DrY skrev:Bilismen står för en så stor del av utsläppen att det inte går att undanta den från att minska sina utsläpp. Sen ska naturligtvis andra samhällssektorer också minska sina utsläpp - men bilen är en av de största utsläpparna - totalt 33 % av de svenska utsläppen. Utrikes flygresor utgör bara 1/10 av detta. (Naturvårdsverket)
Jag instämmer helt med att bilismens utsläpp måste minska. Men jag anser att detta ska gälla även andra utsläppskällor som t.ex. flyget även om det står för mindre utsläpp i absoluta tal. Som jämförelse anser jag att Sverige ska fortsätta sitt miljöengagemang och höja ambitionsnivån även om Sveriges miljöpåverkan är liten globalt sett. Jag tror inte miljöarbete kan bedrivas med politik och vinklad statistik. Jag tror mer på utbildning, kunskap, neutral statistik och pedagogik om miljöarbete ska lyckas. Det fungerar inte att enkelriktat klaga på vissa beteenden (t.ex. bilismen) och låta andra miljöpåverkande beteenden slippa undan helt utan debatt (och i en del fall även beskattning).
DrY skrev:Det är nog rimligt att sätta kabinfaktorn till närmare 100 % på Thailandschartern även om statistiken inte särredovisar charter. Annars skulle det inte gå att sälja så billiga resor. För svenska bilar vet vi att det sitter i snitt 1,69 personer i dessa (kabinfaktor 34 %).
Detta förändrar inte det faktum att de tekniska egenskaperna hos flyget och bilen ger vid handen att bilen är bränsleeffektivare per personkilometer än flyget. I debatten främställs det ofta som att flyget är bränsleeffektivare. Det är inte sant. Däremot är det sant att flyget oftast används med hög kabinfaktor medans bilen används med låg kabinfaktor. Detta är ett annat problem än fordonens tekniska egenskaper. Det finns fler exempel på detta när man jämför t.ex. bilar med bussar. Bussen är som fordon betraktat bränsleeffektivare än bilen men där jag bor går en del bussar med väldigt låg kabinfaktor (ibland endast 1-2 passagerare vissa sträckor). Det hade varit bättre att i de lägena parkera bussen och använda bil. Men det förändrar ju inte det faktum att en buss är bränsleffektivare än bilen.
DrY skrev:Så visst - flyget är orättvist gynnat men står fortfarande bara för en liten del av utsläppen (och EU jobbar stenhårt på att flyget också ska dra sitt strå till stacken). Bilar är de stora utsläpparna och måste minska.
Som jag tidigare skrivit: Jag tror denna typ av argumentation försvårar miljöarbetet. Det är ett jättestort pedagogiskt arbete som ligger framför oss att motivera att Sverige ska höja sin ambitionsnivå i miljöarbetet som nation samtidigt som Sveriges utstläpp globalt sett är små i absoluta tal. För en enskild familj på fyra personer motsvarar
endast en enda flygresa till Thailand en bränslemängd för över två års körning med familjebilen (i genomsnitt). I det perspektivet tycker jag den enskilda familjen har möjlighet till att verkligen minska sin miljöpåverkan genom att avstå från t.ex. Thailandsresan även om bilbrukande är mer utbrett bland befolkningen än flygåkande generellt sett. Oftast innebär det även större praktiska konsekvenser för familjen att helt avstå bilen. Det är positivt att EU jobbar för att flyget ska dra sitt strå till stacken.
DrY skrev:Bilresor kortare än 5 km ÄR löjliga
Instämmer i stort sett. Men för mig är en flygresa på 2000 mil tur och retur med en bränsleåtgång på 641 liter (per person) för att åka till badstranden en företeelse som jag inte hittar lämpligt ord för i Svenska Akademiens ordlista....