Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av matzen10
Har en liten undran som kanske några kan vedimera eller avfärda;
Jag har hört att om man, vintertid, ex.vis blir ståendes i ödemarken utan att få igång bilen så lär 1-2 tända värmeljus åtminstone hålla kylan borta i kupe'n. Stämmer det?
För säkerhetsskull så bunkrar jag upp med tändstickor + några ljus i en plastpåse i handskfacket så här års. (rekommenderar plastpåsen eftersom man kanske inte kommer ihåg att ta ur dom på våren = värmen gör att skiten smälter ner i handskfacket :evil: )

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av eldaria
Nej vad avundsjuk jag är... Snö, oj vad jag saknar det.

Har inte bott i Sverige i snart 12 år, här i Holland blir det knappt -5, och faller det snö så stannar det bara ett par timmar sen blir det slask eller bara kallt, grått regn.

Nä, jag saknar ordentliga Vintrar med snö, och ordentlig kyla, -15 är mycket bättre än ett svajande mellan -5 och +5.

Var en kort runda i Sverige förra Vintern med hyrda vinterdäck, åkte hem tidigt om morgonen, -35 visade färddatorn när jag vaknade, men det kändes inte lika kallt som +5 här i Amsterdam.
av Addekarlsson
matzen10 skrev:Har en liten undran som kanske några kan vedimera eller avfärda;
Jag har hört att om man, vintertid, ex.vis blir ståendes i ödemarken utan att få igång bilen så lär 1-2 tända värmeljus åtminstone hålla kylan borta i kupe'n. Stämmer det?
För säkerhetsskull så bunkrar jag upp med tändstickor + några ljus i en plastpåse i handskfacket så här års. (rekommenderar plastpåsen eftersom man kanske inte kommer ihåg att ta ur dom på våren = värmen gör att skiten smälter ner i handskfacket :evil: )

M V H
---> Matz
Aldrig hört talas om. Möjligen om man ställer upp 10 värmeljus, men 1-2 st, det är jag mycket tveksam till. Visserligen har jag bara bott i norrland i 6 år, mne vore det så enkelt skulle jag höärt det. Alla säger bara, ha en uppsättning varma kläder i bilen, om du blir ståendes.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Brainy
Ett värmeljus avger ungefär lika mycket värme som en vuxen människa så visst ger det lite värme alltid men knappast tillräckligt för att hålla bilen varm någon längre stund.

Men visst är det bättre än ingenting att tända ett gäng.

Mitt bästa tips är dock att alltid försöka ha så mycket bensin som möjligt i tanken för att klara av att bli ståendes länge.

När jag blev stående i seriekrocken utanför upplandsväsby(största seriekrocken någonsin i sverige) i närmare 6h så svor jag rätt rejält över att jag bara hade 20l i tanken när jag åkte från Gävle, speciellt som anledningen till att jag inte tankade var att jag visste att soppan var 1kr billigare / l i Bromma än här i Gävle.

/Anders
Användarvisningsbild
av _Rick_
Uhh vinter ja.

Jag tänkte vänta tills i mitten på Nov innan dubbdäcken åker på. Men som vanligt står man väl regnblandad snö och byter till däcken i förtid ;)

Sen dagen efter så blir det +10 i ytterligare 1 mån :D
av jbl
Ja nog väntar man ett tag till med att lägga på vinter däckena.

Vi får väl se hurdan vinter det blir i år.
Användarvisningsbild
av Loner
Om inte annat så ger ju värmeljusen iaf ljus, men nån rejäl sommarvärme i kupén lär dom inte ge..

Kör som Brainded med så mycket bensin tanken som möjligt, fulladdad mobil, yxa & spade + extra kläder i skuffen...

/L
av jbl
Absolut om vi åker på långresa så ser vi till att ha extra kläder tillhands om olyckan skulle vara framme.Mobilen laddas alltid upp innan resan. Det är även bra att ha med nåt ätbart och drickbart. Toalett papper kan vara bra att ha med också.

Yxa och spade samt tändstickor är ju givetvis bra att ha också.

Första förband samt varningstriangeln är ju numera standard i bilarna.
Användarvisningsbild
av frilins
Det är väldigt intressant att läsa era inlägg och funderingar kring kylan och vad ni gör för att förbereda er för ett eventuellt stopp.

Här i skåne så ligger byarna så tätt att man kan gå emellan, kör du längs en landsväg så ser du hus vart du än tittar.

Vi får ibland snökaos när det blåser pga av våra många åkrar (avsaknaden av skog) men det hjälps av fort eftersom här finns, av naturliga skäl, väldigt mycket traktorer. Man kan sällan räkna med att sitta fast i mer än en eller två timmar som värst.
Oftast så plogas vägen inom 15 minuter, snön här är i princip alltid så kallad kramsnö eller ren is eftersom vi nästan alltid varierar kraftigt mellan + och - dag och natt.

Dom problem vi har med det är att allting dryper av fukt som blir till stenhård is och många gånger så får man inget grepp alls med vinterdäcken om du inte har sprillans nya dubbar på, en säsong, sen är du inte säker på greppet längre. :roll:

Har en löjligt liten backe på 200 meter på min väg hem men den är mycket brant så vissa dagar på vintern är det stört omöjligt att ta sig upp.
Har funnit mig sitta och halka baklänges ner för backen helt utan kontroll, trots vinterdäck med dubb. :shock:
Då gäller det att hålla tummarna för att det inte är någon på väg upp bakom... :???: :oops:

Men som sagt, väldigt intressant är det att läsa era inlägg, vilken skillnad på problem.

Kan konstatera än en gång:
Sverige är ett låångt land!!!
Användarvisningsbild
av Loner
frilins skrev: Har en löjligt liten backe på 200 meter på min väg hem men den är mycket brant så vissa dagar på vintern är det stört omöjligt att ta sig upp.
Har funnit mig sitta och halka baklänges ner för backen helt utan kontroll, trots vinterdäck med dubb. :shock:
Detta problem har vi nog i hela landet. Har en "rolig" episod från ett matställe här i "bushen", där parkeringen luftar i sidled..

Helt plötsligt glider den översta bilen ner mot den brevid, vilket gör att den börjar glida mot nästa... och vips står 5st bilar tryckta mot varandra :roll:

Men som du säger Frilins, det finns stora vägar (både riks och europavägar) där man vid "fel "tidpunkt" inte ser en bil eller hus på en timme.. Och jag bor ju bara mitt i sverige, det är än värre norrut i inlandet.

/L
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Mja, varvtalssignalen är en av två kabl[…]

Den stora annons-tråden

Rackans trevlig. https://www.bytbil.com/vastra-got[…]

Skiftade hjulen mellan axlarna idag och det blev m[…]