Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
MathiasS skrev:Jag tror knappast att skolan generellt kan hållas ansvarig för att folk skriver dåligt......
Är det inte där man får lära sej att läsa och skriva? När jag gick i skolan var man ju tvungen att kunna skriva med "fin" skrivstil!! Och nej, jag är inte pensionär...fasen...inte ens trettio fyllda (hade dock en lärarinna av den "gamla skolan")!! Men jag håller med trådskaparen om att språkbruket barkat helt käpprätt åt fanders! Dialekter hör hemma i tal, inte i skrift och visst att man kan använda förkortningar i sms. Men innan man kan nyttja förkortningar måste man ju kunna klara av att behärska språket fullt ut! Jag må vara kontroversiell, men nog har det blivit en folksjukdom att vara dyslektiker?? Näe...det är för stora klasser och för dålig diciplin. Hörde på radion idag att Lärarnas Riksförbund gjort en undersökning som visade att en femtedel av lärarna är rädda när de går till skolan pga hot och våldsamheter!! Vart fan är världen på väg! (ursäkta franskan!!) Tro fan att de kan lära ungarna något när lärarna i själva verket är livrädda för dem!!

Det sägs ju att pennan är mäktigare än svärdet, men då har vi snart en slaktad generation!!

//David
av anp
MathiasS skrev:
Claes74 skrev:
anp skrev:Sms, chattsidor och postjakt på forum är några orsaker till dagens urusla stavning.
Jag kan förstå de som förkortar långa ord då de chattar eller sms:ar, men det börjar bli löjligt då man skriver "juh" eller "bytat" ( även om jag förstått att bytat är ett dialektalt ord från södra Sverige? ).
Ju och bytt är ju snabbare/kortare att skriva.

Väldigt många har problem med ord och stavning, och det säger jag inget om. Men de flesta är nog bara väldigt lata när det kommer till att själva läsa vad de skrivit.
Jag är själv fullständigt bortkommen vad gäller meningsuppbyggnad, verb, adjektiv och allt vad det nu heter.
Men stavningen försöker jag hålla koll på även om det lätt blir fel.
Skolan orsakar en del oxå, pojkens skola tyckte att det var bättre att lära ungarna tala engelska än att skriva :-O)
Med tanke på att nästan all kommnikation sker i text via mail idag så undrar man ju vilket århundrade den läraren lever i.
Har de samma teorier ang svenskan så förstår jag varför de skriver som de gör.
Jag tror knappast att skolan generellt kan hållas ansvarig för att folk skriver dåligt......
Varför inte?
Undantaget ex,vis dyslektiker, så har väl skolan det verkliga ansvaret framför föräldrarna att lära ut läs och skrivförmåga bl.a.
Användarvisningsbild
av camaro69
MathiasS skrev:
camaro69 skrev:Språkbegåvningen avtar.

Vad är: "Vi har ett nytt tänk?"

:roll:
Även om detta kanske skiljer sig från det traditionella svenska språkbruket så är det ju rätt tydligt vad som menas? Ett mer vardagligt sätt att uttrycka att man har en ny strategi, nytt angreppssätt, nytt sätt att arbeta.
Tack MathiasS.

Jag är/var helt införstådd med betydelsen. Men varför tappa halva ordet "tänkande".
:)

Man får känslan av att det är någon ball "ordbajsande" konsultande föredragshållare som lever efter devisen "Inget är hugget i sten" och sedan frälser församlingen.

Auditoriet häpnar och går lyckliga därifrån.
Detta var ju superballt och häftigt blytugnt: Ah, vi säger nytt tänk, istället för tänkande.
:wink: :roll:
Användarvisningsbild
av MathiasS
anp skrev: Varför inte?
Undantaget ex,vis dyslektiker, så har väl skolan det verkliga ansvaret framför föräldrarna att lära ut läs och skrivförmåga bl.a.
Av den enkla anledningen att det största problemet i skolan idag inte är pedagogiken utan att ungjävlarna är så förbaskat dåligt uppfostrade att dom inte vet hur man sköter sig. Denna oförmåga att uppföra sig gör att det är omöjligt för skolan att bedriva seriös undervisning, all tid går åt till att "hantera" elever. Detta drabbar givetvis både den elev som "inte kan sitta still i skolbänken" och alla andra i klassrummet.
av anp
Nu börjar vi glida från ämnet, men...

Hur kommer det sig att barn idag saknar grundläggande uppfostran?

Att föräldrar brister i uppfostran är ganska givet, men skolan förstärker också denna brist genom att fortsätta låta eleverna förbli ouppfostrade.

Vi har haft en flumskola och ett flumsamhälle sedan -70talet, och nu börjar det tydligt märkas bl.a på läs och skrivförmåga.
Användarvisningsbild
av MathiasS
anp skrev: Att föräldrar brister i uppfostran är ganska givet, men skolan förstärker också denna brist genom att fortsätta låta eleverna förbli ouppfostrade.
Detta är EXAKT vad som är problemet. Föräldrar förväntar sig (kräver) att skolan ska uppfostra deras barn. Det finns det varken tid eller resurser för att göra i skolan (och har aldrig funnits). Skolan ska lära barnen att skriva, föräldrarna ska uppfostra barnen. Jag tycker inte man kan lasta skolan för detta.
av LarsBd
camaro69 skrev:Men varför tappa halva ordet "tänkande".
Det borde vara ganska självklart, ska man uppfinna något nytt måste det vara nytt.
Tänkande har funnits i århundraden. :wink:
Användarvisningsbild
av camaro69
LarsBd skrev:
camaro69 skrev:Men varför tappa halva ordet "tänkande".
Det borde vara ganska självklart, ska man uppfinna något nytt måste det vara nytt.
Tänkande har funnits i århundraden. :wink:
Helt uppenbart har en del sluta tänka. :wink:
Användarvisningsbild
av Hasse63
Det finns lärare och så finns det Lärare.

Vi kan inte skylla allt på eleverna i skolan. Jag vill påstå att alla även den mest bråkiga och stökiga eleverna kan ändra sig och bli en "mönsterelever" (på deras nivå) som lär sig att stava till vålvå mm mm. MEN då måste eleverna få hjälp av läraren med stort L, och i tid.
En lärare som ser problemet och med massa trix, finnes, mm och framförallt kan ge beröm och se de små framstegen och har uthållighet har den möjligheten att ändra på de så kallade ungjävlarna, tyvär så finns det för få av dom med stort L. Om man bara tjatar på utan att försöka "förnya sig" och tänker vad ska det bli av han/hon så blir det också sällan något harmoniskt elev.
av anp
Självklart kan alla ändra på sig, men dels krävs det en bra lärare som kan sätta tydliga gränser för vad som är accepterbart eller ej.
Jag har ju inte längre någon riktig inblick i skolan, men har en lärarbekant som ofta talar om hur svårt det är för en lärare idag att tydligt sätta gränser i.o.m att elever ofta är mycket väl är medvetna om deras "rättigheter".
Att bli kränkt idag är lättare än att hitta ett träd i en skog.
Jag minns själv hur det redan på -80talet var lätt att känna efter vart gränserna gick, och hur man hela tiden flyttade på dem.
Att ha 25-30+ elever i en klass bättrar heller knappast på lärarens möjligheter att lära ut.
Mobbning talar skolor ofta om hur de motarbetar, men att verkligen göra något det kan de inte.

För att återgå till ämnet språkbruk, tycker jag mig ha märkt att ordet egentligen oftare uttalas, och skrivs!? Egenkligen.

Egenkligen är ett ord som märkts mer och mer sista året, men varifrån kommer det?

OT: Debattillägg till frågan om barns uppfostran... http://www.aftonbladet.se/kvinna/article2371966.ab

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]