Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

IPRED - JA eller NEJ?

JA
4
10%
NEJ
35
90%
av Amarace
*pettson* skrev:Ett annat problem är dom små nätverksbolagen som har kanske 400 medlemmar, där rullar ip numren friskt. Så.. om jag har ip numret idag imorgon osv och laddar hem så har du det i övermorgon..Det blir kalas i en domstol..
Det är väl minsta problemet, om en begäran görs till en ISP så är det ju typ "Vem hade IPnr: xxx.xxx.xxx.xxx kl 23.13 2008-11-29". En "snabb" koll i loggen säger då att Person xx hade det IP-nummret mellan kl 21.02-23.58 det datumet.

Sen att bevisa vem som laddat ner, självklart är det mer problem där det är flera personer i hushållet, men det finns många ensamhushåll också, där är det lite värre. Och tyvärr har ju inte alla den mentaliteten att neka, utan erkänner istället. Det kommer rättighetsinnehavarna att tjäna på.
Användarvisningsbild
av Severin
Amarace skrev: Sen att bevisa vem som laddat ner, självklart är det mer problem där det är flera personer i hushållet, men det finns många ensamhushåll också, där är det lite värre. Och tyvärr har ju inte alla den mentaliteten att neka, utan erkänner istället. Det kommer rättighetsinnehavarna att tjäna på.
Sant men säger man att man oskyldig och att isf så måste trådlösa ha blivit hackat så får dom problem med bevisningen
Användarvisningsbild
av vetten
Ett sätt att kringgå den sk. IPRED-lagen är ju att alla som har en trådlös router hemma låter bli att kryptera den eftersom vem som helst då kan använda det för nerladdning och hur lätt är det då för dom där snikna film och musikbolagen att bevisa att det är just du som laddat ner. Det kan ju vara vem som helst i huset eller t.o.m. någon som stått utanför på gatan och gjort det :mrgreen:
Användarvisningsbild
av gundj
Vi har redan kassettskatt och extra skatt på CD/DVD för att kompensera skivbolagen.
Enklast vore väl att lägga ytterligare en avgift på abonemangen, t ex upp till 500Mb / månaden är fritt, men däröver tillkommer en skatt på 100:- / mån.
Då får staten sitt via momsen och skivbolagen får sitt.
Jag tror vi får inse att det nu kommer nya vägar för film och musikspridning och det är inte alltid dåligt.
Eller så kommer vi att gå tillbaka till tiden då annonssidorna i tidningarna var fyllda med erbjudanden om kopierade program och filmer på CD / DVD. Och plötsligt tjänar någon lite extra på spridningen.
Användarvisningsbild
av Bosa
Det jag inte förstår är varför det ska vara så svårt för film och skivbolag att anpassa sig till dagens teknik och nyttjande av tekniken. Ta 100:- för en skiva som är i mp3 är ju inte direkt att möta efterfrågan. Nä se till att folk kan ladda ner och även betala för det, t ex nåt liknande som gundj snackar om. Jag skulle gärna betala en summa per månad om det gör att jag kan ladda ner musik och film i bra kvalitét.

Är precis som redan skrivits väldigt emot att ge vinstdrivande företag möjlighet att utföra polisiära åtgärder, kan bara gå åt biiip.

De kommer säkert kunna sätta dit några pirate bay-användare men å andra sidan så lär ju de flesta använda sig av proxys istället, tvivlar på att alla tillhandahållare av anonyma proxys kommer lämna ut sina utgifter.
av Amarace
gundj skrev:Vi har redan kassettskatt och extra skatt på CD/DVD för att kompensera skivbolagen.
Enklast vore väl att lägga ytterligare en avgift på abonemangen, t ex upp till 500Mb / månaden är fritt, men däröver tillkommer en skatt på 100:- / mån.
Då får staten sitt via momsen och skivbolagen får sitt.
Jag tror vi får inse att det nu kommer nya vägar för film och musikspridning och det är inte alltid dåligt.
Eller så kommer vi att gå tillbaka till tiden då annonssidorna i tidningarna var fyllda med erbjudanden om kopierade program och filmer på CD / DVD. Och plötsligt tjänar någon lite extra på spridningen.
Att lägga en skatt på det som överstiger 500Mb i månaden är ju direkt dumt, varför ska alla betala till det då endast få utnyttjar sitt abonnemang för att ladda hem illegalt? Då tar jag hellre denna lag precis som den är presenterad.

Jag laddar inte ner illegalt, laddar knappt hem legalt heller, bara normal surfning på olika sidor och forum samt dagstidningar m.m. Jag ligger ändå på runt 5Gb i månaden i nedladdning. Skulle jag ladda ner mer än 20Gb "straffas" jag redan då det är kvotering på bredbandsabonnemanget och gränsen går vid 20Gb.

Sen håller jag med helt och hållet, piratkopiering har alltid funnits, internet är bara ett sätt att sprida, är inte så länge sedan som man fick köpa skivor med program/Mp3.

Sen vad många inte tänker på är att det ju redan är förbjudet att ladda hem eller sprida upphovsrättsskyddat material, denna lag som är föreslagen är ju bara en skärpning för att komma åt dom som gör detta, dock tycker jag lagen är fel då skivbolag/filmbolag själva agerar utredare/domstol för att begära ut IP-nummer.
Då jag jobbade som Abuseansvarig hos en ISP för några år sedan var jag väldigt sträng vad gällde att lämna ut IP som begärdes, det krävs faktiskt fängelse i minst 2 år i straffskalan för att man ska lämna ut det egentligen, men nu med denna nya lag så krävs inget alls, bara någons teori om att en person laddar ner illegalt egentligen.
Vi får hoppas att Domstolarna är restriktiva och kräver bra bevisföring.
av metalHJ
Amarace skrev:Att lägga en skatt på det som överstiger 500Mb i månaden är ju direkt dumt, varför ska alla betala till det då endast få utnyttjar sitt abonnemang för att ladda hem illegalt? Då tar jag hellre denna lag precis som den är presenterad.
Nu vet jag inte riktigt om du lever under år 2008? Min uppfattning av illegal nedladdning är att det utnyttjas väldigt friskt, både av vanligt hederligt folk som inte anser det vara brottsligt och organiserade grupper som har det som en hobby. Det är alltså så spritt redan, och så allmänt att vissa inte anser det vara ett brott att ladda hem ett album eller en film. Mentaliten blir ju alltså lite: Alla andra gör det ju! Jag tycker inte lagen är rättvis för fem öre, det som krävs är att klämma åt de stora korparna. Och det undrar jag om skivbolagen har resurser och kompetens för att klara, det är ju ett i särklass polisiärt ärende. Alltså känns det som att det kommer bli ett stort maktmissbruk, och ointressanta personer kommer klämmas dit mest för att det är dom som är lättast att få tag i.

Gratis är gott som ordpspråket säger, och det är ju ingen större konst att ta sig till en torrenttracker och ta hem en film eller ett album. Kanske kan IPRED lagen ändra folks mentalitet till nedladdningen, men det kommer fortfarande användas friskt av de insatta. Med andra ord tror jag bara att det kommer skrapas lite på ytan, kärnan till problemet kommer kvarstå!
av Amarace
metalHJ skrev:
Amarace skrev:Att lägga en skatt på det som överstiger 500Mb i månaden är ju direkt dumt, varför ska alla betala till det då endast få utnyttjar sitt abonnemang för att ladda hem illegalt? Då tar jag hellre denna lag precis som den är presenterad.
Nu vet jag inte riktigt om du lever under år 2008? Min uppfattning av illegal nedladdning är att det utnyttjas väldigt friskt, både av vanligt hederligt folk som inte anser det vara brottsligt och organiserade grupper som har det som en hobby. Det är alltså så spritt redan, och så allmänt att vissa inte anser det vara ett brott att ladda hem ett album eller en film. Mentaliten blir ju alltså lite: Alla andra gör det ju! Jag tycker inte lagen är rättvis för fem öre, det som krävs är att klämma åt de stora korparna. Och det undrar jag om skivbolagen har resurser och kompetens för att klara, det är ju ett i särklass polisiärt ärende. Alltså känns det som att det kommer bli ett stort maktmissbruk, och ointressanta personer kommer klämmas dit mest för att det är dom som är lättast att få tag i.

Gratis är gott som ordpspråket säger, och det är ju ingen större konst att ta sig till en torrenttracker och ta hem en film eller ett album. Kanske kan IPRED lagen ändra folks mentalitet till nedladdningen, men det kommer fortfarande användas friskt av de insatta. Med andra ord tror jag bara att det kommer skrapas lite på ytan, kärnan till problemet kommer kvarstå!
Klart jag lever under år 2008, har senaste 10 åren jobbat inom IT, varav några år som Abuseansvarig som jag skrev, så jag är rätt så insatt i hur internet används, vet även hur IFPI, Antipiratbyrån m.fl agerar och beter sig.
Det är en villfarelse att alla pysslar med att ladda hem skivor och filmer och att införa skatt för att alla ska kunna göra det är ju inte alls ok.
Många kör ju bil, ska då även dom som inte kör bil betala skatt på bensinen?

Dom organiserade som sprider/säljer illegalt material struntar fullständigt i den nya lagen, likaså dom inbitna som vill ha tag på sånt material, det finns säkra FTP-servrar som bara dom initierade får ta del av, så har det alltid varit sedan uppkopplingarna blev snabbare än analogt modem. Dom servrarna får man oftast bara ta del av om man själv bidrar med material i fullgod kvalitet, och då med ett visst antal per månad el liknande, alternativt qouta (och då blir man fort utkickad om man inte har bra material att dela med sig av)
Dom som kommer att skrämmas av nya lagen är ju vanliga användare, och dom som bolagen kommer att komma åt är just dom vanliga användarna som kör torrents eller DC++ m.m. och laddar ner en hel del. Jag tror inte BOlagen kommer att bry sig om dom som laddar hem nån skiva i månaden (fast vad vet man), dom försöker hitta storspridarna, men det blir ju svårt.

Oavsett är ju det sjuka med den här nya lagen att bolagen ska få denna rättighet, det är polisens uppgift att utreda sånt.
Användarvisningsbild
av halmstaden
... och kom ihåg att fildelningen ÖKAT i Finland sedan de införde lagar liknande IPRED.

Regeringen har ju kommit med sitt slutgiltiga förslag nu, och där säger de att skivbolagen måste bevisa vilken fysisk person som laddat ned. Fine. Det kommer bli omöjligt. Lagen är med andra ord i princip värdelös.

/M

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]