Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Vad kommer du rösta på?

Vänsterpartiet
2
2%
Socialdemokraterna
11
12%
Miljöpartiet
2
2%
Centerpartiet
2
2%
Kristdemokraterna
5
6%
Folkpartiet
5
6%
Moderaterna
33
37%
Piratpartiet
6
7%
Sverigedemokraterna
17
19%
Övriga
Inga röster
0%
Vet inte
6
7%
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
Tomas88 skrev:Att man tjänar mer om man skaffar sig en bättre utbildning har jag heller inga problem med. Det har jag aldrig påstått.
Du sa att det "ger ökade klyftor i samhället"...
Tomas88 skrev:Men just därför är det ju viktigt att se till så att inte bara vissa har den möjligheten.
Pratar du nu om att alla ska ha möjlighet till en bra utbildning, eller att vissa barn inte ska ha möjlighet till bättre utbildning än andra? Det är en avsevärd skillnad!

Varför ska barn som föds med smarta föräldrar få bättre utbildning än de som föds med rika? *Alla barn* ska ha möjlighet att dra fördel av sina föräldrars unika egenskaper! Annars blir det orättvist.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Torbjörn det verkar inte som du vill förstå. Jag har förstått att du har en annan åsikt än mig och det accepterar jag.

Jag menar att om man väljer att gå en längre utbildning än en annan som i stället börjar jobba tidigare så är det inte fel om man har lite högre lön. Det JAG tycker är fel, är om vissa skall få möjlighet till bättre utbildning bara för att tex föräldrar har råd att betala. Sen förstår ju jag att det inte är realistiskt att tro att det kan bli helt rättvist. Några barn växer kanske upp med en ensamstående förälder som inte har lika mycket tid att hjälpa till med läxläsning osv eller som exemplet du själv gav med en mattematikprofessor som förälder.
Hoppas du inte tar illa upp men nu anser jag att jag förklarat tillräckligt så jag bryr mig nog inte om att göra fler försök om du inte förstår.

Till något helt annat. Någon som vet om det går att förtidsrösta i en annan kommun än hemkommunen?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Tomas:

Förtidsrösta i en annan kommun
Du kan förtidsrösta i vilken röstningslokal som helst i hela landet. Vill du personrösta får du själv se till att ha en namnvalsedel som gäller i den valkrets du tillhör.

För att rösta behöver du kunna identifiera dig och du måste ha ditt röstkort. Röstmottagarna kan hjälpa dig få ett nytt röstkort på plats om du inte har det med dig.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Tack Kalle. Hade ju kunnat leta reda på detta själv men men. :wink:

Har du kommit fram till hur du ska rösta än då? Haft någon nytta av tråden?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Kommer mest troligt rösta på SD, finns många argument för det..

Och nej, jag är inte rasist ;-//
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
Tomas88 skrev:Jag menar att om man väljer att gå en längre utbildning än en annan som i stället börjar jobba tidigare så är det inte fel om man har lite högre lön.
Nä nä, börjar man jobba senare börjar man ju tjäna pengar senare. Självklart tycker alla det är ok att ha lite högre lön då, den sammanlagda livslönen ska väl kunna bli densamma *åtminstone*?

Det jag försöker nysta i är vad du tycker om bättre utbildning (inte längre), och snuskigt bra betalt (inte bara lite mer). Först talade du i negativa ordalag om klyftor i samhället, sedan positivt, å nu verkar du nästan inte vilja prata om klyftor alls... det är inte så lätt att förstå vad du grundar dina åsikter på då.
Tomas88 skrev:Det JAG tycker är fel, är om vissa skall få möjlighet till bättre utbildning bara för att tex föräldrar har råd att betala. Sen förstår ju jag att det inte är realistiskt att tro att det kan bli helt rättvist.
Jag är med så långt, det jag inte förstår är hur du kommit fram till dettta, och hur du tänker vidare kring dessa höga principer.

Har du tänkt på vilka implikationer det får för samhällets utveckling när man hämmar barns utveckling?

Tycker du att rättvisa är viktigare än att folk får det bra?

Och är det bara en grupp barn som ska nekas dra fördel av sina föräldrar (de rika)? Om alla barn får dra fördel av sina föräldrar utom vissa - för det går inte att stoppa dom ändå - så kanske din socialingenjörskonst i själva verket bara skapar orättvisa... har du tänkt på det?
Tomas88 skrev:Jag har förstått att du har en annan åsikt än mig och det accepterar jag.
Konstigt vore annat...
Tomas88 skrev:Hoppas du inte tar illa upp men nu anser jag att jag förklarat tillräckligt så jag bryr mig nog inte om att göra fler försök om du inte förstår.
Det är ok! Det är frivilligt att utveckla sina tankar och idéer här, inget tvång!
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
Severin skrev:Jag har nog aldrig varit så osäker som jag är i år, är uppvuxen med sossarna men jag är tveksam till dom nu
Ja, det är märkligt.

Socialdemokraterna som brukar vilja ha stor offentlig sektor och höga skatter sa nej till jobbskatteavdrag steg 1,2,3,4. Nu när det är val ändrar dom sig plötsligt och säger: "Titta! Inkomsttagarna har fått skattesänkning, då måste vi ju sänka skatten för pensionärerna också!"

Moderaterna som vill ha liten offentlig sektor och låga skatter är inte dummare än att dom håller med: "Ja, kära socialdemokrater. Det är helt rätt! Det är _precis_ vad vi måste göra. Vi måste sänka skatten för pensionärerna också..."

Jag förstår inte riktigt hur socialdemokraterna tänkte där, fast det kanske dom inte gjorde... Ni som brukar rösta på socialdemokraterna, vad anser ni om detta? Känns det bra?
av matzen10
Läste den här artikeln som inte var så munter.. http://www.e24.se/makro/politik/valrore ... 290091.e24

Inget okänt fenomen men jag blev fundersam när det gäller den nära framtiden och de förväntat stora kostnaderna för åldrande 40-talister. Varför har denna fråga och framförhållning egentligen inte debatterats?!? Helt klart en fråga som borde upp på agendan eftersom det verkar bli ett stålbad! Vore bra att få framtidstänket utrett med. Eller vad tycker ni andra?
Jag tycker att den enda någorlunda framförhållningen som partierna verkar ha diskuterat, är miljön.

M V H
---> Matz
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 49
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40