra året. Av lite olika skäl är jag nog mer känslig för dyra månader än en jämn högre elräkning över året för tillfället. Så det kanske blir helt ok trots allt. När jag hade TIbber för 3 år sen blev det vägda snittet över 80 öre under året och jag tyckte det var jättejobbigt att behöva tvätta och sånt mitt i natten.

Fast den kalkylen bygger väl på att du har solceller och timpris? Jag har ingetdera på gång.
När jag hade fast pris treårs-avtal, så kändes det bra för mig. Detta gick ut nu i höstas. Hade pris runt 70öre, och som det då utvecklades gjorde jag en jättevinst på det! Ett nytt ettårs-avtal skulle hamnat på 103öre. Inget alternativ för mig som ju installerat solceller och batteri, då är verkligen timspotpris något som kan löna sig.

Vår dotter ( som inte har solceller eller batteri) provade timspotpris under ett par månader och tvättade, körde diskmaskin, damsög och flyttade så mycket dom kunde till timmar med lågpris. När dom jämförde med ett månadssnittpris så sparade dom några tior. Så dom lämnade timspotpris och gick över till månadssnittpris.

Det är skönt att kunna förbruka el när det passar. :-)

Med solceller och batteri så kan välja, förbruka när det är billigt, förbruka från batteri när det är dyrt, ladda batteri när det är billigt och även sälja från batteriet om Spotpriset är högt. Så jag slipper säga till ”Tanten” när det är lämpligt att förbruka el. Visst, någon gång händer det att priset är högt dygnet runt, då får jag stå ut med det. Blir inte så många kronor av det ändå.

Så Lövet, i ditt fall kanske ett månadssnittpris kan vara något? Men fastpriset du fått är faktiskt riktigt bra, tycker jag. Och om det nu skulle skulle bli 10öre/ kWh dyrare, så blir det inte mer än runt 1800kr/år, eller 150kr/månad. Du har nog råd till den där köppizzan ändå. :-D

För den som inte vet så är all försäljning av el ut på nätet kopplat till timspotpriset, oavsett vad du har för elavtal!
Användarvisningsbild
av TommyP86
20FJan skrev:
TommyP86 skrev: tor 26 dec 2024, 00:38

Det låter som en ganska dålig affär. Bundet till nästan två kronor per kilowattimme inklusive moms? Ger väl omkring 1000kr dyrare elräkning i snitt varje månad per år jämfört med ett rörligt avtal med den årsförbrukningen. Tre dagar i december som dragit iväg hittills, just nu är det lågt, skulle tro att månadsstittet inte kommer sticka iväg nämnvärt. Månadssnitt var omkring 1 kr i november, och för mig landade det på 57 öre inkl moms.
Utjämnad betalning är också en grej som enbart kostar extra, bättre att lägga dem pengarna på sparkontot och ha en buffert till de få ggr räkningen sticker iväg lite mer.

Jag betalar gärna för att slippa allt det där ni grejar med Bild
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag fortsätter med spotpris. Tvättmaskinen får jobba hårt när elpriset ligger på minus eller upp till 40 öre. När elpriset ligger på 400 öre så får den vila. Men jag har ju uppvärmning av huset genom fjärrvärme.
  • 1
  • 265
  • 266
  • 267
  • 268
  • 269
  • 279

Det skulle jag säga går, även om d[…]

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]

Volvo VIDA till Android?

Hej Är det någon som har VIDA på […]